Neděle 5. května 2024, svátek má Klaudie
130 let

Lidovky.cz

Chceme mít na konci letošního roku půl... milionu zákazníků

Česko

Společnost Bohemia Energy začala v roce 2006 jako první nabízet elektřinu i domácnostem. „Trh se rozběhl z velké části díky nám,“ říká pro Lidové noviny jednatel Bohemia Energy Jiří Písařík.

* LN Na liberalizující se trh s elektřinou pro domácnosti jste vstoupili v roce 2006 jako první alternativní dodavatel. Podobné to bylo o dva roky později v případě trhu s plynem. Jak hodnotíte prvních pět let v tomto oboru?

Za posledních pět let se trh rozběhl, z velké části díky našemu přičinění. Všichni mi říkali: „Nechoď do nabídky elektřiny pro domácnosti a podnikatele, na tom nevyděláš.“ Během pěti let jsou na tomto trhu všichni. Poté mi říkali: „Vy jim chcete dodávat i plyn? To je nesmysl, plyn ani nedovezete do republiky.“ Vstoupili jsme i tam a za dva roky jsou zde všichni konkurenti. Také se divili, že chceme dodávat současně elektřinu a plyn. Dnes to nabízejí skoro všichni. Trhu jsme dali hrozně moc.

* LN Bohemia Energy získala nejvíc zákazníků ze všech alternativních dodavatelů elektřiny a plynu. Kolik zákazníků máte v současnosti a kolik plánujete mít na konci roku?

Teď k počátku ledna jsme měli v České republice 220 tisíc aktivních odběratelů elektřiny, z nichž 85 tisíc odebírá i plyn. Dalších 50 tisíc máme pod smlouvou a čekáme na jejich převedení od původního dodavatele. Kromě nich máme 20 tisíc zákazníků na Slovensku. Cíl je dostat se na konci roku na přibližně 500 tisíc.

* LN To je dost ambiciózní plán, když vezmeme v úvahu sílící konkurenci na trhu...

Je to poslední šance, jak se někam dostat. Za dva roky již takové možnosti nebudou.

* LN Využíváte stále často kritizovanou metodu podomního prodeje? Nebo již spoléháte hlavně na reklamu?

Snažili jsme se systém prodeje centralizovat a změnit tak, aby negeneroval stížnosti. Máme dnes stížnosti? Za poslední měsíc ani jednu. Část nových zákazníkům oslovujeme prostřednictvím reklamy, dále máme call centrum a 30 vlastních obchodníků. Navíc máme partnera, firmu D2D, jejíž lidé chodí od dveří ke dveřím. Na celkovém prodeji se podomní prodej podílí asi 50 procenty. Máme nastavená pravidla a oni dobře vědí, že žádné podvody dělat nesmějí.

* LN Ještě se vrátím k vaší loňské televizní reklamní kampani. Jste spokojeni s jejími výsledky a chcete ji zopakovat?

Uvažujeme o zopakování kampaně. Jedna věc je říci zákazníkům, že tu jsme. Druhá věc je, kolik nám to přineslo zákazníků. To první se povedlo. Měl jsem sice jednu stížnost, že zneužíváme děti k reklamě, ale jinak byl ohlas velmi pozitivní. Co se týká nových zákazníků, návratnost reklamy byla delší, než jsme očekávali. Fakt je, že jsem čekal přírůstek zákazníků o něco vyšší. Když to zhodnotím na stupnici od jedné do pěti, řeknu dvě minus.

* LN Další loňskou novinkou je vaše garance nižších cen elektřiny a plynu oproti dominantnímu dodavateli až na deset let. Jak se vám osvědčila tato nabídka?

Zde máme jednoznačně skvělý výsledek. Trefili jsme se přesně do toho, co lidé chtějí. Dnes prodáváme prakticky jen energie s garancí.

* LN Chystáte se letos nabídnout další produktové novinky?

Připravujeme produkt pro malé a střední firmy a mám v hlavě i jeden nový produkt pro domácnosti. Ale je to v počátečním stadiu, zatím bych to nedovedl ani popsat.

* LN Na diskusních fórech na internetu jsou často k vidění stížnosti na nízkou úroveň zákaznických služeb firmy Bohemia Energy. Například změna výše záloh nebo vrácení přeplatku je prý docela náročný proces...

Čtu je také, skoro každý večer. Chci vědět, co dělám dobře a co ne. Tohle už neplatí, byl to problém před rokem či dvěma. Naopak dnes už úrovní zákaznických služeb překonáváme ostatní alternativní dodavatele a vyrovnáme se i tradičním dodavatelům. Na zákaznickou linku se dovoláte do deseti vteřin, každý operátor vám odpoví stejně, zákaznické požadavky evidujeme. Co se týká fakturace, přešli jsme od počátku roku na jiný systém, který problémy odstraní.

* LN Nicméně uznáváte, že úroveň zákaznických služeb v minulých letech nebyla nejlepší...

