Nově stanovené sankce podle vlády lépe odpovídají obratům kontrolovaných společností, v poslední době často významných nadnárodních podniků, u nichž milionová pokuta ztrácí význam.
Ministerstvo financí původně zvažovalo zavedení povinnosti uvádět jedinou souhrnnou cenu pro všechny zájezdy. Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) již dříve označila přijatou podobu zákona za kompromisní řešení.
Nově budou muset cestovní kanceláře uvádět pouze součet těch položek, které znají v okamžiku prodeje zájezdu. To není případ palivových příplatků, jejichž pohyb lze těžko dopředu odhadovat.
U leteckých zájezdů tak bude úplná a jednotná cena povinná pouze u prodejů na poslední chvíli, kdy jsou všechny součásti ceny už zřejmé.
Pokud by prošel původní záměr ministerstva, náklady na palivo by musely podle mluvčího AČCKA Tomia Okamury cestovky započítat do ceny již v době tisku katalogů, tedy několik měsíců před termínem zájezdu. To by prý vedlo ke zdražení zájezdů, neboť aerolinie a kanceláře by si kvůli jistotě, že neprodělají na nepředvídaných cenách paliva, raději naúčtovaly rovnou vyšší ceny.
„My jsme se snažili o to, aby tu finální cenu uváděli i letečtí dopravci, bylo by to přehlednější,“ uvedl mluvčí dalšího profesního sdružení Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež. Takto je prý zákon bezzubý. ACK základní cenu chápe jako sumu, za kterou se člověk může zúčastnit zájezdu bez dalších poplatků. To se však netýká například pojištění či příplatků za výhled na moře. Podle šéfa CK Neckermann Udo Wicherta nový zákon usnadní klientům orientaci v nabídce na trhu. Neckermann přišel na český trh z Německa, kde jsou úplné ceny včetně palivových příplatků standardem.
***
Cestovní ruch
Co změní novela zákona Nově definuje např. případy, kdy se prodávající nebo kupující dopouští deliktu proti cenovým předpisům. Zákon nyní dostane k podpisu prezident republiky.