Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Cesta časem do Užhorodu

Česko

Druhý díl letního putování na východ za československou architekturou první poloviny 20. století

Před týdnem jsem tu referoval o zájezdu po moderní architektuře Slovenska (Po stopách Dušana Jurkoviče, Orientace LN 3. července), Dnes se zastavím u dalších pozoruhodností: navštívili jsme například i dvě stavby, které na území Slovenska vytvořili světoznámí architekti.

Kežmarok: chrám pro Jeruzalém Dánský baron Theophil Edvard von Hansen (1813–1891) byl přední představitel historismu a profesor vídeňské umělecké akademie; jeho českými žáky byli například Jan Koula nebo Václav Roštlapil. Léta působil v Aténách, kde stavěl administrativní budovy a muzea, a patřil rovněž ke klíčovým architektům vídeňské Ringstrasse, kam navrhl především budovu parlamentu v antikizujících formách.

Má i několik staveb v Brně a pak – obrovský chrám v Kežmaroku, který měl původně stát v Jeruzalémě. Kombinoval tu evangelický a katolický stánek se synagogou, na Slovensku však slouží jen evangelíkům. Štíhlá kampanila je dominantou širokého okolí.

V Žilině zase stojí synagoga – od dalšího profesora vídeňské akademie, německého architekta Petera Behrense (1868–1940), jehož nejznámějším dílem je modernistická turbinová hala firmy AEG v Berlíně. Krásná slovenská centrální stavba s kupolí však dnes slouží jinému účelu – je v ní kino… Její omšelost působí kontrastně k „vymydleným“ stavbám v okolí z éry primátorování předsedy SNS Jána Sloty. Slovenský mistr funkcionalismu Nazývám-li Dušana Jurkoviče „slovenským Plečnikem“, pak by mohl být absolvent pražské techniky Emil Belluš (1899–1979) označen za „slovenského Bohuslava Fuchse“.

Tento přední představitel meziválečného funkcionalismu, ale i moderního klasicismu je autorem jedné z nejpozoruhodnějších meziválečných staveb, Kolonádového mostu v Piešťanech z let 1931–1933. Železobetonové dílo na šesti pilířích je zčásti kryto přístřeškem s vitrážemi Martina Benky. U vstupu na most je známá socha Berlolámače, symbol lázní od Roberta Kühmayera.

V Piešťanech jsme viděli i Bellušovu poštu se zaobleným průčelím a působivé jsou architektovy industriální stavby v Trnavě – vodárenská věž a silo. V Bratislavě navrhl známou trojici funkcionalistických domů s pasáží pro Rolnické družstvo s řadou nádherných detailů – oválným stropním oknem, madly dveří z chromované oceli nebo červeným keramickým obkladem průčelí. Jen ten McDonald’s v parteru k noblesnímu stylu první republiky nějak neštymuje… V centru slovenské metropole vytvořil Belluš ještě klasicizující Národní banku, která stylově připomíná italskou fašistickou architekturu konce 30. let, a obdivovali jsme i dodnes elegantní hotel Devín z poválečné éry stalinské „sorely“ – důkaz, že špičkový architekt si poradí i s tak tendenčním stylem. A hned naproti na nábřeží Dunaje jsou dva drobné Bellušovy přístavní objekty ze 30. let, zvané Propeller, proměněné v kavárnu.

Užhorodský Baťův dům Na pár hodin jsme navštívili ukrajinský Užhorod, který býval hlavním městem Podkarpatské Rusi a v meziválečném období součástí Československé republiky. Cesta tam připomínala návrat v čase – nikoli však do Masarykovy éry, spíš do neblahého období husákovské normalizace.

Nicméně najdou se zde díla předního českého architekta Josefa Gočára z přelomu 20. a 30. let: pošta ve velmi zachovalém stavu, včetně krásných reliéfů od (snad) Josefa Kaplického, Baťův obchodní dům, podobný tomu, který stojí v pražské Celetné ulici, už, pravda, vypadá hůř.

Hezká je „vládní čtvrť“ s bývalým župním palácem architekta Františka Krupky ve stylu moderního klasicismu. Jsou tu domy Adolfa Liebschera, který byl autorem velkorysého urbanismu Užhorodu, a palác, který velmi připomíná Engelovy stavby u pražského Vítězného náměstí, včetně dívčích plastik Břetislava Bendy. Nechybí ani ten TGM, byť v novodobém ztvárnění Josefa Vajceho z roku 2002.

A když jsem se zmínil o Baťově Domě služeb v Užhorodu: podobné najdeme v Bratislavě nebo Košicích. Ten bratislavský navrhl Vladimír Karfík (1901–1996), který před příchodem do Zlína působil v ateliéru Le Corbusiera v Paříži a pak u Franka Lloyda Wrighta v USA, odkud si ho Jan Baťa přivedl na post hlavního architekta. Karfík s Františkem Lydie Gahurou a dalšími projektoval také tovární areály s typickou výstavbou dělnických domků u Batizovců (Svit) a v Baťovanech (dnes Partizánske). Tam je i krásný železobetonový kostelík z poloviny 30. let. Kolonie domků nás však nepotěšily; podobně jako ve Zlíně si je majitelé různě přestavují a prakticky žádný už není intaktní. Pokud by se tak dělo pod dohledem architektů, nemusel by být výsledek tak děsivý…

Poslední slovenské zastavení bude za týden. Věnuji je německým, židovským a maďarským architektům v meziválečné éře a současné slovenské architektuře.

***

Nazývám-li Dušana Jurkoviče „slovenským Plečnikem“, pak by mohl být absolvent pražské techniky Emil Belluš označen za „slovenského Bohuslava Fuchse“

O autorovi| Zdeněk Lukeš, historik a architekt

Autor: