Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Češi řeší ceny, Slováci moderní mobil

Česko

Mobilní telefon už má každý a operátoři v Česku dosahují obrovských zisků. Přesto, nebo právě proto, mobilní trh klesá. „O to důležitější je motivovat stávající zákazníky k tomu, aby nadále využívali našich služeb,“ říká generální ředitel T-Mobilu Milan Vašina.

* LN Po osmi a půl letech jste se vrátil ze Slovenska zpět do Čech. Co se pro vás změnilo po pracovní stránce?

Vrátil jsem se zpět do Prahy a do firmy, ve které jsem v roce 1997 začínal. Během uplynulé doby jsem se změnil nejen já, ale i samotná firma.

* LN V jakém smyslu?

Tenkrát jsme tady zažívali entuziasmus zakladatelů. Mobilní trh velmi silně rostl a na něm se odehrávala válka dvou, posléze tří operátorů. Byla to doba dynamiky a i energie T-Mobilu byla trošku jiná.

* LN Větší?

To úplně ne. Dnes na saturovaném trhu T-Mobile už dosáhl vynikajících výsledků a všeho, co od něj akcionáři chtějí. Teď se musíme soustředit na detailnější stránku věci. Zaměřujeme se na rozvoj služeb, tedy na to, jaké relevantní nové služby zákazníkovi nabídneme, a díváme se samozřejmě na profitabilitu.

* LN Takže T-Mobile není bez energie?

To určitě ne. Když začínáte, stavíte firmu s malým počtem lidí, všichni se teprve sehrávají, všichni mají přehled, co kdo dělá. Je samozřejmé, že na začátku je nadšení z nového. U všeho.

* LN Kolik zaměstnanců máte dnes?

Dnes má T-Mobile zhruba tři tisíce zaměstnanců a 5,5 milionu zákazníků.

* LN Jsou si český a slovenský trh podobné?

Oba trhy jsou si podobné, a to zejména ve využívání služeb nebo oblibě nových technologií. To se v podstatě týká celé střední Evropy. Český a slovenský trh jsou si ale podobné i po ekonomické stránce, například ve výnosnosti na zákazníka, tedy v tom, kolik zákazník utratí v průměru za minutu hovoru. V Čechách i na Slovensku lidé provolají měsíčně zhruba stejný počet minut, za které zaplatí stejnou částku. Podobně je to pak i se SMS zprávami a datovými službami. Tady se ovšem liší, na co zákazníci datové služby používají. Češi víc využívají datových služeb k získávání informací, připojování na web či k placení prostřednictvím mobilního telefonu. Slovenští zákazníci využívají těchto služeb víc k zábavě, jakou je například hlasování pomocí textových zpráv v různých soutěžích.

* LN Takže ceny za hlasové služby jsou na Slovensku a v Čechách srovnatelné?

Ano, jsou. Jedna věc je ceníková cena a druhá věc je tarifikace. V té jsou na obou trzích rozdíly. Nicméně pokud porovnám dva podobné tarify, jeden slovenský a jeden český, tak kolik minut zákazník provolá a kolik průměrně zaplatí za minutu hovoru, je v obou zemích obdobné.

* LN Je volání pro Čechy dražší než v Evropě?

Česká republika rozhodně není oproti zbytku Evropy nevýhodnější. Samozřejmě můžete najít operátory, kteří nabízejí levnější volání, ale samozřejmě i takové, kteří jsou dražší. Průměrné ceny jsou však s Evropou srovnatelné. Zákazníci navíc za stejné peníze dostávají čím dál větší počet minut, které mohou provolat. Je to tím, že každý rok klesá cena za minutu hovoru o sedm až osm procent. Cena za SMS zprávu pak klesá ročně až o deset procent.

* LN Takže evropské ceny jsou srovnatelné s těmi českými?

Ano, Česká republika je cenově srovnatelná s průměrem Evropy. Ovšem znovu zdůrazňuji, že nelze srovnávat pouze ceníkové ceny, je potřeba brát v potaz, jakých služeb a v jaké skladbě zákazník využívá.

* LN Existuje něco, v čem se slovenský a český trhy liší?

Na Slovensku například hraje pořád velkou roli mobilní telefon. Myslím si, že Češi jsou pragmatičtější - všechno dobře spočítají a dají přednost levnějšímu volání před dotovaným telefonem. Na Slovensku zvolí právě telefon.

* LN Jakou částku zákazník průměrně měsíčně provolá?

Průměrný zákazník provolá zhruba 421 korun měsíčně. Tato částka je podobná jak na českém, tak na slovenském trhu. Na Slovensku je ale větší počet zákazníků, kteří využívají paušálů. Tito zákazníci představují zhruba 70 procent všech slovenských zákazníků.

* LN V Čechách lidé více používají předplacené karty?

VČechách je to napůl a v posledních letech významně roste podíl tarifních zákazníků. Role předplacených karet je tu ovšem silnější než na Slovensku.

* LN Je něco, co na slovenském trhu funguje lépe než v Čechách?

My jsme na Slovensku začali dříve s datovými službami třetí generace. A nezahálela ani naše konkurence, například Orange byl testovacím 3G trhem pro stejnojmennou celosvětovou skupinu.

* LN Takže v České republice se začalo s budováním a rozvojem 3G sítě pozdě?

Naopak, já jsem přesvědčen, že v Čechách to přišlo ve správnou dobu, kdy jsou veškeré technologie levnější. Pro nás není důležité postavit jako první drahou technologii, kterou nebude využívat nikdo, respektive pár zákazníků, a která se tím pádem nezaplatí. Pro nás je důležité naopak přijít s technologiemi v tu dobu, kdy je na ně zákazník připravený a kdy je dobrá jejich pořizovací cena. Neříkám nejlevnější, ale dobrá. To je myslím přesně to, co se teď děje v České republice.

* LN Co ještě, kromě rozvoje 3G sítě, plánujete v horizontu 3 let?

T-Mobile bude usilovat o to, aby se dostal na pozici plně integrovaného operátora. Začali jsme v roce 1996 jako mobilní operátor, pokračovali jsme fixními službami, a to jak hlasovými, tak datovými, a dál budeme rozvíjet oblast ICT služeb (služby v oblasti informačně-komunikačních technologiích - pozn. red.). Navíc letos očekáváme růst mobilních datových služeb, které bude přes smartphony, laptopy a tablety využívat čím dál víc zákazníků. Dalším logickým vývojovým stupněm bude jistě rozvoj takzvaného transakčního byznysu: lidé budou uskutečňovat mnohem víc platebních transakcí i prostřednictvím mobilních zařízení.

* LN Mobilní platby v Česku ale už fungují...

To je pravda, dnes už v poměrně velkém množství fungují, ať už se jedná o platbu přes SMS zprávu nebo platbu mobilem jako takovým. Ještě však máme co dohánět. Dnes ještě například nemůžeme mluvit o tom, že by telefon v brzké době nahradil kreditní karty a podobně.

* LN Proč, v čem je problém?

V celém řetězci totiž musí být víc subjektů. Banka, brand kreditních karet a mobilní operátor. Zatím tento řetězec ještě nefunguje, ale operátoři se společně s bankami angažují v projektu MOPET, jehož cílem je právě vytvoření zmiňovaného modelu. Už teď jsme v situaci, kdy se platby mobilem využívají opravdu ve velkém množství. V celé republice platí prostřednictvím mobilu více než 1,5 milionu zákazníků měsíčně a ti uskuteční zhruba pět milionů transakcí za měsíc.

* LN Kam by se během vašeho působení měl T-Mobile posunout? Co je pro vás hlavním cílem?

