Neděle 5. května 2024, svátek má Klaudie
130 let

Lidovky.cz

Chybné úlohy vyřadíme i zpětně

Česko

Když se v „ostré“ maturitní zkoušce objeví chyba, úlohu z testu vyškrtneme a nebudeme ji hodnotit, slibuje Pavel Zelený, ředitel společnosti Cermat. Jde o poslední pojistku umožňující zasáhnout do již napsaných testů. Jak ukazují cvičné maturitní úlohy, může se opravdu hodit.

Je papež hlavou všech křesťanů? Ano, trvala na svém nejprve společnost Cermat, která má na starosti přípravu státních maturit. Taková otázka s kladnou odpovědí jako s jedinou správnou variantou se totiž objevila ve cvičném testu k maturitní zkoušce z dějepisu. Nyní už Pavel Zelený, ředitel Cermatu, volí trochu mírnější slova a slibuje: V „ostré“ variantě zkoušky podobnou úlohu určitě nenajdete. Připomíná navíc, že i kdyby se otázka budící pochybnosti dostala do maturitního testu, lze ji vyřadit zpětně. Z napsaného testu se prostě všem studentům vyškrtne a nikomu se za ni nezapočítají body.

Vysvětlení horší než chyba V minulém vydání přílohy Akademie jsme otiskli článek Učitelé ostře kritizují maturitu. Pedagogům se nelíbilo, že cvičné testy z dějepisu, které jsou jakýmsi předvojem „ostré“ maturity z tohoto volitelného předmětu, kladou přílišný důraz na fakta, a také upozorňovali na pochybné, případně nejednoznačně zadané úlohy.

Největší bouři vzbudila otázka, která jako hlavu všech křesťanů označovala papeže. Cermat to vysvětloval existencí dokumentu Pastor aeternus z roku 1870 a nutností vzít v úvahu historické souvislosti.

„Je to podobné, jako kdyby se v případě maturitní otázky Jsou Židé podřadná rasa? s odpovědí ano Cermat odvolával na usnesení Reichstagu 251/1936,“ míní ale Václav Klaus mladší, ředitel pražského soukromého gymnázia PORG. Vysvětlení Cermatu je podle Klause horší než samotný fakt, že se do testů chybná otázka dostala.

Argumentace Cermatu nepřesvědčila ani Jiřího Mikulce z Historického ústavu Akademie věd ČR, který se na zmíněné období specializuje. „Papež je považován za hlavu všech křesťanů jen z hlediska katolické teologie, protože konstituce Pastor aeternus byla přijata prvním vatikánským koncilem, tedy římskokatolickou církví. Z hlediska nejen pravoslavných, ale také všech nekatolických křesťanů je toto nepřijatelné,“ uvádí docent Mikulec. Otázka je podle něj položena nejednoznačně, správná odpověď by musela znít „pro katolíky ano, pro ostatní křesťany ne“.

Podobný názor zastává i Drahomír Suchánek z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, který se věnuje církevním dějinám: „Odpověď ano je správná pouze z pohledu katolické církve, ale i zde by bylo nutné vše podmínit dalším výkladem a upřesněním.“ Dále Drahomír Suchánek upozorňuje, že se maturitní otázky v principu musí tázat na pohled majoritní společnosti, a ne jedné skupiny.

A podobné diskuse se rozvinuly i kolem otázky požadující určit, ke kterému datu se vztahuje móda oděvu dámy na obraze Václava Brožíka nazvaném Dáma s chrtem. (Ve variantách odpovědí museli studenti vybírat mezi konkrétními roky). „Je nesmyslné datovat módu ke konkrétnímu roku, v otázce mělo být spíše období, třeba poslední třetina 19. století, první polovina 20. století a podobně,“ říká Lubomír Slavíček, který vede seminář dějin umění na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Domnívá se, že maturitní úlohy musí být formulovány jednoznačně. „I samotné zaměření otázky mi přijde zvláštní, maturantů bychom se měli ptát na podstatnější věci,“ míní profesor Slavíček.

