Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Chci každý rok zrušit třicet omezení

Česko

Ze soutěže na dostavbu Temelína bych Rusy nevylučoval, říká nový ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek.

* LN Jaké budou vaše první kroky na ministerstvu, kromě přípravy programového prohlášení?

Aktuální krok, který musím učinit, je spolupráce při přípravě státního rozpočtu pro rok 2011. Oproti letošnímu roku musíme ušetřit deset procent provozních a běžných výdajů, deset procent objemu mzdových prostředků a zároveň v případě kapitálových výdajů musíme ušetřit minimálně pět procent. To je první stěžejní úkol, který budeme muset letos plnit.

* LN Ministr financí Miroslav Kalousek chce ještě z letošního rozpočtu ušetřit deset miliard korun. Víte již, jak velkou částku budete muset ušetřit vy?

Tu představu ještě přesně nemáme. Pan ministr Kalousek signalizoval, že nějaký podklad přinese na jednání vlády, což předpokládám bude nejdříve tuto středu. Nicméně resort průmyslu a obchodu bude připraven rozumné redukce opět učinit.

* LN Už víte, kde by se dalo šetřit?

Opět, podobně jako v přípravě na rozpočet 2011, to bude v kapitole provozních výdajů, protože mzdy už jsou zavázány.

* LN Chystáte na ministerstvu a v jeho podřízených orgánech personální změny? Jak velké a kde?

Já teď nepřemýšlím v rovině personální. Přemýšlím v rovině struktury úřadu. Mám pocit, že určitě bude muset dojít k racionalizaci, pokud máme plnit úkoly související s rozpočtem na rok 2011. Bude muset dojít i k redukci úřadu. Ta však musí být prováděna s rozmyslem, abychom neohrozili jeho chod či funkce. Navíc se zásadnějšími kroky v reorganizaci bych chtěl počkat až po získání důvěry pro vládu.

* LN V dozorčí radě ČEZ se uvolnila dvě místa, spekuluje se o odchodu dalších členů. Kdy bude rada doplněna?

Dozorčí rada ČEZ je v současné době oslabena o tři členy. Jedno místo bylo neobsazené, dvě místa se uvolnila díky tomu, že dva členové přešli do vlády (Martin Kocourek a Ivan Fuksa – pozn. red.). Proto se musíme akutně zabývat doplněním počtu členů, tak aby dozorčí rada byla plně funkční. Tímto se budeme muset zabývat v srpnu. Úvahy na delší období budou záviset na diskusi mezi ministerstvem průmyslu, ministerstvem financí a premiérem.

* LN Takže nyní favorita, kterého byste v radě chtěl vidět, nemáte?

Nechtěl bych dopředu nic naznačovat, protože by to nebylo úplně fér vůči partnerům, se kterými budeme muset tyto změny, to doplnění projednávat.

* LN Jaké priority jste si pro následujících čtyři roky vytkl?

Určil jsem si čtyři základní směry priorit, kterými bych se chtěl vydat. První, podle mě velmi aktuální, je posílení energetické bezpečnosti České republiky. Z toho plynou dva základní úkoly – přijetí aktualizace státní energetické koncepce a dohled nad úspěšnou dostavbou jaderné elektrárny Temelín.

* LN Druhá priorita?

Druhou oblastí je oblast podnikání, ve které vidím také dva základní úkoly. Takový ten standardní, ale nezanedbatelný je další zjednodušování byrokracie a podnikatelského prostředí. Potom v rámci podpory podnikání je to další zvýšení aktivity Českomoravské záruční a rozvojové banky, která by měla případně novými nebo modifikovanými programy reagovat na vývoj a rozvoj podnikatelského sektoru v České republice.

* LN Jaká je třetí priorita?

Třetí oblastí je podpora exportu, kde je potřeba zjednodušit a posílit ekonomickou a obchodní diplomacii. Stále totiž žijeme ve světě, kde tato podpora je dvojkolejná. Jednu kompetenci totiž mají zastupitelské úřady přes obchodní zastoupení a druhá je přes naše agentury Czech Trade a Czech Invest. V tomto ohledu by mělo dojít k další harmonizaci a koordinaci. Pokud možno, mělo by to fungovat i jako signál pro české podnikatelské prostředí, která naše instituce bude za koordinaci exportní politiky odpovídat. Já se přimlouvám za svůj úřad.

* LN Co je poslední prioritou?

Ta čtvrtá oblast je zase standardní agenda, ve které však existují relativně velké rezervy. Jde o schopnost ještě efektivněji a rychleji čerpat evropské fondy.

* LN Která z těchto čtyř priorit bude nejobtížnější na prosazení?

Když to nebudu brát podle důležitosti, tak myslím, že nejobtížnější bude harmonizace a koordinace ekonomické a obchodní diplomacie. Mezi ministerstvem zahraničních věcí a ministerstvem průmyslu totiž zatím k žádné průlomové shodě o tom, kdo bude za obchodní a ekonomickou diplomacii ve finále odpovědný, nedošlo.

* LN Bude se tedy reformovat systém podpůrných vládních agentur a obchodních zastoupení?

Měli bychom si s ministerstvem zahraničí sednout, vytypovat si prioritní místa, ze kterých chceme, buď aby k nám přicházely investice, nebo kam budeme chtít exportovat, a dohodnout se, která instituce se o to bude primárně starat. Já perspektivně vidím, že by to měla být jedna instituce. To, jak by měla vypadat, by mělo být ještě předmětem diskuse. Problémem pro naše exportéry totiž je, že nyní v podstatě nevědí, na koho se mají obracet tak, aby získali co největší podporu od českých institucí. Zároveň bychom se měli pokusit celkem nově definovat proexportní politiku. Z ní by podnikatelé mohli poznat pohled státu, čeho je stát schopen, a přizpůsobit tomu své aktivity při vývozu či lákání investic.

