Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Češi propadli moderním stolním hrám

Česko

Stovky milionů korun letos lidé v Česku utratí za deskové hry. Místo Člověče, nezlob se! však prodejům vévodí moderní tituly, které se prosazují i jako nástroj firemní propagace.

PRAHA Masivní reklama a snaha rodin hledat kvůli horší finanční situaci levnější formy zábavy jsou hlavním důvodem, proč se novodobé stolní hry stávají stále větším hitem. „Zájem je stále větší a některé tituly opakovaně lámou rekordy. Například populární hry Aktivity se loni prodalo o 60 procent víc než o rok dříve a letos je to dalších 45 procent,“ popsal Pavel Černík, vedoucí prodeje tuzemské pobočky společnosti Piatnik.

Podle Pavla Prachaře z distribuční společnosti MINDOK totiž lidé zjišťují, že současné propracované hry jsou smysluplná zábava i pro dospělé a hlavně dobrá investice v poměru cena/výkon.

„Společenské hry jsou ve srovnání třeba s víkendy trávenými v komerčních centrech velmi levná zábava. I díky tomu dopady krize prakticky nepociťujeme, spíš naopak,“ dodává Černík.

Na rostoucí oblibu her reagují i firmy, které je často nakupují ve velkém jako dárek pro obchodní partnery, zaměstnance nebo běžné zákazníky. Výrobci jim proto vycházejí vstříc a umožňují třeba přidání firemního loga.

„Už i tohle u nás funguje, byť ještě ne tolik jako v zahraničí. Třeba v Nizozemsku výrobci her staví do značné míry právě na prodejích pro firemní účely,“ uvedl Prachař.

I pro firmy jde o poměrně levnou formu propagace. „Spousta firem kvůli recesi omezila náklady na marketing, i tak ale máme velké objednávky her pro partnery nebo zaměstnance.“ uvedl Černík.

Výrobci a distributoři společenských her u nás současně investují nemalé peníze do reklamy, aby oslovili širokou veřejnost.

„Stolní a deskové hry určitě více propagujeme v televizi nebo v dopravních prostředcích. Lidé o nich vědí mnohem více než před několika lety,“ potvrdil Jiří Lízner, vedoucí obchodu s hrami v pražském nákupním centru OC Letňany.

Oproti plyšákům či panenkám se totiž hra prodává obtížněji. „Do propagace investujeme, co to jde, a reklamní aktivity jsme zesílili. Hra se musí podpořit,“ uvedl Prachař.

Prodejci se také shodují, že lidé berou hry stále více vážně. „Od dob Člověče, nezlob se! nebo Dostihů a sázek urazilo povědomí veřejnosti velký kus cesty,“ prohlásil Libor Pešl ze společnosti Albi.

Celý trh stolních her proti loňsku poroste asi o 15 procent a jeho hodnota se odhaduje přibližně na 300 milionů korun. Nejžádanější jsou hry Carcassonne, Osadníci z Katanu nebo Otázky a odpovědi.

Před Vánocemi zájem lidí výrazně roste a některé hry mohou chybět. „Výrobci plánují výrobu na celý rok, takže se v některých případech může stát, že hra dočasně nebo vůbec nebude,“ řekl Lízner.

Autor:

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...