Pro mě je důležité dál pokračovat ve směru, kterým dnes jdeme. Přál bych si, aby byl T-Mobile i nadále jedničkou na mobilním trhu, abychom plnili očekávání akcionářů a zejména aby naši zákazníci byli spokojeni. Právě spokojený zákazník je tím nejdůležitějším -ten totiž přináší peníze, ze kterých pak firma žije a hlavně je může investovat. Právě možnost investovat je pro nás v tuto chvíli nejdůležitější.

* LN A kam tedy T-Mobile pod vaším vedením zamíří?

Hlavním směrem, jímž bych chtěl T-Mobile vést, je oblast datových služeb. V současné chvíli využívá datové služby víc než čtvrtina zákazníků a chceme, aby toto číslo letos narostlo. Současně stále stavíme 3G síť, kterou chceme maximálně vytěžit.

* LN Budete také zvyšovat pokrytí 3G?

V minulém roce jsme pokryli 40 měst. Do dvou let chceme pokrýt 70 procent obyvatelstva. Samozřejmě že se budeme snažit o maximální rozšíření 3G sítě.

* LN A technologie čtvrté generace?

Technologie čtvrté generace jsou věcí, kterou se budeme intenzivně zabývat v blízké budoucnosti. Naše 3G síť už je na ni připravena. Zatím ovšem chybějí vhodné terminály, takže její komerční nasazení vidíme spíše v horizontu několika let. Pro nás je velmi důležité, abychom zákazníkům mohli nabídnout plnohodnotný vysokorychlostní internet v mobilu.

* LN Dá se tedy říci, že hlavní investice budou směřovat do technologií vysokorychlostního mobilního internetu? O jakém objemu prostředků hovoříme?

Ano, mobilní datové služby jsou jednou z našich priorit. Samozřejmě musíme investovat do základního provozu, do zkvalitňování věcí a služeb, ale pokud se bavíme o technologiích, tak investice půjdou jednoznačně do síťových technologií. Co se týče jejich výše, celkově se investice loni pohybovaly na úrovni deseti až jedenácti procent z výnosů, což je úroveň, kterou chceme zachovat i v příštích letech.

* LN Je mezi mobilními operátory ještě prostor pro konkurenci?

Samozřejmě, i přesto, že v současné době má mobilní telefon každý a hodnota trhu klesá. O to důležitější je motivovat stávající zákazníky k tomu, aby nadále využívali našich služeb. Můžete konkurovat cenou, kvalitou, péčí o zákazníka či nápaditostí v kombinování služeb. My sázíme právě na schopnost kombinovat služby tak, aby vyhovovaly zákazníkům s nejrůznějšími potřebami.

* LN Jste připraveni na případný vstup nového, čtvrtého mobilního operátora? Měl by proti třem současným operátorům šanci uspět?

Já osobně konkurenci vítám. Ovšem je otázkou, čím by se tento případný čtvrtý operátor chtěl odlišovat. Jeho byznysplán musí být velmi nápaditý, jen tak by se mohl prosadit na plně obsazeném trhu. Osobně si myslím, že to je velmi náročný úkol. My jsme desetimilionový trh, který musí fungovat, a to i investičně. Z mého pohledu je počet tří operátorů naprosto optimální.

* LN Takže se neobáváte případného vstupu nového operátora?

Já jen říkám, že by to pro toho nového operátora nebylo snadné, musel by přijít s novým typem byznys modelu. Obávám se toho ale pořád.

V minulém roce jsme technologií 3G pokryli čtyřicet měst. Do dvou let chceme pokrýt sedmdesát procent obyvatelstva.

Hlavním směrem, jímž bych chtěl T-Mobile vést, je oblast datových služeb. V současné chvíli využívá datové služby víc než čtvrtina zákazníků a chceme, aby toto číslo letos narostlo.

***

Šéf T-Mobilu

Milan Vašina

V letech 2002-2007 působil na pozici marketingového ředitele společnosti EuroTel v Bratislavě. V roce 2007 se stal šéfem téže společnosti. Od letošního roku působí jako generální ředitel T-Mobile ČR.

Autor: