Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

České děti přestávají zvládat matematiku

Česko

PRAHA Žáci čtvrtých tříd českých základních škol nezvládají matematiku a přírodovědu. Tak by se dal interpretovat výsledek mezinárodního srovnávacího testu TIMSS, kterého se loni účastnili žáci ve třiceti sedmi zemích světa.

Tvrdí to rakouský deník Österreich, kterému se údajně podařilo sehnat s předstihem výsledky testu. Ty by měly být oficiálně zveřejněny v americkém Bostonu teprve dnes odpoledne.

Podle statistiky deníku se čeští desetiletí školáci v prověrce znalostí matematiky nevešli ani mezi dvacítku nejlépe hodnocených zemí, v přírodních vědách pak obsadili až dvacáté místo.

České ministerstvo školství ani Ústav informací ve vzdělávání (UIV), které výsledky zveřejňují, se k nim nechtěly včera vyjadřovat, publikovat je mají ve středu dopoledne. „Výsledky dopředu nikomu říct nesmíme,“ reagovala mluvčí UIV Bohumila Beranová.

Pokud jsou informace rakouských médií pravdivé, pak jsou výsledky pro české školství velkou ostudou. Když totiž stejný test dělali žáci čtvrtých tříd v roce 1995, dopadli v něm nadprůměrně. V matematice skončili na pátém místě, v přírodovědě dokonce na čtvrtém.

Znamenalo by to tedy, že školáci mají potíže nejen s chápáním matematiky či psaného textu, ale že jim dělá problémy i naučit se vzorečky. To by potvrzoval i mezinárodní výzkum PISA 2006, ve kterém skončili v přírodovědě na 15. a v matematice na 16. místě. „Školákům dělá problémy používat vzorečky v praxi a potíže mají i s pochopením delších textů,“ potvrdil mluvčí České školní inspekce Libor Vacek.

Pokračování na straně 4

Dokončení ze strany 1

Na problémy českých školáků s pochopením a analyzováním textů, nebo i s použitím „nabiflovaných“ znalostí v praxi, upozorňuje i poslední zpráva České školní inspekce. Podle inspektorů mají ale i sami učitelé problémy naučit děti texty chápat.

„Učitelům se ne vždy daří výuku modernizovat tak, aby děti dlouhým textům porozuměly a chápaly je správně. Největší problémy pak mají s pochopením odborných textů,“ varoval Libor Vacek ze školní inspekce.

Žebříček zveřejněný v rakouských médiích ale ukazuje i na to, že české děti nejsou ve střední Evropě jediné, které „hloupnou“. Například právě rakouští žáci, kteří před třinácti lety získali v testu z přírodních věd bronzovou medaili, se propadli o dvanáct příček dolů. V matematice pak obsadili patnácté místo proti šestému z předchozího srovnání.

Zatímco české ministerstvo školství nechtělo informace o výsledcích nijak komentovat, to rakouské je nepřímo potvrdilo. „Vidíme, co se stane, když se na našich školách šetří,“ komentovala drtivý propad v testu rakouská ministryně školství Claudia Schmiedová.

Nejúspěšnější byli v matematice školáci z Hongkongu, Singapuru, Tchaj-wanu a Japonska, stejné země se dostaly do první čtyřky i v přírodních vědách.

TIMSS je mezinárodním projektem v měření výsledků vzdělávání, který se uskutečňuje od 90. let. V loňském roce se ho účastnilo 425 tisíc žáků z 36 zemí.

***

Jak si vedli čeští žáci v průzkumu TIMSS

V roce 1995 skončili čeští žáci v matematice na pátém místě. Za sebou nechali vrstevníky z Ameriky, Anglie či Norska.

V přírodovědě dopadli ještě o něco lépe: na čtvrtém místě a porazili například žáky ze Singapuru, Austrálie či Anglie.

V roce 2007 se však v matematice neumístili ani do dvacátého místa a v přírodovědě skončili na dvacátém místě. První tři místa si v obou předmětech rozdělil Singapur, Tchaj-wan a Hongkong.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!