Mobilní operátoři lákají před Vánoci na levnější televize nebo herní konzole |
Bezpečnostní týmy operátorů velmi pohotově zareagovaly a podvodná zahraniční čísla začaly ve své síti okamžitě blokovat. Díky tomu se počet podvedených zákazníků pohybuje pouze v desítkách.
„Zákazníci, kteří volali zpět na nevyžádané zahraniční číslo, se díky rychlé blokaci podvodných čísel v sítích českých operátorů již nedovolali,“ říká Jiří Grund, výkonný ředitel APMS. Zároveň jednoznačně doporučuje při nevyžádaných hovorech ze zahraničních čísel nevolat zpět.
„Jedná se o klasický wangiri scénář, nicméně ochrana před útokem je velmi jednoduchá. Pokud najdete v nepřijatých hovorech neznámé číslo, ujistěte se, že začíná českou mezinárodní předvolbou +420. Pokud ano, pak se při volání zpět nebude jednat o mezinárodní hovor,“ vysvětluje Grund.
Útok funguje tak, že zákazníci jsou účelově prozváněni. Volající nechá jejich telefon vyzvánět velice krátce a očekává, že zavolají zpět. Pak nastupuje obyčejná lidská zvědavost, slušnost, nebo dokonce pracovní povinnost. Ve spěchu či zmatku člověk přehlédne, o jaké číslo se jedná, a následný odchozí mezinárodní hovor je mu naúčtován dle patřičné zóny mezinárodního volání.
Co je Wangiri?
Podvodníci, kteří wangiri (nebo také „one ring and cut“) scénář organizují, ho realizují skrze alternativní či IP operátory, jimž je ukraden číselný rozsah. Zákazník, který volá zpět například do Alžíru, hovor do těchto zemí nikdy neuskuteční, protože je přesměrován. Podvodník následně profituje z propojovacích poplatků. Dopátrat se původce je v těchto případech téměř nemožné.