Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Člověk je bytost záhadná

Česko

Ve hře Pera Olova Enquista Blanche a Marie s podtitulkem Příběh lásky a vědy vystupují vesměs skutečné postavy jako například Marie Curie-Sklodowska a Sigmund Freud a uvádějí se i mnohé informace o jejich životech. Ale není to faktograficky věrný životopis ani historická dobová freska. Všechna fakta jsou uspořádána tak, aby vytvářela prostor pro fiktivní dění vztahující se k hlubinnému pozadí, jehož smyslem je vyjevit neuchopitelnou sílu lásky – v jejích krutých i nádherných podobách –, která vítězí nad vším.

Pro režiséra Jana Nebeského byl tento text příležitostí, aby jeho inscenací v Divadle Na zábradlí rozvinul svou poetiku uplatňující schopnost divadla předvádět se vší naléhavostí smyslové názornosti jednotlivé jevy korespondující svou originální reálnou podobou s celistvým hlubinným smyslem. Poučení otevírající svět Toto divadlo nabízí „podívanou“, jež v duchu původního významu řeckého slova theoria chce být pozorováním významné události a tím získat poučení otevírající svět v pravdě. Nebeského představení je takovou „podívanou“ – od vystoupení živé kapely na začátku (i jejího dalšího hraní během představení, jež je součástí jeho fikce, ale i koncertem, jenž v sobě zahrnuje dnešní svět), a jež pokračuje na jevišti převlékáním pánů za doprovodu rytmu více než současného a v divokém pohybovém reji do kostýmů vážených vědců 19. století. Ale ta „podívaná“ není nikdy pouhou pastvou pro oči; vždycky usiluje být jakýmsi „vylitím“ významového jádra, „vyložením“ sebe sama jako projevu smyslu.

Nejvýrazněji se tato poetika prezentuje herectvím; především v postavách zakladatele neuropatologie Jean Martina Charcota Miloslava Mejzlíka a jeho pacientky a figurantky Blanche Wittmanové, později laboratorní pomocnice M. Curieové Lucie Trmíkové. Vším, co mají k dispozici – hlasem, pohybem, kostýmem, maskou – s maximální intenzitou a soustředěnou energií komunikují s hledištěm: divákovi své postavy ostentativně ukazují, dravě až agresivně jej nutí vnímat jejich podobu v polohách, jež fascinují svou „jevovou“ dynamickou proměnlivostí. Takto toto herectví provádí svůj vztah k hlubinnému smyslu inscenace, „manifestuje“ její (v souhlase s textem) životní pravdu o nepoznatelnosti a nezbadatelnosti člověka. Sloveso „manifestuje“ je zřejmě pro pojmenování tohoto herectví nejpřesnější, neboť vyznačuje jak to „povrchové, jevové“, jež se ustavuje se vší vehemencí, soustředěností, brilantností a vyzrálostí, tak společnou vůlí tímto způsobem zpodobit to, čím člověk jako fenomén „vyjadřuje“ sám sebe, čím ve své antropologické i existenciální podstatě sám sebou „promlouvá“ jako bytost záhadná a nevyzpytatelná – až iracionální. Zřejmě proto i Enquist zvolil své postavy z prostředí vědeckého, aby o to ostřeji mohl tuto „životní“ pravdu svého textu sdělit.

Aktivní imaginace Inscenace ve všech svých komponentech – scénou Jana Štěpánka, kostýmy Jany Prekové i hudebním doprovodem, již (jak se praví v programu) zajišťuje BUZERANT – tento princip realizuje, vzdalujíc se tak běžným scénickým konvencím; především těm, jimiž divadlo v příčinných vazbách zřetelně odkazuje ke zkušenostní realitě.

Nejspíše by se jeho vnímání dalo nazvat termínem zakladatele hlubinné psychologie C. G. Junga jako výzva k „aktivní imaginaci“, kdy se každý divák rozhoduje, jaký přístup k této obraznosti zvolí, aby se poté s maximální vnitřní účastí pokusil o porozumění a svou interpretaci. Není to jednoduché, protože každý jev tu má svůj život a jeho smysl skrytý pod povrchem se rozvíjí podle vlastní logiky. Touto jedinečnou Nebeského poetikou je to představení exkluzivní, což může být pro diváky i jistou nevýhodou. Ale jako „podívaná“ poskytující poznání „manifestuje“ v době podívaných, jež jsou pouhou artistní ozdobou bez smyslu nebo cestou k „životu na obludě“, o němž nedávno v souvislosti s českými muzikály v LN psala Jana Machalická nejvlastnější důvod existence divadla jako zkoumání člověka svou podstatou uměleckého druhu.

***

HODNOCENÍ LN ***** Per Olov Enquist: Blanche a Marie

Režie: Jan Nebeský Dramaturgie: Ivana Slámová, Zdeněk Janáček Překlad: Zbyněk Černík Scéna: Jan Štěpánek Kostýmy: Jana Preková Divadlo Na zábradlí, psáno z reprízy 13. března

Autor:

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...