My víme, že jsme měli málo lidí na zákaznickém servisu, že fakturační systém byl zbytečně složitý, vyúčtování bylo nepřehledné a tak dále. Původní systém neuměl automaticky vracet přeplatky, uměl je pouze zahrnout do záloh na další období. Pokud někdo přeplatek chtěl na ruku, musel si o to požádat. To jsme už všechno vyřešili.

* LN Bývalí monopolní dodavatelé uvádějí, že se zákazníci po dvou letech u vás často vracejí zpátky k tradičnímu dodavateli. Je to z vašeho pohledu častý jev?

Není to pravda. Počítali jsme to a z našich dlouhodobých zákazníků odcházejí řádově stovky. Tedy jeden z tisíce. Častější jsou případy, kdy zákazník podepíše smlouvu a ve lhůtě 30 dní od podpisu si to rozmyslí a smlouvu zruší. Navíc jen málo zákazníků se vrací zpátky k dominantnímu dodavateli. Spíš se jedná o firmy přecházející k jinému alternativnímu dodavateli, který jim nabídl příznivější cenu.

* LN Když jsme u převodu zákazníků, v kterých krajích se vám daří získávat nejvíc zákazníků?

Nejvíc jsme vyrostli na jihu, kde je hlavním dodavatelem E. ON. Tam jsme získali devět procent všech malých firemních zákazníků a šest procent domácností. Významný podíl jsme získali také v Praze, menší podíl máme tam, kde dodává hlavně ČEZ.

* LN Na trhu s elektřinou i plynem zesílila konkurence. Například RWE má proti vám nižší cenu elektřiny, Pražská plynárenská a E. ON vás v řadě krajů překonávají nižší cenou plynu. Nemůže to ohrozit vaše plány na získání stovek tisíc nových zákazníků?

Nemůže. Tyto společnosti nabízejí jakýsi akční ceník s minimální marží. Předpokládám, že déle než rok tak nízké ceny neudrží.

* LN Předpokládáte, že domácnost bude chtít mít obě energie od stejného dodavatele. Přinese jí to nějaké hmatatelné výhody?

Odběratel nechce platit dvě zálohy různým dodavatelům, pokud má více odběrných míst, tak třeba čtyři nebo pět. Chce platit jednu zálohu a přeplatky nebo nedoplatky navzájem vyrovnat. U nás jednou zálohou platíte všechno a na konci roku buď doplatíte, nebo vám vrátíme přeplatek.

* LN Jak velké potíže máte s neplatiči? Říká se, že dodavatele často mění právě zákazníci s dluhem za elektřinu nebo plyn...

Nemáme s tím větší problém než jiní dodavatelé. Nedodáváme velkým společnostem. V takovém případě bych se opravdu bál – stačí, že tři velcí odběratelé nezaplatí, a máte problém.

* LN Jak velký je podíl dlužících odběratelů ve vašem případě?

Pokud se bavíme jen o zákaznících, ze kterých již peníze nikdy nedostaneme, je to méně než jedno procento. To, že někdo zaplatí o dva týdny nebo o měsíc později, protože zrovna nemá peníze, je celkem běžné.

* LN Pokročili jste dále ve vašem úsilí získat vlastní elektrárnu?

Měli jsme tři projekty, ale všechny skončily neúspěchem. Měli jsme zájem o projekt na stavbu paroplynové elektrárny v Prostějově, ale tam se všechno tak zamotalo, že jsme zájem ztratili. Také jsme chtěli stavět novou elektrárnu spolu s Unipetrolem, ale tam to padlo na tom, že nemají žádnou koncepci. Oni vlastně nevědí, co chtějí postavit. Po dvou měsících jsem možnost spolupráce s nimi vzdal. Třetí projekt byl příliš zpolitizovaný.

* LN Zkoušíte najít i jiné možnosti, nebo jste plány na vlastní elektrárnu již vzdal?

Na trhu jsou projekty na prodej, ale většinou je už sleduje PPF nebo EPH a s nimi soutěžit nechci. Proto jsem zvolil jinou taktiku a chci postavit něco, co v Česku ještě nikdo nepostavil.

* LN To zní dost tajuplně. O co se jedná?

Bude to soustava menších zdrojů, ale nechci to zatím konkrétně popisovat. Až to získá konkrétní rozměry a bude to možné představit, tak to zveřejníme.

***

Na trhu jsou projekty elektráren na prodej, ale většinou je už sleduje PPF nebo EPH a s nimi soutěžit nechci. Chci postavit něco, co v Česku ještě nikdo nepostavil. Jiří Písařík (33) Vystudoval ekonomii na Západočeské univerzitě v Chebu. Poté působil například jako obchodní ředitel české pobočky koncernu Areva, pět let se věnoval podnikovému poradenství ve společnosti Rödl a Partner. V roce 2005 založil společnost Bohemia Energy. Ta na konci loňského roku dodávala elektřinu do 141 tisíc odběrných míst a plyn do 67 tisíc odběrných míst. Tolik zákazníků nezískal žádný z nových dodavatelů. Loňské tržby Bohemia Energy dosáhly pěti miliard korun.

Autor: