* Vždycky jste chtěl, aby měl film i ekologické poselství?
Myslím, že to tam je, jen pokud ho chcete vidět. Spíš jde o to chovat se podle zdravého rozumu.
* Je opravdu těžké vytvořit robota, na kterém bude lidem záležet?
Je tu samozřejmě R2-D2 z Hvězdných válek, ale VALL-I je v tomhle příběhu hlavním hrdinou. Bylo proto důležité vytvořit postavu, o které si víte, že to není člověk, ale přesto s ní soucítíte. Nemůžete si to usnadňovat a udělat roztomilého robota. Současně potřebujete, aby si diváci uvědomovali, že tahle stará orezlá plechovka na Zemi po celá ta století sklízí odpad.
* Jak se zrodil nápad na VALL-I?
Tuším, že to bylo v roce 1992. Došlo nám, že Příběh hraček bude úspěch a že možná dostaneme šanci natočit další film. Proto se nás pár z Pixaru sešlo na obědě a prostě jsme vymýšleli alternativy. Padly tam nápady na Život brouka, Příšerky s.r.o. a Hledá se Nemo, a stejně tak i nápad na to, co by se stalo, kdyby lidstvo muselo Zemi opustit a někdo zapomněl vypnout posledního robota. Hodně se mi zamlouvala představa toho, že tím nejlidštějším stvořením, které ještě ve vesmíru zbývá, je stroj, ale z nějakého důvodu jsme ten nápad odložili. Znovu jsem si na něj vzpomněl, když jsem v časové tísni dokončoval scénář pro film Hledá se Nemo. Vlastně jsem VALL-I rozepsal v době, kdy jsem měl psát Nema.
* Ve filmu se toho mnoho nenamluví. Připadalo to vám nebo studiu jako problém?
No, nikdo se proti tomu filmu aktivně nestavěl. John Lasseter byl tím nápadem od začátku nadšený a všichni věděli, že co se týče způsobu vyprávění příběhu, půjde o jistou avantgardu.
* Usnadňují animátorům práci pokroky ve světě výpočetní techniky?
Nemám tušení, protože čím silnější stroje máme k dispozici, tím jsme náročnější. Když jsem do Pixaru přišel v roce 1990, dělali jsme jenom reklamy a vždycky jsme přišli s nějakým nápadem, který jsme nemohli realizovat, a vyřešili to, protože jsme jednoduše chtěli. Čím více možností máte, tím jste náročnější.