Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Češi ztrácí zájem o nové vozy

Česko

I přes pokles prodejů nových aut se šrotovné v Česku v blízké době nechystá

PRAHA Třináct tisíc vozů. O tolik se propadl prodej nových osobních a lehkých užitkových automobilů v Česku v první polovině letošního roku oproti stejnému období roku loňského. Celkem se v zemi prodalo přes 92 tisíc nových aut, zatímco loni výrobci prodali přes 105 tisíc nových aut.

„Největší podíl na poklesu má hospodářská krize, kvůli které došlo ke snížení nákupů aut ze strany firem o čtvrtinu,“ vysvětlil tajemník Sdružení dovozců automobilů Pavel Tunkl.

I přes meziroční pokles prodejů o 1,8 procent si drží Škoda Auto dominantní postavení na českém trhu. A to i přes skutečnost, že odbyty konkurenčních značek, například Fordu či Volkswagenu, rostly. Škoda Auto za prvních šest měsíců letošního roku prodala v Česku 21,833 nových aut.

Šrotovné v Německu pomohlo českým výrobcům Domácí automobilky kvůli klesající poptávce na domácím trhu nemusí panikařit. Díky tzv. šrotovnému v západní Evropě a zejména v Německu - neboli státnímu příspěvku na nákup nového auta výměnou za vyřazení z provozu starého vozidla - produkce automobilek v Česku neklesá. Naopak na trhu panuje očekávání, že letos vůbec poprvé automobilky v Česku vyrobí za rok více než milion nových aut. „Díky šrotovnému skutečně vzrostla poptávka po škodovkách zejména v Německu,“ potvrzuje mluvčí automobilky Škoda Auto Jaroslav Černý. Výroba ve Škodě Auto tak po odstávkách na konci loňského a začátku letošního roku již znovu jede na „plný plyn“.

Drtivá většina produkce domácích automobilek totiž míří na zahraniční trhy. Zatímco Škoda Auto prodá v Česku zhruba 30 procent své produkce, zbylé dvě automobilky, kolínská TPCA a nošovická Hyundai, vyvážejí ještě více. Z nošovických výrobních linek sjede na české silnice zhruba 5 procent aut a dodávky TPCA na český trh zaberou v celoroční výrobě automobilky pouze jeden den.

Domácí automobilky se vyjadřují pro zavedení šrotovného i do Česka, avšak netlačí na jeho urychlené přijetí. Zvýšená poptávka v Evropě jim zabezpečuje odbyt. „Nehodláme se míchat do politiky a tlačit na urychlené zavedení šrotovného. Budeme vyčkávat na rozhodnutí vlády,“ potvrdil Černý.

Výroba domácích automobilek je stabilizovaná a stále těží z dozvuků šrotovného zejména v Německu, uvedl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. „Zavádět šrotovné v Česku nyní není potřeba,“ připustil Šípek. Ani zavedení šrotovného v Česku by navíc nepřineslo výrazný obrat v poptávce po nových autech, zdůraznil Tunkl.

„Efekt šrotovného by v Česku nebyl takový jako v okolních zemích. Majitelé starých aut, kterých by se týkalo, totiž většinou nekupují vozy nové, ale ojetiny,“ vysvětlil Tunkl. Se zavedením šrotovného nebude spěchat ani kabinet premiéra Jana Fischera. „Nyní není doba, kdy by vláda šrotovné zvažovala,“ řekl mluvčí Ministerstva průmyslu Tomáš Bartovský.

Kolik nových aut se

letos prodalo v ČR

Škoda 21 883

Ford 7974

VW 5793

Renault 5582

Hyundai 4376

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!