Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

Cestovky mají „plné sklady“

Česko

Krize dolehla i na cestovní kanceláře. Hotely a letenky začnou mnohdy zajišťovat až po zaplacení.

PRAHA Koncem května se Renata Červenková rozhodla, že si udělá výlet k moři. Prolistovala katalogy několika cestovních kanceláří, vybrala Maltu a Kypr a pro jistotu na internetu ještě ověřila, že kanceláře tyto zájezdy stále nabízí. Pak vyrazila k přepážce zájezd zakoupit.

Čekalo ji ale nepříjemné překvapení. Ačkoliv katalogy i webové stránky hlásaly, že v balíčku je i hotel a letenka, nebyla to pravda. „Ve Firo tour jsem se dozvěděla, že by hotel a letenku teprve sháněli. Zároveň ale chtěli předem zaplatit celou cenu zájezdu,“ říká Červenková. Podobnou zkušenost udělala u Fischera, tam by dohledávali jen hotel.

To se Červenkové nelíbilo. „Dám vám tolik peněz, a služba není jistá? Co když letenku neseženete nebo bude dražší?“ zjišťovala. Odpověď zněla, že jí kancelář dá vědět, jak dopadla. A pokud se jí podmínky nebudou líbit, tak jí peníze vrátí.

Až na třetí pokus, v Čedoku, vše proběhlo tak, jak si představovala. Letenku a hotel „vytáhli ze šuplíku“, během hodiny bylo vše domluveno a teprve pak zaplatila. Týden nato už se slunila na Kypru. Své zážitky shrnula paní Červenková slovy: „Působilo to na mě dojmem, že cestovní kanceláře na sebe nechtějí brát ani promile rizika, že nakoupí hotely a letenky a neprodají je.“ Její postřeh potvrzuje viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura. „Poprvé od revoluce čekáme, že klesne počet prodaných zájezdů, proti loňsku asi o 10 procent,“ říká Okamura. Kanceláře jsou v těžké situaci. Místa v hotelech a letadlech objednávaly a katalogy tiskly loni v létě. To ještě počítaly s tím, že počet prodaných zájezdů stoupne o 5 procent. Na letošní sezonu tak měly připraveno o 15 procent víc kapacit, než budou potřebovat.

„Probíhají jednání, kapacity se snižují. Od května se stornuje, co by nemuselo být prodáno,“ říká Okamura. Odříct kapacitu je ale třeba včas, jinak by kancelář musela platit stornopoplatky. Snadno se může stát, že v době kratší než měsíc před odletem už žádné volné kapacity nemá. Raději riskuje, že je pro zájemce bude muset hledat, než aby za ně platila, aniž je obsadí. „Počátkem roku jsme redukovali plány,“ potvrzuje mluvčí Fischera Dan Plovajko. „Dva až tři týdny před odletem vracíme neprodané kapacity hotelu,“ říká Roman Fisek za Firo tour.

Pro klienty cestovních kanceláří má Okamura radu: Nespoléhat na údaje v katalogu. „Dřív než si vezmou dovolenou, měli by zavolat do kanceláře a ujistit se, zda má volné kapacity a termín zájezdu platí.“

***

Zlevní krize dovolenou? Těžko

Naděje klientů, že díky krizi stoupne podíl levnějších last minute zájezdů, jsou podle Tomia Okamury z asociace cestovních kanceláří plané. Pro kanceláře nejsou výhodné, proto se jejich podíl snaží udržet na loňské výši. Tehdy tvořily 40%.

Autor: