Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

Česko se přiblížilo šrotovnému

Česko

Poslanecká sněmovna včera přehlasovala prezidentské veto šrotovného. O jeho zavedení rozhodne vláda

PRAHA Tak přece! I Česko se může dočkat vlastního šrotovného.

Poslanecká sněmovna včera přehlasovala prezidentské veto, kterým Václav Klaus počátkem července odmítl zákon, který obsahoval návrhy protikrizových opatření z dílny sociální demokracie. Jeho součástí byl i zákon umožňující vládě vyplácet třicetitisícové příspěvky na nákup nových aut výměnou za vyřazení ojetin starších 10 let.

Přestože poslanci ODS nakonec splnili svoje předsevzetí pro zákon nehlasovat, sněmovna nakonec Klausovo veto přehlasovala. Pro zákon nakonec hlasovalo přesně 101 poslanců, tedy nejnižší možný počet, který byl potřebný.

Kromě šrotovného zákon také zavádí delší dávky v nezaměstnanosti, vyšší přídavky na děti a vyšší daňovou slevu na dítě. „Jen tato opatření zvýší výdaje státního rozpočtu o tři a půl miliardy korun,“ posteskl si včera ministr financí Eduard Janota. Dodal, že případné zavedení šrotovného by přišlo stát na další 2,5 miliardy korun.

Šrotovné bude zavedeno nejdříve po volbách Na rozdíl od navýšení sociálních dávek šrotovné automaticky v platnost nevstoupí. O jeho zavedení bude muset rozhodnout vláda. Jeho zavedení tak bude záležet zejména na výsledku předčasných parlamentních voleb.

Uspěje-li ve volbách pravice, tedy ODS a TOP 09, šrotovné s největší pravděpodobností zavedeno nebude. Představitelé obou stran jej odmítají. „Je to asociální a nesystémové opatření,“ opakuje jeden z lídrů Top 09 Miroslav Kalousek. Místopředseda ODS Petr Nečas zase včera zdůraznil, že šrotovné je diskriminační pro ostatní průmyslové sektory. „Opravdu je to privilegium pro jeden konkrétní průmyslový obor,“ řekl Nečas. Naopak úspěch levice, tedy sociálních demokratů a komunistů, by zavedení šrotovného uspíšil. „Určitě bychom tomu dali vysoký stupeň priority,“ potvrdil včera stínový ministr průmyslu a dopravy za ČSSD Milan Urban.

Podle Urbana by šrotovné v Česku mělo být spuštěno po odeznění efektů šrotovného v Německu, nejlépe již během podzimu. To ale může být vzhledem k průtahům ohledně konání předčasných voleb stěží realizovatelné. Urban proto včera řekl, že by se zavedením šrotovného měla zabývat již stávající, Fischerova vláda.

To však ministr Janota nepřímo vyloučil. „Ponechám to bez komentáře. Avšak nejsem přítelem šrotovného,“ řekl Janota LN.

Má šrotovné v Česku smysl?

Urban připustil, že šrotovné v Česku by nemělo pro domácí firmy takový význam jako německé šrotovné. Díky němu například automobilka Škoda Auto navýšila výrobu a vývoz. Většina aut vyráběných v Česku je určena na vývoz.

„Je samozřejmé, že stejný efekt jako v Německu by šrotovné v Česku nemělo ... výrobci autodílů by na něm ale vydělali,“ řekl Urban. Připustil, že efekt šrotovného by snížilo i jeho pozdější zavedení způsobené průtahy na politické scéně.

Po zavedení šrotovného již několik měsíců volalo Sdružení automobilového průmyslu. Ředitel sdružení Antonín Šípek míní, že šrotovné nastartuje poptávku po nových vozech u lidí, kteří by jinak o výměně auta neuvažovali. „Částečně se tak vyrovná propad poptávky z důvodu ekonomické krize a zvýší se obnova vozového parku,“ uvedl Šípek. Podle analytika Broker Consulting Jana Šimka by šrotovné mělo negativní ekonomický dopad. „Pokřivuje trh, když upřednostňuje a zvýhodňuje automobilový průmysl před jinými hospodářskými odvětvími. Pro skutečnou podporu ekonomického růstu by byla vhodnější podpora vědy a výzkumu,“ řekl Šimek. Šrotovné rovněž povede k prohloubení schodku veřejných financí, dodal analytik.

Schválení šrotovného nelze ekonomicky obhájit ani podle hlavního ekonoma Patria Finance Davida Marka. „Jde o nesystémový krok selektivně pomáhající jedinému odvětví ekonomiky a zbytečně zatěžující již tak napjaté státní finance,“ řekl Marek. Naprosto nevhodné je podle něj i načasování takového opatření. „Stimulační opatření měla ekonomice pomáhat v první polovině letošního roku, o rok později nemají smysl,“ doplnil Marek.

***

Šrotovné v číslech

30 000

tolik bude činit státní příspěvek na nákup

nového automobilu

500 000

nejvyšší možná pořizovací cena nového

auta, na které bude možné šrotovné

čerpat

10

tolik let musí být stará ojetina, po jejímž

vyřazení a nákupu nového auta bude

možné čerpat šrotovné

2

tolik let bude muset majitel ojetinu

vlastnit, aby měl nárok čerpat šrotovné

2010

do konce tohoto roku bude možné

šrotovné čerpat

2,5 miliardy

na tolik přijde šrotovné státní rozpočet

„Nejsem přítelem šrotovného,“ říká ministr financí Eduard Janota

SNĚMOVNA Co zaznělo při jednání o šrotovném

Bohuslav Sobotka, předseda poslaneckého klubu ČSSD Nejde o víceleté náklady. Nejde o zvyšování mandatorních výdajů. Jde pouze o jednorázovou státní investici, která bude realizována zejména v příštím roce. Vzhledem k tomu, že už máme měsíc září 2009, bude investována do podpory českého průmyslu prostřednictvím šrotovného a do pomoci lidem, kteří přišli o práci.

Oldřich Vojíř, (ODS), předseda sněmovního hospodářského výboru Ono inkriminované šrotovné se v podstatě ukazuje býti velmi problematickým i v Německu, kam jsme se tak dívali, i na Slovensku, jak jsme se dívali, protože se ukazuje, že se prostředky vyčerpaly, automobilový průmysl se na chviličku zvedl, a nyní znovu dojde k tomu, že automobilový průmysl klesne a stejně bude muset dojít k propouštění.

Miroslav Kalousek, bývalý ministr financí za KDU-ČSL (nyní TOP 09) Kolegové, schválíte-li šrotovné, pošlete vzkaz zaměstnancům všech ostatních odvětví a služeb, že na ně kašlete, protože veškerou kupní sílu chcete zmobilizovat ve prospěch zaměstnanců automobilového průmyslu. Ty peníze jsou jenom jedny. Když si koupím auto, nekoupím si almaru nebo si nekoupím šaty.

Milan Urban, stínový ministr průmyslu ČSSD, k poslancům ODS Jestli dnes tím, že odejdete z Poslanecké sněmovny, znemožníte zavedení šrotovného v ČR, vzkazujete tisícům zaměstnanců v automobilovém průmyslu, že vy se na to díváte tak, že je vám úplně jedno, jestli přijdou o svou práci. Tento vzkaz bohužel vás bolet nebude, ale ty zaměstnance automobilek ano!

Michaela Šojdrová, poslankyně KDU-ČSL Podle mého názoru je to vzkaz občanům, že sněmovna byla schopná a politická reprezentace byla schopná se shodnout na těchto opatřeních a dala možnost vládě se rozhodnout, zda šrotovné zavede, či ne, podle aktuální ekonomické situace. A chtěla bych říci, že to byl podle mého názoru daleko lepší vzkaz než v té době umožnit sázení po internetu.

Autor:

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...