Vydání dluhopisů musí předcházet přidělení mezinárodního ratingu. Investiční plán počítá s tím, že dráhy by jej mohly mít letos na podzim. „Financování svých investic řeší prostřednictvím emisí dluhopisů prakticky všechny velké železniční společnosti, například v Německu, Rakousku nebo ve Francii,“ řekl generální ředitel ČD Petr Žaluda.
Dráhy si podle něj mohou dovolit vydat dluhopisy pro mezinárodní trh díky nízké míře nynějšího zadlužení a desetiletým smlouvám s kraji a ministerstvem dopravy, které si vlaky objednávají a hradí ztráty z jejich provozu.
„Ministerstvo financí bylo o tomto kroku informováno a po jednání se zástupci ČD a ministerstva dopravy vyjádřil ministr financí pochopení pro postup ČD, pouze si ještě vyžádal některé detailnější informace,“ sdělili včera agentuře ČTK zástupci ministerstva financí.
První dluhopisy vydaly dráhy už koncem loňského roku. Ministerstvo financí tehdy jednoznačný souhlas s dluhopisy nevyslovilo, nicméně podle drah souhlas ministerstva není pro vydání dluhopisů nutný. Emise v objemu dvou miliard korun byla ale určena jen domácím investorům.
České dráhy letos vypíší výběrová řízení na dodávku nových či zmodernizovaných vlaků v rekordní hodnotě 16 miliard korun. Kupují například nové pantografy City Elefant, motorové vozy Regionova nebo vagony pro rychlíky.
Mnohaleté zakázky krajů pro dráhy dlouhodobě kritizuje podnikatel Radim Jančura. Se svou firmou RegioJet v těchto výběrových řízeních neuspěl. Podal kvůli tomu i stížnost k Evropské komisi.