Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

ČEZ končí s proudem zdarma

Česko

Účty za téměř 100 milionů korun loni ČEZ „odpustil“ lidem, kteří přišli o práci. Kdo ji ztratí letos, má smůlu

PRAHA Čeští nezaměstnaní mají od Nového roku o jednu starost více. Společnost ČEZ totiž svým zákazníkům neprodlouží pojištění, které jim v případě ztráty místa zajistilo až tři měsíce elektřiny zdarma.

Zájem byl přitom veliký a nabídku využilo bezmála 20 tisíc českých domácností napojených na síť ČEZ. Od března do prosince 2009 díky tomu ušetřily 91 milionů korun ze svých rozpočtů.

„Jsou to zajímavá čísla a já osobně jsem čekal menší. Je to hodně lidí, ale nedivím se tomu, neboť elektřina je drahá a v současné době jde o významnou úlevu,“ komentoval to Petr Novák ze společnosti Atlantik FT. Náklady jsou přitom podle něj pro energetický gigant se ziskem 50 miliard korun jen velmi malé.

Oprodloužení akce ale ČEZ neuvažuje ani přesto, že nezaměstnanost má vytrvale růst ještě řadu měsíců a podle některých ekonomů může vrcholu dosáhnout až koncem roku.

Právě pomoc nezaměstnaným byla oficiálním důvodem existence kampaně. „Krize nejvíce postihne ty, kdo přijdou o zaměstnání. Proto jim chceme pomoci vytvořit si finanční rezervu, která jim umožní zvládnout obtížné období,“ komentoval v březnu spuštění projektu Daniel Beneš, výkonný ředitel ČEZ.

Marketingová kampaň nebo úsluha politikům?

I samotné úřady práce potvrzují, že zejména v době masového propouštění byl o tuto formu úlevy velký zájem. „Úřad práce v Lounech dostal několik letáků, které pak použil i na detašovaném pracovišti při hromadném propouštění zaměstnanců ve firmě Hitachi. Uchazeči o zaměstnání od tohoto zaměstnavatele o této možnosti věděli. V době, kdy společnost ukončila činnost, projevilo zájem o tento produkt asi 150 lidí,“ popsala mluvčí ministerstva práce a sociálních věcí Štěpánka Filipiová.

S tím je však nyní konec a nově nezaměstnaní mají smůlu navzdory tomu, že energetický gigant nepatří mezi firmy, které by od Nového roku musely drasticky šetřit.

„Ze statistiky je vidět, že naše nabídka zákazníky oslovila, nicméně ztráta práce není nikterak pozitivní zprávou, proto se zdržíme jakýchkoliv hodnocení,“ řekla mluvčí ČEZ Eva Nováková.

Analytici proto mluví spíš o jednorázové marketingové kampani, jejímž cílem bylo zlepšit pověst firmy u veřejnosti.

„Určitě je to marketingová akce, po letech zdražování elektřiny za současného růstu zisků je nutné zvýšit důvěru lidí. Také v tom lze vidět nátlak ze strany politiků, že by se mělo udělat něco pro lidi. Většinu ČEZ vlastní stát a dají se na tom získat politické body,“ prohlásil Novák.

Ne všichni žadatelé nicméně splnili stanovené podmínky a tisícovka domácností proto odešla s prázdnou. „Asi pět procent žádostí jsme museli zamítnout. Nejčastějším důvodem bylo, že klient nepředložil úplnou dokumentaci. Často se také stávalo, že žádost nespadala do určeného období platnosti,“ řekl Marek Vích, mluvčí společnosti Kooperativa. Ta odpouštění záloh formou pojištění zajišťovala. Zákazník, který přišel o práci po 1. březnu 2009, nemusel po dobu nezaměstnanosti platit tři měsíční zálohy na elektřinu. Pojištění platilo i pro manžela či manželku, bylo však nutné splnit tři podmínky: registraci na úřadu práce, alespoň půlroční pracovní poměr před ztrátou zaměstnání a zákazník nesměl být v posledním roce odpojen kvůli neplacení. Maximální výše pojištěné zálohy byla stanovena na 7500 korun.

Dalším opatřením pak byla možnost posunout splatnost záloh za elektřinu o 30 dní pro podnikatele. Ti tak sice za elektřinu zaplatí stejně, ale v roce 2009 uhradili místo 12 jen 11 záloh, což jim mělo uvolnit finanční rezervy. Tuto možnost využilo 3300 českých firem. Zbývající fakturu nicméně budou muset doplatit letos.

***

Počet domácností, které nemusely platit za proud

2000 1000 2500 1500 2439 2405 2277 * měsíc 2222 ještě není 1830 uzavřen, 1979 konečné 2314 číslo 2179 bude vyšší 1777

500

0

duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec*

Elektřinu za tisíce domácností zaplatila pojišťovna

Energetický gigant ČEZ zajistil všem svým klientům pojištění proti ztrátě zaměstnání. Kdo přišel o práci, nemusel tři měsíce platit za proud. Celkem ČEZ eviduje 19 422 případů. Zdroj: ČEZ

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!