Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Cestující: MHD není „socka“

Česko

Dopravní podnik slibuje revoluci v přístupu k zákazníkům. Revizoři se prý domluví anglicky, řidiči se budou chovat podle etického kodexu a metro bude veselejší.

PRAHA Už nejsme těžkopádný zkostnatělý moloch z normalizačních časů, jsme moderní, vstřícní a komunikativní. Právě to chce dokázat Pražanům dopravní podnik hlavního města. Přesně po takové změně cestující volají.

Vyplývá to z průzkumu, který uspořádala společnost Westminster. Organizátoři průzkumu pozvali v září k diskusím tři stovky lidí – studenty, zaměstnané i důchodce, kteří jezdí pražskou hromadnou dopravou. Zajímali se o to, co si Pražané myslí o službách dopravního podniku. A výsledek? Lidé jsou spokojení například se spolehlivostí metra, líbí se jim rozsáhlá síť hromadné dopravy pokrývající celou Prahu nebo ekologický provoz. Kladně hodnotili i cenu přepravních kuponů. Naopak jedním z největších záporů jsou podle nich polstrovaná sedadla v dopravních prostředcích, která Pražané vidí jako nehygienická, nebo nedostatek nočních spojů.

Nejsme žádné „socky“

Jako velký problém vnímají cestující nepříliš pozitivní image hromadné dopravy jako prostředku jen pro sociálně slabé lidi, prostředku nazývaného hanlivě „sockou.“ „Pro změnu vnímání MHD a dopravního podniku je nutná destrukce bariér v povědomí zákazníků. Názor na MHD jako dopravního prostředku chudých je zcela iracionální a komunikace hraje klíčovou roli při jeho změně,“ komentoval výsledky průzkumu ředitel společnosti Westminster Tomáš Studeník. Podle Jana Svobody, ředitele marketingu a komunikace dopravního podniku, je negativní obraz historickou zátěží, kterou nelze odstranit ze dne na den. Šéfka pražských zelených Petra Kolínská tvrdí, že by pro odstranění image „socky“ mohlo pomoci větší zapojení vedení města a celebrit do vizuální kampaně. „Podsvětlené reklamy s obrázkem primátora Béma zavěšeného na tyči v tramvaji by mohly fungovat,“ domnívá se Kolínská. Podle průzkumu by si Pražané také přáli, aby prostory dopravního podniku byly modernější a lepší byly i vývěsky pro letáky. Vyzývají podnik například k projasnění příliš ponurých vestibulů a nástupišť v metru, veselejší by podle nich měly být i letáky a další informační prostředky. „Na všech těchto věcech už pracujeme. V prostorách metra bychom rádi instalovali různé výstavy a pořádali různé akce. Musíme ale dbát na přísná bezpečnostní pravidla stanovená drážním úřadem,“ vysvětlil Svoboda. Podnik hodlá pokračovat také v komunikační kampani, kterou v létě nastartoval novými dvojjazyčnými letáky o výlukách i tipech na výlety. Vstřícní k cestujícím však nemají být jen papíry, ale i lidé. „Během příštího roku začne platit etický kodex pro všechny zaměstnance podniku, revizoři mají povinnou jazykovou přípravu a učí se zvládat konfliktní situace. Zákazníkům by měly lépe sloužit i informační centra nebo prodejny kuponů,“ řekl Svoboda. Dopravnímu podniku by pro zlepšení pověsti podle Kolínské pomohlo více výhod pro majitele dlouhodobých kuponů. Nyní mohou zdarma na závodiště v Chuchli. Cestujícím s ročním kuponem by měly zvýhodněné vstupy nabídnout například kulturní instituce, jejichž zřizovatelem je hlavní město. Zastupitelka také navrhuje, aby se do kampaně více zapojily i soukromé firmy. „Jedna z nejčastější stížností cestujících, je zápach v dopravních prostředcích. Kdyby například výrobce deodorantů rozdával reklamní vzorky svých výrobků v tramvajích, byla by to nejen jeho reklama, ale i služba dopravnímu podniku,“ říká Kolínská.

***

Miliarda cestujících

Dopravní podnik v Praze za loňský rok přepravil téměř 1,3 miliardy cestujících. Nejvíce práce odvedly vlaky v podzemí, metro převezlo 531 milionů lidí, tramvaje 349 milionů a autobusy 301 milionů cestujících. Jenom 16 milionů lidí přepravily v rámci pražské integrované dopravy České dráhy. Přes milion cestujících přepravila také lanovka na Petřín a 73 tisíc lidí využilo přívozů v Podbabě a Sedleci. Zdroj: ÚDI Praha

Pražané o dopravním podniku

Plus dali Pražané pražské hromadné dopravě například díky spolehlivosti metra nebo ceně předplatných kuponů, nejvíce si naopak stěžovali na nehygienické polstrované sedačky.

Dopravnímu podniku cestující vzkazují:

Projasněte ponuré prostory metra

Zaveďte více nočních spojů

Nechte vyrobit veselejší letáky

Udělejte kampaň, že MHD není pro „socky“

Zdroj: Westminster / Foto LN – Milan Klenor / JL

Autor:

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....