Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

Česká vzpoura proti Korejcům

Česko

Dělníkům automobilky Hyundai v Nošovicích došla trpělivost * Tvrdé pokuty a vyhazov za kritiku jsou prý běžné

PRAHA/NOŠOVICE Nelidské pracovní podmínky, příliš mnoho přesčasů a zaměstnavatel hluchý k požadavkům dělníků. To vše již minulý týden vyvrcholilo ve spontánní hodinovou stávku pracovníků automobilky Hyundai v Nošovicích na severní Moravě. Nespokojenost s postojem korejského vedení firmy vedla včera ráno místní odbory k vyhlášení stávkové pohotovosti.

„Situace je tak třaskavá, že lidé mohou opětovně sami od sebe přerušit práci,“ popsal situaci v továrně Josef Středula, předseda odborového svazu Kovo.

Rozbuškou, která situaci v Nošovicích vyhrotila, se podle odborů staly nadužívané přesčasy. Jádrem celého sporu jsou však obecné pracovní podmínky a atmosféra v továrně. „Dlouhou dobu vedení vše zdůvodňovalo tím, že se jedná o zkušební provoz. Ten ale skončil v listopadu a pracovní podmínky se nezlepšily,“ zdůvodňuje Středula, proč dělníkům došla trpělivost.

Podle odborářů jsou v nošovické továrně na denním pořádku tvrdé finanční postihy, nebo dokonce vyhazov pro každého, kdo si postěžuje na pracovní podmínky. „Někteří pracovníci nemají během směny čas odskočit si na toaletu. To nemá nic společného s pracovními podmínkami 21. století,“ řekl Středula.

Podle něj se drastické způsoby, kterými se v nošovické továrně nutí lidé do práce, dají přirovnat k nevolnictví. „Někteří zaměstnanci to psychicky a někdy i fyzicky nevydrží,“ řekl Středula.

Dobře známý je případ z letošního léta, kdy se v továrně testovalo vytápění. Zaměstnanci tam tehdy pracovali ve vedru přesahujícím 30 stupňů. Ti, kteří byli na lince, se prý nesměli ani napít, protože nápoje jsou v této části výroby zakázané.

„Jeden člověk zkolaboval a složil se přímo na pás. Jen ho stáhli na zem a čekali na sanitku,“ uvedl tehdy pracovník firmy pro regionální týdeník Sedmička. Své jméno uvést nechtěl, neboť se obával ztráty práce.

„Největší problém je však nekomunikativnost vedení, které svým zaměstnancům vůbec nenaslouchá,“ řekl Středula. Větší vstřícnost k potřebám pracovníků je vedle omezení přesčasů dalším z požadavků, které odboráři vedení včera předali.

Mezi další požadavky patří beztrestnost pro pracovníky, kteří se účastnili čtvrteční stávky, a vyplacení odměny pět tisíc korun za letošní přesčasy. Zároveň odboráři chtějí změnu hodnoticího systému, který podle jejich slov za jeden prohřešek provinilce trestá i několikrát.

„Uvidíme, jak se k tomu postaví. Vzhledem k tomu, že včera k žádnému jednání nedošlo, je situace velmi vážná a posunuli jsme se spíše k variantě, že stávka bude,“ řekl Středula.

Hyundai ovšem tvrdí, že je připraven jednat dnes poté, co si prostudoval požadavky odborářů. „Vedení potřebuje více času, aby probralo požadavky odborářů,“ řekl mluvčí firmy Petr Vaněk.

Podle něj včera vedení firmy zrušilo plánovaný přesčas. „Jsme zatím ve fázi jednání, situaci nechceme eskalovat, proto byl dnešní přesčas zrušen,“ uvedl Vaněk. Stížnosti zaměstnanců na vyděračské praktiky při vynucování přesčasů nebo na nelidské pracovní podmínky ovšem odmítá.

Pokračování na straně 13

Dokončení ze strany 1

„Nemohu vyloučit, že nějaký jednotlivec – hlupák – použil při náboru na přesčasy metody, které mohou být označeny za vyhrožování, ale rozhodně se nejedná o posvěcenou praktiku,“ řekl Vaněk. Podle něj se bude firma těmito případy zabývat jednotlivě.

Vaněk zároveň popřel, že by firma zneužívala přesčasy. Podle něj jsou od zaměstnance požadovány maximálně dvě přesčasové hodiny za den, čtyři dny v týdnu a vždy jen po denní směně. „To je maximálně 16 hodin přesčasů za měsíc. Průměrná hodnota letos odpracovaných přesčasů je 72 hodin na pracovníka,“ řekl Vaněk. Zákoník práce přitom jako maximální hodnotu přesčasů za rok určuje 150 hodin.

Vaněk zároveň odmítá, že by zaměstnanci pracující na lince nemohli mít u sebe vodu. „Nesmí mít slazené a barvené nápoje ve skle. Vodu v plastu mohou mít i na lince,“ řekl mluvčí automobilky.

Na nemožnost odskočit si na toaletu si podle něj nikdo nestěžoval. I to však je během směny možné, a to i na lince.

Autor: