Neděle 12. května 2024, svátek má Pankrác
130 let

Lidovky.cz

Chopin byl vídeňský malíř...

Česko

Přiblížily se přijímací zkoušky na vysoké školy, které prověřují nejenom znalosti studentů, ale také bohužel ukazují úroveň domácího středního školství. Mělo-li by se usuzovat podle toho, co z adeptů „padá“, nezbylo by současnému ministru školství než spáchat harakiri.

I za minulého režimu, který resort snaživě mrvil podle sovětského vzoru, nebyly zjištěny tak tristní znalosti. A to jde o elitní část maturantů - neboť usilují o vysokoškolské vzdělání. Přitom je systém prověřování jejich znalostí vcelku laskavý. Zajímá vůbec někoho, že maxima bodů při testu, tj. padesát, nedosáhne nikdo, největší génius z daného vzorku se potácí kolem čtyřicítky a drtivá většina získá přibližně dvacítku.

Tristní je, že nejde ani tak o konkrétní neznalosti jako o totální absenci ucelené představy o prověřovaných předmětech.

Cynik se baví -aby ne, ale nakonec každému tuhne úsměv. Nevěříte? Tak například Luther byl německý revolucionář, který bojoval proti Metternichovi. To by jeden nevymyslel stejně jako to, že Petr Čepek zemřel v koncentračním táboře. Zločin a trest napsal kdekdo kromě Dostojevského - Ostrovskij, Čechov a dokonce Chlestakov (pro ty, kteří už jsou dlouho ze školy, jde o domnělého revizora z Gogolovy stejnojmenné hry). Úchvatné znalosti má naše studentstvo o mrtvých velikánech, mimochodem to dokládá, oč je dnes hlavní zájem: Vincent van Gogh si prý uřízl ucho, jinak nic bližšího o něm není známo, prý vynalezl nějaký lék, Smetana měl syfilis a napsal Rusalku a Chopin byl vídeňský malíř. Hana Kvapilová byla manželka Kvapila, což je jistě pravda, ale na to se test zjevně netázal. Stejná asociace dovedla jiného výtečníka k tvrzení, že Nora je norská hra o norské dívce. A trochu teorie - fabule je nepravdivá věc a metafora záhada. A letopočty: 1620 - rok před Bílou horou, 1848 - konec 2. světové války (opakované tvrzení), 1989 rok, kdy jsem se narodila, 1492 - číslo domu, kde jsme v Teplicích bydleli. To opravdu není pokus o laškování s komisí, na to prostě adepti nemají. Kardinální otázka zní, zda mají na to usilovat o dosažení vysokoškolského vzdělání.