A jaké je jejich rozmístění po světě nyní? "Pandury ukončily svou činnost v Kosovu, v prosinci jsme čtyři vozidla přepravili do afghánského Lógaru," popisuje aktuální stav Jana Růžičková z generálního štábu. Zbylých osmatřicet zatím dodaných strojů trénuje na cvičištích v Česku.
K tématu |
"Armáda se pandury snaží využít v rámci možností, už si asi uvědomili, co to vlastně koupili," myslí si jeden z řidičů transportéru ze Žatce. Stroj ovládal na misi v Kosovu, v Afghánistánu už do něj nesedl.
"Pandur je hodně velký, pro protivníka je to zajímavý a hlavně jednoduchý cíl," vysvětluje voják a jedním dechem dodává, že podvozek má sice dobré schopnosti, ale uvnitř vůz obsahuje zbytečně moc elektroniky, kterou vojáci nepoužijí.
V misích je pandur využíván částečně jako bojové vozidlo pěchoty. V tomto úkolu by mu mohl do budoucna konkurovat český pancéřovaný automobil VEGA, který se představil na armádním veletrhu IDET. Jeho cena se pohybuje kolem patnácti milionů.
K tématu |
Půlmiliardová žádost Armáda vložila do nákupu 107 obrněnců Pandur celkem 14 miliard korun. K nejasnostem, které obchod provázejí, se nyní přidalo i obvinění mířící na lobbistu Marka Dalíka.
Ten si údajně podle policejní výpovědi manažera výrobní firmy Steyr řekl v roce 2007 o půlmiliardovou provizi za uskutečnění obchodu. Peníze prý měly podle deníku MF DNES zajistit i posvěcení od tehdejšího premiéra Mirka Topolánka.