U lidí, kteří už Česko navštívili, se do povědomí dostává česká kuchyně nebo příroda. Republika pro ně byla zajímavá. Sedm z vybraných států, kde se průzkum uskutečnil, patří k západní Evropě, odpovídali i Slováci, Poláci a Maďaři. Firma výsledky představila na veletrhu cestovního ruchu v Brně.
Průzkum také sledoval, z jakých zdrojů potenciální turisté informace o Česku čerpají. U zemí střední Evropy převažují informace od známých. V západní Evropě je hlavním zdrojem internet. Nejhorší povědomí o Česku mají Španělé a Francouzi. ČR je vnímána jako součást východního bloku.
„Vymanit se ze sevření dlouhodobého image není pro ČR jednoduché. Přesto se začínáme více profilovat jako země ve střední Evropě,“ uvedl Michal Straka z Ipsos Tambor.
Zápory? Česko nemá moře a je málo propagované Atraktivitu země zhoršuje celá řada prvků nedůvěry, zejména u Francouzů. Republika obecně nemá dobrou pověst, zlepšuje se ale u těch návštěvníků, kteří v Česku už byli. Zájem lidí ze zahraničí o Česko snižují absence moře, nízké povědomí o možných místech k návštěvě, nedostatečná komunikace a propagace.
Na druhou stranu motivací je vysoká znalost Prahy, gurmánské zážitky, relaxace, odpočinek, nižší ceny nebo společenské vyžití.
„Pro mladou generaci je atraktivní Praha svojí liberálností a společenským životem. Připomíná jim malý Amsterdam,“ uvedl Straka. Turisty lákají i památky. Pro návštěvníky z německy mluvících zemí jsou ale atraktivní také proto, že ještě nejsou „v tak pokročilém stadiu oprav“. Oceňují jejich „autentičnost“, kterou doma nenajdou. „Skanzen je pro ně zajímavější,“ uvedl Straka.
Zájem a povědomí o České republice táhne Praha. Stále více se objevuje znalost Brna. Největší znalost a povědomí o Česku mají tradičně Poláci, Maďaři a Slováci. Přístup Maďarů je rezervovanější.