PRAHA Masivní reklama a snaha rodin hledat kvůli horší finanční situaci levnější formy zábavy jsou hlavním důvodem, proč se novodobé stolní hry stávají stále větším hitem. „Zájem je stále větší a některé tituly opakovaně lámou rekordy. Například populární hry Aktivity se loni prodalo o 60 procent víc než o rok dříve a letos je to dalších 45 procent,“ popsal Pavel Černík, vedoucí prodeje tuzemské pobočky společnosti Piatnik.
Podle Pavla Prachaře z distribuční společnosti MINDOK totiž lidé zjišťují, že současné propracované hry jsou smysluplná zábava i pro dospělé a hlavně dobrá investice v poměru cena/výkon.
„Společenské hry jsou ve srovnání třeba s víkendy trávenými v komerčních centrech velmi levná zábava. I díky tomu dopady krize prakticky nepociťujeme, spíš naopak,“ dodává Černík.
Na rostoucí oblibu her reagují i firmy, které je často nakupují ve velkém jako dárek pro obchodní partnery, zaměstnance nebo běžné zákazníky. Výrobci jim proto vycházejí vstříc a umožňují třeba přidání firemního loga.
„Už i tohle u nás funguje, byť ještě ne tolik jako v zahraničí. Třeba v Nizozemsku výrobci her staví do značné míry právě na prodejích pro firemní účely,“ uvedl Prachař.
I pro firmy jde o poměrně levnou formu propagace. „Spousta firem kvůli recesi omezila náklady na marketing, i tak ale máme velké objednávky her pro partnery nebo zaměstnance.“ uvedl Černík.
Výrobci a distributoři společenských her u nás současně investují nemalé peníze do reklamy, aby oslovili širokou veřejnost.
„Stolní a deskové hry určitě více propagujeme v televizi nebo v dopravních prostředcích. Lidé o nich vědí mnohem více než před několika lety,“ potvrdil Jiří Lízner, vedoucí obchodu s hrami v pražském nákupním centru OC Letňany.
Oproti plyšákům či panenkám se totiž hra prodává obtížněji. „Do propagace investujeme, co to jde, a reklamní aktivity jsme zesílili. Hra se musí podpořit,“ uvedl Prachař.
Prodejci se také shodují, že lidé berou hry stále více vážně. „Od dob Člověče, nezlob se! nebo Dostihů a sázek urazilo povědomí veřejnosti velký kus cesty,“ prohlásil Libor Pešl ze společnosti Albi.
Celý trh stolních her proti loňsku poroste asi o 15 procent a jeho hodnota se odhaduje přibližně na 300 milionů korun. Nejžádanější jsou hry Carcassonne, Osadníci z Katanu nebo Otázky a odpovědi.
Před Vánocemi zájem lidí výrazně roste a některé hry mohou chybět. „Výrobci plánují výrobu na celý rok, takže se v některých případech může stát, že hra dočasně nebo vůbec nebude,“ řekl Lízner.