Pondělí 27. května 2024, svátek má Valdemar
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

České děti nerozumí textu

Česko

Na šestině škol učitelé neumí žáky naučit, jak pracovat s čteným textem

PRAHA Někteří čeští školáci neumějí pracovat s textem a nerozumí mu. Ukázaly to závěry velkého průzkumu České školní inspekce, které mají LN k dispozici.

Inspekce v posledních dvou letech prováděla šetření na více než dvě stě třiceti základních školách po celé zemi. Výsledek? Šestina z nich neumí děti správně naučit, jak s textem pracovat, jak ho chápat a používat dál v praxi. A podobných škol bude zřejmě ještě víc.

„Při výukách na těchto školách převažovalo výkladové vyučování s dominantní rolí učitelů, kteří nepřipouštěli s žáky žádnou diskusi,“ vysvětlil mluvčí inspekce Libor Vacek. Žáci proto neměli prostor vyjádřit se k psanému textu.

A to je chyba.

Právě díky povídání si s dětmi a rozvíjení myšlenek se žáci lépe naučí komunikovat a nabyté znalosti interpretovat a používat dál. Navíc přesně tak by mělo, podle školních vzdělávacích programů, vyučování také vypadat. „Není správné, aby celou hodinu povídal jen kantor a dítě ho poslouchalo. Naopak, musí ho vtáhnout do diskuse, aby s tím slovem umělo pracovat,“ řekla mluvčí ministerstva školství Kateřina Böhmová.

Jenomže učitelé upozorňují i na to, že děti dnes nemají k psaným textům žádný vztah. Málo čtou a přednost dávají hlavně televizi a počítačům. „Nevím, jestli je to tím, že je čtení nebaví nebo nezajímá, nicméně si sice něco přečtou, ale pak vůbec nevědí, co to bylo,“ popsala svou zkušenost učitelka základní školy v Blansku Naděžda Rychnovská.

Česká školní inspekce prováděla takovéto šetření poprvé, chce v něm ale pokračovat. Důvodem byly předloňské výsledky mezinárodního výzkumu PISA, který porovnává znalosti studentů z více než padesáti zemí. Čeští studenti v něm skončili v čtenářské gramotnosti pod průměrem.

„Je ale nutné říct, že od zveřejnění výsledků PISA se školy samotné snaží a víc se na čtenářskou gramotnost zaměřily,“ podotkl Vacek.

To, jestli a jak dokážou učitelé děti čtenářskou gramotnost naučit, se ale podle odborníků ukáže až za několik let. Začít s ní ale musí učitelé už v mateřských školách.

Více čtěte na straně 5

Podle učitelů dávají děti před čtením přednost televizi a počítačům

Autor: