Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Čína chystá své první obří letadlo

Česko

Čína se rozhodla prosadit i na trhu s dopravními letadly.

Za šest let by se mělo na trhu objevit první letadlo, které bude konkurovat západním výrobcům.

SINGAPUR Boeingu a Airbusu, kteří ovládají trh s velkými dopravními letadly, roste nová silná konkurence. Na právě probíhajícím leteckém veletrhu Singapore Air Show čínská společnost Commercial Aircraft Corporation of China (Comac) poprvé mimo čínské území představila model nového dopravního letadla Comac C919.

Letadlo, které bylo navrženo a vyrobeno kompletně v Číně, je součástí plánu čínské vlády rozvíjet domácí letecký průmysl a jednoho dne zaútočit na pozice Airbusu a Boeingu na světovém trhu s dopravními letadly.

Přímými konkurenty C919 budou Airbus A320 a Boeing 737. Jako velkou výhodu C919 , která by mohla přesvědčit řadu zákazníků, přitom firma vidí především o 12 až 15 procent nižší spotřebu.

Předtím než letadlo v roce 2014 poprvé vzlétne, musí čínští inženýři ještě dokončit vývoj nových výkonných motorů. Podle Liou Ta-sianga, člena Čínské strojírenské akademie a odborníka na letecké motory, je otázka motorů klíčovým bodem při hodnocení úspěšnosti čínského programu velkých dopravních letadel. „Motory jsou srdcem zařízení a první čínské velké osobní letadlo musí mít čínské srdce,“ citoval Lioua oficiální čínský list Lidový deník.

Výrobce nicméně předpokládá, že první kusy C919 by se mohly dostat k zákazníkům v roce 2016. První objednávky chce začít přijímat už letos. „Takový je náš plán,“ řekl serveru BBC News nejmenovaný představitel společnosti Comac. „Ale bude těžké ho dodržet. V současnosti se data dodávek často zpožďují,“ dodal.

Comac plánuje v příštích dvou dekádách vyrobit více než dva tisíce kusů modelu C919. Jeho cílem je urvat desetiprocentní podíl na celosvětovém trhu, což by byl pro společnost, která vznikla před pouhým rokem a půl, hvězdný vzestup. Společnost, která sídlí v Šanghaji, je plně podporována centrální i místní vládou, stejně jako řadou dalších státních firem.

Firma již přijala objednávky na více než 240 kusů svého ARJ-21, což je regionální dvoumotorové tryskové letadlo. První kusy tohoto letadla chce Comac dodat zákazníkům již v příštím roce.

Odborníci se domnívají, že Číně bude trvat 10 až 20 let, než se usadí v komerčním letectví. Nicméně mnozí západní dodavatelé, jako jsou Rockwell Collins, General Electric či Honeywell, větří v nejlidnatější zemi světa šanci.

Například Honeywell doufá, že dodá své mechanické a elektronické systémy pro připravovaný C919. Americký výrobce si již nyní zajistil smlouvy na dodávku součástek pro menší regionální letadlo ARJ-21. Podle Marka Howese, prezidenta Honeywell Aerospace Asia Pacific. by se mohla Čína stát pro Honeywell největším trhem v Asii.

Čína se stala po Spojených státech druhým největším trhem s civilní leteckou dopravou. Během jedenácté „pětiletky“ se kapacita čínské osobní letecké dopravy zvýšila o 95 procent.

Podle odhadů bude Čína do roku 2015 potřebovat dva tisíce nových letadel.

Čína na nebi

Comac C919 je jednouličkové dopravní letadlo s kapacitou 168 až 190 pasažérů, které vyvíjí čínská společnost Commercial Aircraft Corporation of China. Jde o první velké dopravní letadlo navržené a vyrobené v Číně. Comac C919 je součástí čínského plánu narušit duopol Airbusu a Boeingu a konkurovat Airbusu A320 nebo příští generaci Boeingu 737. Svými rozměry se C919 podobá Airbusu A320. Trup letadla je 3,96 metru široký a 4,166 metru vysoký. Rozpětí křídel je 33,6 metru. Užitečné zatížení letadla bude 20,4 tuny. Letadlo bude mít maximální dostup 12 100 metrů. Výrobce počítá se dvěma variantami letounu. Standardní verze bude mít dolet 4075 kilometrů. Verze s prodlouženým doletem bude schopná uletět 5555 kilometrů.

Autor:

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...