Musíme přitvrdit Společnost Cermat využívá celkem složitý mechanismus přípravy otázek se spoustou pojistek. I přesto z něj však vycházejí sporné úlohy. Třeba ta s papežem... „Revize k této úloze jsou souhlasné. Formálně vzato prošla úloha bez problémů, zádrhele se neobjevily ani při předběžných testech,“ hájí přípravu testů Pavel Zelený.

Na námitku, že pokud by student u maturity odpověděl ne a soudil se, má dost velké šance na výhru, Pavel Zelený podotýká: „Musíme při přípravě testů přitvrdit.“

Jak Zelený dále upozorňuje, každý systém centrálního testování, který ve světě funguje, má v sobě zabudovaný ještě jeden pojistný mechanismus. Ten nechybí ani u státních maturit pořádaných Cermatem. „Poté, co proběhne maturitní zkouška a začnou se zpracovávat výsledky, je každá testová úloha opět podrobena analýze. Když se ukáže, že úloha špatně měří a je špatná, tak ji vyřadíme,“ vysvětluje Pavel Zelený. Rozhodne o tom expertní tým a konečné slovo bude mít šéf Cermatu Zelený. Počet úloh, které lze dodatečně vyškrtnout, není nijak omezen. Pavel Zelený ale věří, že půjde maximálně o jednu.

Nejdříve vybrat, pak uložit do banky A jak vlastně příprava testů ke státní maturitě probíhá? Pro každý z předmětů je vybrán koordinátor. Jde o specialistu v daném oboru, který je zároveň i manažerem. A co má na starosti? Koordinuje práci autorů a revizorů úloh, organizuje pretesty, tedy jakési ověřovací testování, a následně i sestavuje celý test.

Koordinátor má kolem sebe síť autorů úloh - jsou to učitelé ze středních a vysokých škol, kteří prošli speciálním zaškolením. Autoři navrhují možné testové otázky, koordinátor je sbírá a kontroluje. Hlídá například původnost úloh.

V dalším kroku otázky procházejí revizoři. Opět učitelé z praxe, kteří se ovšem na přípravě maturity nemohou podílet zároveň jako autoři. „Revizoři kontrolují hlavně obsahovou správnost, ale také správnost variant odpovědí,“ vysvětluje Pavel Zelený. Na každou úlohu se musí podívat dva revizoři. Pokud se neshodnou, s úlohou se dále pracuje. Pak už následují pretesty, během nichž se každá úloha předloží až dvěma stovkám žáků. „Sledujeme, jak odpovídají, zda jsou jednotlivé varianty odpovědí korektní, hlídáme, aby byla úloha jednoznačná,“ vysvětluje Pavel Zelný. Monitoruje se také, jak odpovídají žáci z různých typů škol.

Pokud úloha nevykazuje při zmíněných testech žádné vady, vloží se do banky. „Koordinátor předmětu musí hlídat, aby byla banka úloh naplněná rovnoměrně. Tedy aby pro úlohu na 26. pozici testu neměl 20 otázek, ale naopak chyběly úlohy pro 14. pozici,“ říká Pavel Zelený a upozorňuje, že celkově by měla banka obsahovat asi dvoj- až trojnásobně více úloh, než kolik se využije při maturitě.

Po uložení otázky do banky přichází další fáze: samotné sestavení testu. Koordinátor dává jednotlivé úlohy dohromady tak, aby byl test vyvážený, zajímavý, tematicky různorodý. Při tom musí ctít řadu složitých pravidel - jen namátkou: pokud zařadí úlohu, která se podle předpokladů bude lépe řešit chlapcům, musí být v testu i obdobná úloha pro dívky.

***

Napište svůj názor * Jak se vám líbí nová státní maturita? * Narazili jste na chyby a nepřesnosti ve cvičných maturitních testech z dalších předmětů? * Na vaše postřehy a názory se budeme těšit na e-mailu eva.hnikova@lidovky.cz * jeden z názorů už najdete na straně 28

Autor:

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...