Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Čínský hlad po autech: prodejci nemají dost vozů

Česko

ČCHENG-TU Čínský prodejce dodávek Ču I se potýká s problémem, který by mu většina obchodníků s automobily z jiných zemí záviděla. Nemá dost vozidel, aby uspokojil silnou poptávku zákazníků. Za silným zájmem o automobily v Číně stojí vládní opatření a stoupající kupní síla spotřebitelů. „Prodej prudce roste,“ říká dvaatřicetiletý Ču, jenž je vedoucím prodejny automobilů společného podniku amerického koncernu General Motors v čínském městě Čcheng-tu.

Kupci automobilů ve městě Čcheng-tu podle něj musí na některé modely čekat až několik týdnů. „Prostě nemáme auta, která lidé chtějí. Prodej by mohl růst ještě rychleji,“ upozornil Ču.

Čím dál větší počet Číňanů si pořizuje svůj první automobil nebo přechází ze staršího vozu na novější. V regionech, které se snaží dohnat bohatá pobřežní města, rodiny i malé podniky ochotně mění jízdní kola a skútry za pohodlí aut.

Čína letos díky silnému růstu prodeje vystřídala USA na pozici největšího automobilového trhu světa. Přední světové automobilky, například americká General Motors či japonská Toyota Motor, se proto snaží expanzí v Číně kompenzovat pokles prodeje na rozvinutých trzích.

Klíčovou roli v rychlém růstu čínského trhu nyní hrají vládní opatření. Potenciál pro další růst pak přináší přetrvávající nízký podíl majitelů automobilů na populaci země. Někteří analytici nicméně varují, že automobilky v budoucnosti čeká na čínském trhu ostřejší konkurenční boj a pokles zisků.

Prodej aut v Číně byl v loňském roce zasažen světovou finanční krizí. Letos však prudce ožil poté, co vláda snížila daň na nákup malých automobilů o polovinu na pět procent a vyčlenila pět miliard jüanů (zhruba 13,5 miliardy Kč) na podporu nákupů lehkých nákladních automobilů a dodávek na venkově, kde žije většina čínské populace.

Vláda se sice tento měsíc rozhodla daň na nákup malých automobilů zvýšit na 7,5 procenta, zvedla však také dotace. „Vzkaz vyslaný vládou zní, že nenechá automobilový průmysl ochabnout,“ uvedl analytik ze společnosti China National Automotive Industry Consulting & Developing.

Autor: