Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

České silnice = ráj antiradarů

Česko

Antiradary - Česko je jednou z pěti evropských zemí, které tolerují detektory policejních radarů

I když se o zákazu detektorů policejních radarů hovoří při každé změně silničního zákona, zatím se na něm poslanci neshodli.

PRAHA Radarový detektor. Ve většině evropských zemí zakázané zboží, za jehož používání hrozí řidičům vysoké pokuty. Ne tak v Česku. U nás je používání pasivních antiradarů, jak se zmíněné zařízení odborně nazývá, naprosto legální. Jak je to možné?

I když se o zákazu detektorů policejních radarů hovoří při každé změně silničního zákona, nikdy se na tom poslanci neshodli. Změnit se to může v příštím volebním období. Někteří kandidáti na poslance totiž avizují, že se o zákaz detektorů zasadí. „Určitě bych do toho šel. Je otázka, jestli bych sehnal dostatečnou podporu mezi svými kolegy ve sněmovně,“ říká poslanec ČSSD a lídr této strany v kraji Vysočina František Bublan.

Jedním z důvodů dosavadní benevolence našeho zákona může být fakt, že radarové detektory řada zákonodárců sama používá. Tvrdí to alespoň prodejci antiradarů, u kterých si prý poslanci podávají dveře. „Poslanci to zařízení kupují. Mohli jsme to prodat tak desítce z nich. Žádná jména vám ale neprozradím,“ říká Robert Šatník ze společnosti Antiradary. net.

Někteří zákonodárci si dokonce používání radarových vyhledávačů chválí. „Sám jsem si to zkusil a dva dny jsem s tím zařízením jezdil. Musím říct, že jsem nakonec brzdil i tam, kde jsem nemusel. To zařízení je hodně citlivé,“ říká senátor ODS Jiří Žák. „Pro mě jsou tak radarové detektory paradoxně prvkem, který přispívá k bezpečnosti silničního provozu,“ dodává.

„Tak to určitě není. Pasivní antiradary jsou obecně nebezpečnou záležitostí. Řidiči mohou jednak jezdit rychle, ale mohou po varovném signálu také nečekaně snížit rychlost jízdy, což je mimochodem častý důvod dopravních nehod,“ reaguje dopravní expert Jaroslav Hořín.

Jiní dopravní odborníci ale detektory brání. Považují je za jednu z mála obran proti zákeřnému měření rychlosti. „Jako dopravní psycholog bych měl chtít, aby byla v této věci v celé Evropě jednotná pravidla. To by tu ale musela být situace stejná jako například v Německu či v Rakousku,“ tvrdí dopravní psycholog Alois Hudeček. Podle něj se naši policisté na měření rychlosti příliš upnuli a považují ho za jediné kritérium bezpečnosti silničního provozu.

O zákazu radarových detektorů neuvažuje ani ministerstvo dopravy. „Točila se okolo toho velká debata. Respektujeme rozhodnutí expertní komise, která rozhodla, že na věci nic nezmění a pasivní antiradary zůstanou legální,“ říká mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Antiradary v tuto chvíli nezajímají ani policii. Ta si je totiž jista, že její moderní radary antiradarové systémy technologicky předstihly. Sami prodejci detektorů přiznávají, že proti laserovým měřičům mají jejich nejlepší přístroje jen 20procentní úspěšnost.

Autor:

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...