Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Českým lázním pomáhá koruna

Česko

Obrovský propad zájmu o české lázně z důvodu celosvětové finanční krize už skončil a zájem o ně opět vzrůstá. V plné síle se snížení počtu klientů projevilo letos v prvním čtvrtletí, kdy lázeňská zařízení zaznamenala o deset procent méně návštěvníků než ve stejném období předchozího roku. Například Lázně Velichovky tehdy hlásily propad příjmů o 15 procent.

Podle Tomia Okamury, viceprezidenta Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, je lázeňství jediným segmentem v rámci ubytování a cestovního ruchu, kde se letos začal počet klientů zvyšovat. Důvodem je podle něj zavedení eura na Slovensku a zdražení tamních lázeňských pobytů. Právě k našim východním sousedům totiž řada Čechů za lázeňstvím v minulých letech směřovala. „Tím, že Slováci letos přešli na euro a česká měna oproti euru meziročně značně oslabila, se pobyty na Slovensku významně prodražily. Ačkoli se Slováci snažili udržet zájem tím, že místo zdražení zkrátili pobyt, i tak došlo k nárůstu cen za třídenní pobyt zhruba o 500 korun. V důsledku zdražení a zkrácení pobytů se začali Češi vracet zpět do českých lázní,“ informuje Okamura.

Dodává, že zatímco v prvním čtvrtletí hovořila statistika o čtyřprocentním poklesu české klientely v porovnání s loňským rokem, v současné době hovoří o dvouprocentním nárůstu.

Celkem je klientů stále méně než v minulém roce I přes zvýšený zájem české klientely ale zaznamenávají lázně ve srovnání s minulým rokem celkový pokles – za období od ledna do září je počet klientů celkově stále nižší o čtyři procenta.

Může za to přetrvávající snížený zájem ze strany cizinců z důvodu finanční krize. Ačkoli už se i zahraniční klientela do českých lázní pomalu navrací, stále jich sem oproti minulému roku směřuje o deset procent méně (v prvním kvartálu vykazovala statistika propad o 17 procent). Cizinci přitom v lázních utrácejí více než Češi, a proto ani nárůst české klientely neochrání většinu lázní před určitým propadem tržeb.

Výjimkou jsou ta zařízení, která se v minulosti orientovala na zahraniční klientelu jen okrajově.

To je i případ Lázní Velichovek. „Podíl zahraniční klientely je v našich lázních minimální, naše obchodní strategie je jednoznačně orientovaná na tuzemskou klientelu. Nyní, když už máme k dispozici téměř přesné výsledky tohoto roku, mohu s potěšením říci, že máme ve srovnání s minulým rokem celkově přibližně o deset procent větší zisky,“ říká ředitel Lázní Velichovky Michal Voráček.

Ačkoli Češi stále více vyrážejí do tuzemských lázní, mají zájem o kratší pobyty – zejména o prodloužené víkendy. „Zdraví bývá i v době krize až to poslední, na čem lidé šetří. Přesto se snaží rozpočet korigovat tím, že pobyty zkracují na minimální dobu,“ tvrdí Okamura. V poslední době se také prohlubuje tradice minulých let – jet do lázní třeba jen na den na několik procedur.

Lázně pod stromečkem bude mít méně lidí než loni Další nárůst zvýšeného zájmu očekávají lázně v prosinci, zejména v posledním předvánočním týdnu. „Právě v této době lidé nejvíce kupují pro své blízké dárkové šeky,“ vyjádřila se Veronika Vaněčková z obchodního oddělení Sirnatých lázní Ostrožská Nová Ves a podobné informace uvádějí i ostatní lázeňská zařízení. „Tato forma prodeje má velmi významný vliv na výsledky společnosti převážně v posledním kvartále letošního roku,“ říká za Velichovky Voráček.

„Hodnoty šeků nejsou předem nijak určené, stejně jako nejsou určené lázeňské procedury. Obojí si může klient zvolit přímo na míru,“ uvedla Sabina Petrtýlová za lázně Toušeň.

Podle Okamury se ale prodej šeků v době krize snižuje – minulý rok o 15 procent, letos očekává podobný pokles. Statistiky už ale neuvádějí, jaké procento tvoří lázeňské pobyty a jaké ostatní v rámci cestovního ruchu.

Autor:

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...