Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

ČEZ udeřil na malé distributory

Česko

Kvůli nekalým praktikám alternativních distributorů elektřiny podal ČEZ stížnost energetické inspekci

PRAHA Spory o přetahování zákazníků mezi velkými energetickými firmami a malými distributory nabírají na obrátkách. ČEZ včera obvinil tři společnosti z nekalé soutěže a klamavých praktik a podal oznámení Státní energetické inspekci.

„Neseriózní aktivity na trhu s elektřinou letos gradují. Zákazníci nás častěji upozorňují na to, že se podomní obchodníci vydávají za naše zaměstnance nebo šíří nepravdivé informace,“ komentovala to Zuzana Řezníčková, jednatelka společnosti ČEZ Prodej.

Stížnost se týká společností Bohemia Energy, Bicorn a Centropol. Zástupci ČEZ alternativní dodavatele údajně již v minulosti několikrát písemně vyzvali, aby od nekalého jednání upustili, k nápravě však nedošlo. Nařčené společnosti to odmítají.

„Informace podávané vrcholnými představiteli ČEZ jsou tendenční a zavádějící. Pro skupinu ČEZ je Centropol Energy trnem v oku, jelikož získává více než 14 tisíc smluv s koncovými zákazníky z řad domácností měsíčně,“ prohlásil obchodní ředitel Centropol Energy Lukáš Pokrupa.

Podobně reagoval také další dotčený dodavatel Bohemia Energy. Ten však zároveň připustil problémovou minulost. „Externí firmy nebyly schopny zajistit kvalitu prodeje, jakou jsme požadovali. V některých případech opravdu podávaly potenciálním zákazníkům klamné informace. Jsme však přesvědčeni, že ČEZ podává stížnost neoprávněně,“ uvedla společnost s tím, že nyní elektřinu nabízí prostřednictvím jediného prodejce, jehož činnost má pod kontrolou. Firma proto zvažuje, že bude ČEZ žalovat.

Na stranu ČEZ se postavil také druhý největší prodejce E. ON. „Ten krok chápeme a je určitě odůvodnitelný. I nás se dotýkají praktiky, které nejsou v souladu s tím, co považujeme za konkurenční boj. Již v minulosti jsme podali vlastní podněty a jedná se o stejné tři společnosti,“ uvedl mluvčí E. ON Vladimír Vácha. Zdůraznil však, že alternativní distributory „nelze házet do jednoho pytle“.

Před klamavými praktikami varuje spotřebitele na svých stránkách také Energetický regulační úřad. „V rámci tohoto prodeje jsou často uplatňovány postupy, které jsou podle názoru Energetického regulačního úřadu nekalými obchodními praktikami a rovněž jsou zákazníkům poskytovány zkreslené či neúplné informace. Takové nestandardní postupy hraničí s jednáním proti dobrým mravům a mohou být považovány za protiprávní,“ uvádí úřad.

Sama Státní energetická inspekce toho ale zřejmě příliš nezmůže. „Těchto stížností dostáváme desítky, převážně od běžných občanů. Většinou však jde o problémy etické a pokud nedojde vyloženě k porušení zákona, můžeme dělat jen málo,“ řekl ústřední ředitel inspekce Petr Holoubek.

Ostatně i sám ČEZ přiznává, že spíš než zásah inspektorů si od svého kroku slibuje zvýšení tlaku veřejnosti. „Jde nám o zvýšení povědomí o tomto trhu a postupné vytvoření morálního prostředí, aby prodejci své chování upravili,“ uvedl mluvčí ČEZ Ladislav Kříž.

A částečné zlepšení již podle něj nastalo. „Mnohdy za to ty firmy ani nemohou, ale pořád zodpovídají za ty, které si najímají. I proto od nich například Bohemia Energy začala ustupovat,“ dodal Kříž.

***

Stížnost

Nelítostný souboj o klienty

Desítky tisíc zákazníků ztrácí největší energetické firmy ČEZ, E. ON a Pražská energetická na úkor alternativních distributorů. Ti lákají domácnosti hlavně na výhodnější ceny. Jejich metody jsou však energetickým obrům trnem v oku.

Co ČEZ vytýká některým distributorům: Používají zavádějící informace, aby vzbudili zájem a důvěru spotřebitelů. Mnohdy se vydávají za pracovníky, kteří kontrolují nebo odečítají elektroměry.

Mylně informují spotřebitele, že jeho dosavadní dodavatel energií ukončuje činnost, a proto musí uzavřít novou smlouvu s jinou firmou.

Účtují si skryté poplatky a neinformují o časovém omezení nabízených slev.

Přesvědčují spotřebitele k okamžitému podpisu smlouvy a nenechávají mu dostatečný čas na rozhodnutí.

Zaměřují se na seniory a nabízejí jim klamavou slevu na dodávku energií určenou pouze pro seniory, která ve skutečnosti neexistuje.

Ve výjimečných případech se lze setkat s agresivními obchodními praktikami a výhružkami.

Pro ČEZ jsme trnem v oku. Získáváme totiž přes 14 tisíc zákazníků měsíčně.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!