Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Česká politická lavina na internetu

Česko

Volební kampaň - Čeští politici se nechali inspirovat úspěchem Baracka Obamy, zaplavili internet

Na ostrou předvolební kampaň si Češi už zvykli. Ale letos se poprvé předvolební útoky a zesměšňování protivníka ve velkém přesouvají na internet.

PRAHA Když před dvěma týdny vyrazil Mirek Topolánek na kole po jižní Moravě, doprovázelo jej heslo „Léto s Topolem“.

Tento slogan byl všude. Na doprovodném autě i na tričkách místních hostesek. A také na stejnojmenné internetové stránce.

Jenže na něco poradci šéfa ODS zapomněli. Nezaregistrovali si totiž podobně znějící - a pro mnohé logičtější - stránku „Léto s Topolánkem“. Toho rychle využili oponenti ODS. Na doméně letostopolankem.cz okamžitě vybudovali stejně vypadající web parodující oficiální stránku, která zesměšňuje a kritizuje předsedu ODS.

Stránka se sice tváří jako nezávislý web, který nemá se současným předvolebním bojem nic společného. Podle publicity Miloše Čermáka za tím logicky stojí ČSSD - a je to od ní pochopitelný krok. „Podobné případy se těžko ošetřují. To by si to museli zaregistrovat i s pomlčkami a různými pády. V tomhle je čeština zrádná. Ale ze strany ČSSD je to logický tah, protože takovéhle kampaně měly u voličů vždycky úspěch,“ říká.

Podobným útokem z levicových řad je také poslední iniciativa nazvaná „Petice proti lžím Mirka Topolánka“, která předsedu ODS vyzývá k vyjasnění jeho dovolené v Toskánsku. Oficiálně je autorem petice Adam Cyprich, člen facebookového hnutí Green Revolution a organizátor studentských protestů proti státní maturitě. Podle informací LN má však za vznikem petice stát ČSSD.

Ovšem ani ODS nelení. Ta -ovšem veřejně - na svých internetových stránkách odkazuje třeba na posměšný web cssdprotivam.cz.

Včera pak občanští demokraté zprovoznili další stránku, kde si lidé mohou navíc stáhnout do mobilů za tři koruny melodie sestavené z projevů šéfa ČSSD Jiřího Paroubka či obrázky hlavních tváří konkurenční strany s případným komentářem. ODS navíc postupuje na nejpopulárnější místa v síti a hodlá se dál prezentovat třeba oblíbeném video-portálu YouTube. Plánují, že zde vystaví videa z regionů, zpravodajská i zábavná, a každý týden i nový animovaný vtip Vladimíra Jiránka. Jako první kreslíř pro ODS vytvořil klip na téma cesty předsedy ODS Mirka Topolánka na dovolenou v Toskánsku. Podle Čermáka je pronikání politiků na web logickým krokem, i když jim to zatím příliš nejde. „Vypadá tom, že se všichni rozhodli přesunout na internet a Facebook, udělat si stránky. Bohužel málokdo to dělá pořádně, takže to není tak efektivní. Je třeba se zamyslet, vypracovat strategii a také se tomu věnovat.“ Internet je totiž zatím stále ještě jeden až dva kroky před politiky. Zatímco Facebook - kam se nyní hrne celá česká politická špička -pomalu stárne,kouzlo mnohem novějšího serveru Twitter politici zatím příliš neobjevili.

„Bohužel to politici zatím nepoužívají tolik, jak by mohli. Například v Anglii labouristé si najali jednoho člověka, který se stará jen o zprávy na Twitteru. Přitom Twitter má velký potenciál a byl by to úžasný nástroj, i pro Paroubka, který musí všechno komentovat,“ dodává Čermák.

Právě v zahraniční se už internet stal naprosto běžnou součástí politiky. A to tak běžnou, že to například v Japonsku omezuje zákon.

Japonsko se totiž v těch dnech chystá na předčasné volby do dolní komory parlamentu, na Twitteru ale premiér Taró Aso ani jeho hlavní soupeři nejsou k zastižení.

Od oficiálního zahájení předvolební kampaně 18. srpna mají totiž japonští politikové podle zákona zakázáno aktualizovat své internetové blogy, sdílet své politické názory prostřednictvím e-mailu či zveřejňovat na webu nová videa.

Zatím nejlepší ukázku využití internetu v politických kampaních předvedl současný americký prezident Barrack Obama. Prostřednictví internetu získal od drobných dárců miliony dolarů na předvolební kampaň.

***

lidovky.cz Více informací najdete na www.lidovky.cz/

Autor: