Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Co vlastně od 1. září zmizí z vnitřní Prahy?

Česko

PRAHA Městská vyhláška zakazující od 1. září reklamní plachty v pražské památkové rezervaci nebude mít asi úplně jednoduché uplatnění. Podle právníků zaměřujících se na reklamní právo je totiž její použití částečně omezeno současným právním rámcem.

„Vyhláškou sledujeme hlavně to, aby v pražském centru nevisely žádné samoúčelné reklamy, které neplní jinou funkci, než že je to reklama,“ uvedla pro LN Eva Kubátová z pražského magistrátu. Vyhláška obsahuje i určité výjimky: „Pokud reklama visí na památce, která je v opravě, a pokud souvisí přímo s opravou - například tím, že propagovaná firma opravu sponzoruje, nebo jde o plachtu, jejímž smyslem je chránit okolí před prašností či možnými nehodami v souvislosti s rekonstrukčními pracemi - pak jsou tyto případy z nařízení vyjmuty. Všechny ostatní plachty by ale měly z centra zmizet a kontroloři živnostenského odboru to budou sledovat, hlídat a případně řešit pokutou ve správním řízení,“ konstatuje Eva Kubátová.

Někteří právníci však upozorňují na to, že vyhláška není úplně jednoznačná. „Město může přijímat vyhlášky jen v rámci zmocnění, které mu dává zákon. Neboli může zakázat reklamy, které nejsou vyvěšeny v souladu se stavebním zákonem. A teď jde o to, co přesně znamená onen soulad, protože u některých reklam doposud stačilo jen takzvané ohlášení stavebnímu úřadu,“ upozorňuje Filip Winter z advokátní kanceláře Winter a spol., která se specializuje na reklamu. Podle něj tak mohou některé reklamní plachty v památkové rezervaci nadále zůstat.

Podle výkonného ředitele Asociace komunikačních agentur ČR Jiřího Janouška však nejde o nepřekonatelný problém a reklamní průmysl není v této věci s městem ve sporu. „Možná bude muset dojít k jednání o upřesnění stavebního zákona, ale není to nic závažného. Jde jen o některé formulační nepřesnosti,“ konstatuje Janoušek.

Asociace podle něj považuje iniciativu města v zásadě za záslužnou. „Příliš mnoho reklamních nosičů v centru Prahy poškozovalo i reklamu jako takovou. Třeba rozdávání letáků cílilo téměř výhradně na turisty, Pražanům nic nepřinášelo a velice špatně je snášeli. Obecně platí, že střed Prahy už není považován za dobrou lokalitu pro reklamu. S tím, že by v centru Prahy neměly být reklamní plachty, je třeba souhlasit,“ uvedl pro LN Janoušek.

Vyhlášku zakazující v pražské památkové rezervaci venkovní reklamu město postupně rozšiřuje. V prosinci 2005 zakázalo rozdávání letáků, letos v červenci také rozdávání reklamního periodického tisku a nyní došla řada i na reklamní plachty zavěšené na stavbách.

Autor: