Sobota 25. května 2024, svátek má Viola
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Chybí odborná síla z ciziny

Česko

Je naprosto nezbytné podporovat přenos vědeckých poznatků vytvořených na vysokých školách a výzkumných ústavech do praxe. LN to řekl koordinátor projektu LocoMotive Zdeněk Kučera.

* LN Vedli jste rozhovory se zástupci nadnárodních firem. Co z nich vyplynulo?

Podíl zahraničních firem na českém výzkumu ve zpracovatelském průmyslu je okolo sedmdesáti procent. V Česku měla věda vždy dobré jméno a už v devadesátých letech měla rozvinutou infrastrukturu ve výzkumu. Česko je atraktivní i z toho důvodu, že je tu přítomna kvalifikovaná, avšak relativně levná pracovní síla. Podle našich zjištění si zahraniční společnosti velice cení geografické blízkosti vyspělých zemí a dobré dopravní a technické infrastruktury. Nezapomeňme ani na kulturní blízkost Západu.

* LN Našlo se i něco, co zahraniční firmy odrazuje?

Paradoxem je, že u nás, podobně jako v ostatních evropských zemí, je vlastně kvalifikovaných výzkumných pracovníků nedostatek. Podnikům se také obtížně komunikuje s veřejným výzkumem a vysokými školami. Od realizace větších výzkumných projektů nakonec může firmy odradit i malá velikost trhu.

* LN Jaká doporučení vyplývají z vaší zprávy?

Doporučujeme více podporovat vzdělávání v technických a přírodovědných oborech a zaměřit ho na řešení praktických problémů. Důležité je také vytvoření prostředí, které je příznivé pro příchod kvalifikovaných odborných pracovníků ze zahraničí a pro návrat našich úspěšných vědců z ciziny.

* LN Ale samotná podpora odborníků jistě nestačí.

Ještě je nezbytné podporovat přenos vědeckých poznatků vytvořených na vysokých školách a výzkumných ústavech do praxe. A i vznik nových firem, které tyto poznatky využijí. Z rozhovorů jsme se také dozvěděli, že pro firmy bývá obtížné nalézt na vysokých školách správného člověka, na kterého by se mohly obrátit se svými požadavky. Proto doporučujeme zakládat oddělení, která by tento kontakt zprostředkovávala.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!