„České dráhy ukončily výběrové řízení na dodavatele silové elektřiny pro elektrickou trakci a uzavřely smlouvu s vítězem,“ uvedl Šťáhlavský. Dodal, že do výběrového řízení se přihlásily dvě společnosti. Druhým účastníkem byla firma E. ON. Předpokládaná hodnota zakázky byla při vypisování tendru 2,4 miliardy korun bez DPH.
Dráhy budou podle takzvaného francouzského modelu dodávat elektřinu i všem ostatním dopravcům na české železniční síti. Je to zásadní změna poté, co s koncem loňského roku vypadla z dodavatelského řetězce státní Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).
Změnu umožnil zákon loni, dráhy a další dopravci si od ní slibují výraznou úsporu nákladů. Dopravci dlouhodobě kritizovali SŽDC a tvrdili, že prodává elektřinu výrazně dráž, než kolik činí ceny na burze. SŽDC se bránila s tím, že smlouvu uzavřela v době, kdy ceny rostly a nebylo možné předpokládat jejich propad kvůli krizi. České dráhy od ledna odebírají proud přímo od firmy ČEZ, která byla narychlo vybrána ve zkráceném tendru. Nyní se z ČEZ stal definitivní dlouhodobý partner.