Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Českým značkám se letos dařilo

Česko

Řada tuzemských firem hodnotí letošní rok kladně, OP Prostějov však krizi nepřekonal a zkrachoval

Peníze a byznys v roce 2010

PRAHA Opatrné růsty zisků, pokračující úspory a hledání nových příležitostí. Tak probíhal letošní rok ve většině tuzemských firem, které se snažily dál snižovat náklady a zvládnout rok, který byl ve znamení nejistoty. Pro řadu firem nakonec průběh roku překonal původní pesimistické prognózy. „Letošní rok naplnil optimističtější verzi našich očekávání a obchodní čísla mírně předčila dokonce rok 2008,“ říká generální ředitel Koh-i-noor holding Vlastislav Bříza. Českým značkám se v letošním roce dařilo navzdory nízké kupní síle lidí poměrně dobře. Přesto i letos skončily některé tradiční značky, nejznámějším příkladem je OP Prostějov, který na jaře kvůli vysokému zadlužení upadl do konkurzu. Řada tradičních tuzemských značek letos víc sázela na svůj původ a jejich zástupci se shodují, že ačkoli mnohdy mají vyšší cenu než zahraniční konkurence, objevuje se stále více zákazníků, u kterých hraje český původ značky roli při rozhodování u nákupu. Dosud ovšem mezi českými značkami neexistuje žebříček, jako jsou známé ze zahraničí, který by srovnával hodnotu jednotlivých značek. Mezi nejcennějšími jsou ovšem podle odborníků vedle Škody Auto například značky pivovarů. Co do počtu, jsou v Česku tři čtvrtiny firem v rukou tuzemských majitelů, vedle toho ale ovládají ovšem jen necelé dvě třetiny z celkového registrovaného kapitálu.

Vyhlídky do nového roku jsou optimističtější a firmy věří v oživení poptávky. Větší ochotu utrácet budou mít zřejmě podniky a zahraniční zákazníci, čeští spotřebitelé budou nejspíš dál přísně hlídat své výdaje kvůli zdražení energií a dalším vládním úsporným opatřením. „Pro rok 2011 počítáme s dalším nárůstem prodejů. Jisté oživení očekáváme od našich firemních zákazníků,“ očekává Jiří Helikar, předseda představenstva společnosti Elton hodinářská, která vyrábí hodinky značky Prim. Zlepšení výsledků si firmy slibují od vývozu i expanze na nové trhy. „V příštím roce chceme pokračovat v expanzi do zemí východní Evropy,“ říká Tomáš Fiala, marketingový ředitel výrobce domácích spotřebičů Eta.

Oproti tomu například Linet, výrobce zdravotnické techniky, předpokládá, že v Evropské unii bude recese hlavně v terciární sféře ještě pokračovat. „Případný výpadek v Evropě plánujeme nahradit na rostoucích trzích a prostřednictvím nových výrobků,“ vysvětluje výkonný ředitel Linetu Tomáš Kolář s tím, že firma vidí další příležitost v konsolidaci trhu a poohlíží se po akvizičních příležitostech v oboru.

***

Více čtěte Téma, strana 14 a 15

Autor: