Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Češi šetří. Nakupují proto na internetu

Česko

Obchodníkům v Česku klesají nepřetržitě tržby skoro celý rok. Následky krize nejvíce dopadají na prodejce a opraváře aut. Zákazníci jdou tvrdě po cenách.

PRAHA Češi utrácejí měsíc od měsíce méně. V srpnu klesly maloobchodníkům tržby již jedenáctý měsíc v řadě. Když už se Češi rozhodnou utrácet, stále častěji usedají k počítačům a nakupují přes internet. Ačkoli celkové tržby v maloobchodě v srpnu meziročně klesly o 3,5 procenta, prodej přes internet a zásilkové služby zaznamenal více než šestiprocentní růst. Včera o tom informoval Český statistický úřad.

Češi si v poslední době kvůli snaze co nejvíc ušetřit oblíbili internetové stránky, kde mohou snadno srovnávat ceny stejného výrobku u různých prodejců. Podle Tomáše Hodbodě z internetového srovnávače cen a zboží Heuréka.cz se nákupy nyní přesouvají na internet hlavně díky nižším cenám, než jaké jsou v kamenných obchodech. Například ceny elektroniky a bílého zboží jsou podle něj na internetu až o 30 procent nižší. „Od okamžiku, kdy bylo jasné, že i na Česko dopadne ekonomická krize, lidé začali více srovnávat cenové nabídky a více rozmýšlejí svůj nákup,“ podotkl Hodbod.

S tím souhlasí i Tomáš Navrátil z dalšího internetového srovnávače cen Hledejceny.cz, který má měsíčně zhruba 300 tisíc uživatelů. „Nejvíc lidé shánějí elektroniku, mobilní telefony a počítačové komponenty. Naopak nejméně se vyhledávají ceny například potřeb pro domácí mazlíčky.“ V srpnu rostly tržby také prodejcům léků, zdravotnického a drogistického zboží. Jejich tržby meziročně stouply o necelá čtyři procenta. Mírný růst tržeb hlásí také všeobecné prodejny s převahou potravin. Do této kategorie zařazují statistici super- a hypermarkety provozované obchodními řetězci.

Nejvíce trpěli obchodníci s auty a jejich opraváři. Tržby v prodeji a oprav automobilů meziročně klesly o více než deset procent.

Lidé také výrazně seškrtali výdaje na výrobky pro domácnost a méně kupují potraviny ve specializovaných prodejnách. Téměř o čtyři procenta se také snížily tržby za nepotravinářské zboží.

„Nejvíce klesají tržby u zboží s vysokou citlivostí na příjmy domácností. Maloobchodní tržby reflektují stále stoupající nezaměstnanost a minimální růst mezd,“ komentoval výsledky analytik společnosti Patria Finance David Marek. Podobně vidí výsledky i analytik společnosti Cyrrus Marek Hatlapatka. „Ta čísla nejsou zrovna povzbudivá, ale není to překvapení. Ačkoli se pomalu začíná zlepšovat ekonomická situace, jsou výsledky maloobchodu napojeny na trh práce a zaměstnanost. Proto i v době, kdy se ekonomika začíná odrážet ode dna, budou lidé i v příštích měsících utrácet ještě méně, protože nezaměstnanost pravděpodobně ještě dál poroste,“ říká Hatlapatka.

Vánoce tržby letos nespasí Obchodníci čekají, že jim chabé výsledky pomohou vylepšit předvánoční nákupy. Letos se však budou muset podle všeho smířit s tím, že jim tradičně nejsilnější prodejní období nijak dramaticky nepomůže.

Podle průzkumu společnosti Unilever totiž pětina Čechů letos kvůli krizi plánuje skromnější Vánoce než loni. Šetřit se bude hlavně na dárcích. Průměrná plánovaná útrata za vánoční dárky na člena domácnosti klesla z loňských 3667 korun o bezmála šest set korun.

Podle výsledků průzkumu si ovšem Češi neodepřou bohatý vánoční stůl. Na jídle plánuje šetřit jen málokdo. „Zatímco v loňském roce se chystaly na dárcích více šetřit vyšší příjmové skupiny, letos jsou to spíš lidé s nejnižšími příjmy. Lidé s vyšším příjmem zpravidla letos utratí stejně nebo jen o málo méně než loni. Pro všechny příjmové skupiny ale platí, že se chystají pečlivěji promýšlet, co nakoupí,“ komentoval výsledky Petr Hantych ze společnosti Unilever.

Oproti loňskému roku se podle něj zdvojnásobil podíl lidí, kteří plánují utratit za vánoční dárky pro celou domácnost pouze částku do pěti tisíc korun. Jen polovina Čechů pak očekává, že utratí za dárky stejně jako loni, a naopak více než třetina respondentů uvedla, že letos zřejmě ztratí za dárky méně peněz než loni.

Nejistá sezona českého maloobchodu

Tržby českým maloobchodníkům klesají již jedenáctý měsíc

v řadě. V srpnu se meziročně snížily o 3,5 procenta.

Vítězové

Internetové a zásilkové obchody

+ 6,2 %

Drogerie a lékárny

+ 3,8 %

Poražení

Prodejci aut a autoservisy

- 10,1 %

Domácí potřeby,

menší prodejci potravin

- 7,8 %

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...