Právě takové produkty šetřící náš čas a námahu se derou stále více do popředí. Zvyklosti české společnosti jsou v tomto smyslu již plně srovnatelné se společností německou, britskou či třeba americkou. Místo rozšiřování nabídky jednotlivých typů produktů (hypotéky, běžné účty, podílové fondy...) se tedy spíše zvyšuje propracovanost jednotlivých produktů (hypotéka s možností předčasného splacení, s oceněním nemovitosti zdarma, se zprostředkováním kontaktu na katastrální úřad atd.). Samozřejmě tuto vyšší propracovanost můžeme chápat „jen“ jako snahu o konkurenci mezi jednotlivými finančními ústavy navzájem; zároveň ji ale můžeme chápat i jako výraz vyšší vyspělosti české společnosti, která je stále náročnější při výběru finančních služeb.
A to je potěšující závěr. Ukazuje totiž tlak zezdola ze strany klientů na vyšší kultivaci finančního trhu. Čím vyšší tento tlak zdola bude, tím nižší bude potřeba regulace ze strany dohlížejících státních orgánů. Nebude například již třeba diskutovat o zavedení hypotetického a v zásadě nesmyslného „Zákona proti bankovním poplatkům“, protože finanční systém sám vykrystalizuje do podoby, kdy žádná z finančních institucí nebude v rámci konkurenčního boje ani uvažovat o některém z těch poplatků, které dnes pobuřují širokou veřejnost.
O autorovi| Vladimír Pikora, Next Finance
Kategorie| 1,Komerční příloha