I za minulého režimu, který resort snaživě mrvil podle sovětského vzoru, nebyly zjištěny tak tristní znalosti. A to jde o elitní část maturantů - neboť usilují o vysokoškolské vzdělání. Přitom je systém prověřování jejich znalostí vcelku laskavý. Zajímá vůbec někoho, že maxima bodů při testu, tj. padesát, nedosáhne nikdo, největší génius z daného vzorku se potácí kolem čtyřicítky a drtivá většina získá přibližně dvacítku.
Tristní je, že nejde ani tak o konkrétní neznalosti jako o totální absenci ucelené představy o prověřovaných předmětech.
Cynik se baví -aby ne, ale nakonec každému tuhne úsměv. Nevěříte? Tak například Luther byl německý revolucionář, který bojoval proti Metternichovi. To by jeden nevymyslel stejně jako to, že Petr Čepek zemřel v koncentračním táboře. Zločin a trest napsal kdekdo kromě Dostojevského - Ostrovskij, Čechov a dokonce Chlestakov (pro ty, kteří už jsou dlouho ze školy, jde o domnělého revizora z Gogolovy stejnojmenné hry). Úchvatné znalosti má naše studentstvo o mrtvých velikánech, mimochodem to dokládá, oč je dnes hlavní zájem: Vincent van Gogh si prý uřízl ucho, jinak nic bližšího o něm není známo, prý vynalezl nějaký lék, Smetana měl syfilis a napsal Rusalku a Chopin byl vídeňský malíř. Hana Kvapilová byla manželka Kvapila, což je jistě pravda, ale na to se test zjevně netázal. Stejná asociace dovedla jiného výtečníka k tvrzení, že Nora je norská hra o norské dívce. A trochu teorie - fabule je nepravdivá věc a metafora záhada. A letopočty: 1620 - rok před Bílou horou, 1848 - konec 2. světové války (opakované tvrzení), 1989 rok, kdy jsem se narodila, 1492 - číslo domu, kde jsme v Teplicích bydleli. To opravdu není pokus o laškování s komisí, na to prostě adepti nemají. Kardinální otázka zní, zda mají na to usilovat o dosažení vysokoškolského vzdělání.