* LN Kdy zahájíte rozhovory s ministerstvem zahraničí?

Nechtěl bych uvádět nějaký přesně vymezený časový horizont, protože to může být velmi ošidné. Nicméně myslím, že okolnosti nás velmi rychle donutí. Donutí nás už při projednávání rozpočtu.

* LN Bude se navyšovat rozpočet exportní banky?

U České exportní banky a EGAP (Exportní garanční a pojišťovací společnost) si v první řadě musíme udělat nějaký hlubší audit jejich fungování, abychom zjistili jak tyto instituce fungují při určitých prostředcích. Teprve potom se můžeme rozmýšlet, zda posílením peněz dosáhneme také většího efektu. Tím si teď nejsem tak jist.

* LN Kdy má být analýza hotova?

Podobně jako u jednání s ministerstvem zahraničí nás k tomu donutí okolnosti. Totéž se týká EGAP a České exportní banky, které nyní budou požadovat více peněz. My jim samozřejmě budeme muset sdělit, že teď jim více peněz nebudeme moci dát, pokud nám neprokážou, že více peněz přinese více užitku.

* LN Plánujete další snižování administrativní zátěže. Kdo bude určovat, které regulace se mají zrušit a kolik jich ročně bude?

Největší problém stále ještě pociťujeme v oblasti byrokratické regulace, což jsou vyhlášky, podvyhlášky, nařízení vlády a tak dál. Každý rok bychom chtěli zrušit 30 regulací, které si to nejvíce zaslouží. Jednu třetinu by navrhovala vláda, jednu třetinu by navrhovala laická veřejnost a jednu třetinu odborná veřejnost.

* LN To je 120 regulací za čtyři roky. Nedojdou vám?

To můžete být naprosto v klidu, protože regulací jsou desetitisíce. Já myslím, že dodnes neexistuje žádný konsolidovaný souhrn podzákonných norem. Ty jsou rozesety po jednotlivých resortech a nikdo ani netuší, kolik jich je, protože to nikdo nikdy nespočítal.

* LN Nechcete být prvním ministrem, který to spočítá nebo nechá spočítat?

Myslím, že o to se právě už pokoušel ministr Říman a zjistil, že to je opravdu velmi sisyfovská práce. Otázka je, jestli je to na jedno čtyřleté období, ale určitě se o to zase pokusíme.

* LN Připravujete energetickou koncepci České republiky. Kde chcete udělat změny od návrhu?

Asi zásadní změna bude v tom, že jsme se v koalici dohodli, že nebudou narušeny limity pro těžbu uhlí v severočeské pánvi. Další dílčí změny, které budou reagovat na připravované změny v evropské legislativě, mohou následovat. Je také potřeba reflektovat případnou změnu ekonomického prostředí.

* LN Kdy by měla být hotova?

Myslím, že aktualizovaná státní energetická koncepce je připravena relativně velmi dobře a dá se použít jako základ k tomu, aby mohla být řádně projednána a schválena vládou. Jestli to vyjde do konce roku, si nejsem úplně jist. To už ale bude záležet na tom, jaké tempo si vláda nastaví.

* LN Dostavba Temelína je pro vás jednou z priorit. Co obnova Dukovan?

To záleží na tom, jak to pojmeme, jestli jako potenciální stavbu nového bloku, nebo modernizaci stávajícího zařízení. Dukovany jsou zaběhnutou, dobře fungující, bezpečnou elektrárnou, takže tam půjde spíš jen o to, prodloužit životnost elektrárny o dalších deset let. To je pro mě její obnova.

* LN Mluví se o tom, zda by se tendru na dostavbu Temelína měli účastnit i Rusové. Jaký je váš názor?

Já se bojím jedné věci. Pokud budeme neustále mluvit o vhodnosti a nevhodnosti jednotlivých uchazečů, tak si strašně zužujeme prostor pro to, aby dostavba byla co nejlevnější, co nejkvalitnější a nejefektivnější. Bavme se o tom, jaká kritéria a s jakými vahami pro to posuzování mají být nastavena. Kdo ta kritéria splňuje nejlépe, tak tu zakázku musí dostat. To je podle mě jediná cesta. Ale předem diskvalifikovat nějakého účastníka, to je prostě cesta k tomu, abychom ten projekt jen zdražili, snížili jeho efektivnost a zdražili elektřinu v České republice.

* LN EU zvažuje harmonizaci výkupních cen elektřiny z obnovitelných zdrojů. Pomůže to Česku, nebo si to musíme vyřešit sami?

Myslím, že si to musíme vyřešit sami. Každá země bude mít jiný energetický mix s jinou skladbou i v rámci obnovitelných zdrojů. V tomto ohledu jsem velmi opatrný při pokusech o nastavování jednotné politiky v rámci obnovitelných zdrojů. Proto bychom se neměli nechat dotlačit k tomu, abychom podléhali nějaké jednotné regulaci v rámci EU, protože naše podmínky jsou velice specifické a možnosti velmi omezené. Pokusíme se naplnit závazky, které máme, ale na národní úrovni by měl vždy zůstat manévrovací prostor, protože jinak to může dopadnout takovými excesy, jako jsme si sami způsobili v oblasti fotovoltaiky.

***

Chceme zjednodušit a posílit obchodní diplomacii. Stále totiž žijeme ve světě, kde tato podpora je dvojkolejná.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!