Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Co vlastně chceme od gymnazistů

Česko

Gymnazisté se toho ve škole učí ažaž. Přesto jim chybějí některé základní znalosti, a hlavně dovednosti. Které? Na to odpovídali učitelé z vysokých škol, ale i lidé z praxe.

Ředitelka pražského Gymnázia Na Zatlance Jitka Kmentová stojí, stejně jako ředitelé ostatních škol, před závažným úkolem. Dostala více volnosti, ale zároveň i zodpovědnosti za to, jak bude vypadat výuka. Proto si položila zásadní otázku: Víme přesně, co dnes lidé od gymnázií očekávají? A uspořádala panelovou diskusi, na niž pozvala zástupce těch, jimž střední školy své absolventy dodávají - lidi z vysokých škol a také z několika firem, které mají s přijímáním středoškoláků zkušenosti. Přítomni byli i studenti a učitelé gymnázia. Pokud čekali, že účastníci diskuse budou mít na maturanty vysoké nároky, byli překvapeni. Ukázalo se, že například profesor Petr Kulhánek z Českého vysokého učení technického by byl spokojen, kdyby maturanti, kteří přicházejí na vysokou školu, uměli napsat alespoň odstavec textu bez chyby. Podle jeho zkušeností totiž zdaleka ne všichni jsou takového výkonu mocni.

Zajímavé ale je, že nikdo z panelistů výslovně nežádal, aby absolventi středních škol měli více vědomostí nebo hlubší znalosti než dosud. Naopak uznávali, že se toho gymnazisté učí ažaž. Zato se objevily, například ze strany praxe, jiné požadavky: aby maturanti měli pojem o komunikaci a také trochu o psychologii, o práci v týmu, aby byli schopni „stručně říct, co chtějí“ a pohovořit například se zákazníkem „ještě o něčem jiném než o produktu, který chtějí prodat“.

Jen tak mimochodem se ukázalo, že dva ze tří přítomných ředitelů firem si při svém mimořádném úspěchu vystačili s maturitou. Jak vysvětlili, prostě proto, že úspěch není jen záležitostí dlouhého vysedávání v lavicích.

Výsledek diskuse jsme se pokusili shrnout tak, jak jej lidé z vysokých škol a z praxe formulovali v bezprostřední atmosféře besedy.

***

Řekli o maturantech

VŠ učitelé

Očekáváme

Osobní vztah k oboru a hluboký zájem o něj Naprostou samostatnost Aby se studenti nehroutili, když dostanou dlouhý seznam literatury, a věděli, že je na nich, aby si z ní vybrali, co považují za důležité. Nadšení Aby absolventi ovládali takzvané trivium, to jest, aby uměli číst, psát a počítat. Tím myslím, aby rozuměli tomu, co čtou, aby byli schopni napsat text, který má hlavu a patu, bez chyb a aby uměli alespoň zlomky. Základní znalosti přírodních zákonů, matematiky a fyziky a bezvadnou znalost angličtiny (vysokoškolský učitel biochemie).

U maturantů nám chybí

Jistota, že mají určité penzum znalostí. Například že maturant je schopen napsat odstavec bez gramatické chyby. Větší soudnost při rozhodování, na jaké studium mám a na jaké nemám. Zatímco dřív seděla v prvním ročníku na technice polovina lidí, kteří při přednáškách věděli, o čem je řeč, dnes je to třeba jen pět procent.

U maturantů se nám nelíbí

Když si podají pět přihlášek a každá z nich je na úplně jiný obor. Když jsou posluchači prezenčního studia zaměstnaní ve firmách a studium berou jako vedlejší záležitost. Když si nezjistí, co zvolené studium obnáší. Hlásí se třeba na pedagogiku jen s tím, že mají rádi děti.

Firmy

Očekáváme

Nejde nám o detailní encyklopedické znalosti, ale o to, jak se absolventi dovedou postavit k problému.

U maturantů nám chybí

Takzvané měkké dovednosti -komunikace, pojem o psychologii, prodejních dovednostech, schopnost týmové práce. Všeobecný přehled v politice, kultuře atd. Aby byli schopni se zákazníky komunikovat i o jiných věcech než o produktu, který prodávají.

S čím k nám maturanti chodí

se základním vzděláním s respektem k autoritám s „uměním“ nevybočovat z řady, příliš pochybovat o vlastním názoru a mít strach říci jej nahlas

O autorovi| Radka Kvačková, redaktorka LN

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!