Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

České dálnice: drahé a zanedbané

Česko

Dálniční známky v Česku jsou v porovnání k délce dálniční sítě páté nejdražší v Evropě. Levněji jezdí Švýcaři i Rakušané

PRAHA Německý řidič to jen těžko pochopí. Ve své zemi jezdí po kvalitních a dlouhých dálnicích bez toho, aby z kapsy vytáhl jediné euro. A hned jak přijede do Česka, tak musí za silnice platit. Řada dálnic je tu přitom v žalostném stavu a síť autostrád o poznání řidší než v Německu. Platby za české dálnice navíc rok od roku rostou.

Vpříštím roce zaplatí čeští motoristé za dálniční známku 1200 korun, což dělá z tuzemských dálnic jedny z nejdražších v Evropě.

Když porovnáme cenu ročního kuponu s délkou dálniční sítě, je Česko na pátém místě v evropském žebříčku. Ceny tuzemských dálnic jsou tak reálně vyšší než třeba v Rakousku a Švýcarsku. Kvalita a hustota sítě se přitom nedají srovnat. „Právě to je naprostý paradox. U nás se dálnice stále zdražují, ale přitom řada z nich neodpovídá západoevropským parametrům. Zejména starší úseky jsou u nás v žalostném stavu,“ říká mluvčí Autoklubu ČR Václav Špička.

Řada evropských států má dálnice zcela zdarma Rakouské a švýcarské dálnice jsou přitom v západoevropském měřítku předražené. Například v Německu, Nizozemsku a Belgii, tedy ve státech, které jsou dálnicemi doslova „prošpikované“, jsou autostrády zcela zdarma. Podobně je tomu i ve Skandinávii.

Dopravní odborníci si tento velmi liberální model vysvětlují tím, že auto je ve vyjmenovaných zemích jakousi drogou. Má ho většina obyvatel a ti si život bez něj nedokážou představit. „V těchto zemích je to prostě takto nastaveno. A nejde to změnit. Kdyby se například německá vláda pokusila dálnice zpoplatnit, muže si být jistá, že padne,“ říká dopravní psycholog Alois Hudeček.

Ve srovnání zemí, kde se za dálnice platí kuponem různě dlouhé platnosti, jsou dražší než Česko pouze čtyři postkomunistické země; Maďarsko, Slovensko, Rumunsko a Bulharsko doplácejí především na málo rozvinutou dálniční síť. Ve většině těchto zemí mají zhruba polovinu dálnic než Česko. Zcela nejhorší podmínky jsou v Maďarsku. Roční známka tu řidiče přijde na bezkonkurenčních 3700 korun, ale k dispozici se nabízí jen zhruba 800 kilometrů hlavních rychlostních tahů.

Do úplně jiné skupiny se řadí země s mýtným systémem. Za dálnice se tu platí v hotovosti či kartou na mýtných pokladnách. Motoristé tak platí jen za úsek dálnice, který opravdu použili. Obecně platí, že v zemích s tímto systémem platby jsou dálnice vůbec nejdražší. Sto kilometrů rychlostní komunikace přijde v průměru na 130 korun. Mýtný systém je doménou zejména jižní Evropy. Provozují ho v Itálii. Španělsku, Portugalsku, Řecku, Chorvatsku, ale i ve Francii.

Budoucnost platby za dálnice. Mýto i pro osobní automobily O podobném, i když modernějším zpoplatnění silnic uvažují v horizontu několika příštích let i české úřady. Ministerstvo dopravy totiž připravuje systém takzvaného výkonového mýta. Stejně jako na jihu Evropy by tak řidiči platili jen za kilometry, které po dálnici skutečně ujedou. Výběr ale nebude na pokladnách. Platit se bude čistě elektronicky. Na nájezdech na dálnici budou automatické mýtné brány, které budou snímat každé auto, které pod nimi projede. Řidiči pak přijde souhrnné vyúčtování za kilometry, které po dálnicích najezdil.

Prvopočátkem výkonového mýta je zavedení elektronických dálničních kuponů, které mají nahradit papírové známky. Právě podle těchto čipů za čelním sklem pozná mýtná brána, že pod ní projíždí auto. Zavedení elektronických dálničních kuponů již schválila Poslanecká sněmovna. Viněty tak začnou platit 1. ledna 2011.

„Dali jsme si čas, protože potřebujeme předejít všem možným potížím. Musí se například vyřešit otázka, zda se bude za elektronické kupony platit nějaká záloha či nikoli,“ vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

***

Dálniční známky Drahá jízda po nekvalitních dálnicích V příštím roce zaplatí řidiči za roční dálniční známku 1200 korun. Starší tuzemské autostrády jsou přitom v žalostném stavu. Dražší dálniční známky než v ČR mají pouze čtyři země střední a východní Evropy. Dráž také vyjde mýtný systém, který uplatňují zejména na jihu starého kontinentu.

Nové ceny českých dálničních známek

roční 1200 Kč měsíční 350 Kč desetidenní 250 Kč Kde řidiči v Evropě za dálnici nejvíce platí cena známky / délka dálniční sítě / vypočtená cena za jeden km

1. Maďarsko 3720 Kč, 800 km, 4,65 Kč na km 2. Slovensko 1100 Kč, 350 km, 3,14 Kč na km 3. Rumunsko 700 Kč, 415 km, 1,69 Kč na km 4. Bulharsko 850 Kč, 530 km, 1,60 Kč na km 5. ČESKÁ REPUBLIKA 1200 Kč, 1055 km, 1,14 Kč na km 6. Rakousko 1977 Kč, 2100 km, 0,94 Kčna km 7. Švýcarsko 780 Kč, 1350 km, 0,58 Kčna km 8. Lucembursko bez poplatku, 113 km 9. Švédsko bez poplatku, 600 km 10. Dánsko bez poplatku, 945 km 11. Belgie bez poplatku, cca 2000 km 12. Nizozemsko bez poplatku, 2250 km 13. Německo bez poplatku, 11 500 km Zcela nejdražší dálnice mají země s mýtným systémem, za 100 km se tu platí v průměru 130 Kč. Mýtné kasy mají například ve Francii, Španělsku, Itálii, Portugalsku, Řecku a Chorvatsku.

Autor: