Pátek 17. května 2024, svátek má Aneta
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Co získalo a ztratilo posílené GTI

Česko

Zkratka GTI se stala symbolem sportovně laděných verzí automobilů Volkswagen. Na oslavu 30. výročí těchto vozů připravila automobilka speciální verzi, která má o symbolických 30 koní větší výkon než základní verze. Jak tedy jezdí Golf GTI Edition 30?

Všechno začalo před třiceti lety, tedy přesněji v roce 1976. Volkswagen tehdy představil sportovně laděnou verzi modelové řady Golf, jež se v té době prodávala teprve dva roky a byla duchovním nástupcem původního Brouku. Automobil dostal do svého názvu zkratku GTI, která se od té doby vžila právě pro sportovně laděné verze klasických automobilů. V současné době má většina automobilek ve svém výrobním programu automobil, který se může proti Golfu GTI postavit, nicméně sportovní model od Volkswagenu se svým charakterem od většiny konkurence, která se snaží být mnohdy až přehnaně nekompromisní, odlišuje. Je sympatické, že u Golfu GTI se Volkswagen nesnažil o to, aby se tento automobil mohl pyšnit špičkovými údaji v technických parametrech. Svezení základní verzí Golfu GTI prokázalo, že při jeho vývoji bylo v popředí zájmu postavit nejen zábavné auto, ale také auto pro univerzální použití každý den. Právě posledně jmenovaná vlastnost mnoha konkurentům chybí.

Testované provedení Golfu GTI s označením Edition 30 ukazuje, jak lze standardní verzi upravit na sportovnější notu. Za každý rok života symbolicky ve výkonu přeplňovaného dvoulitrového motoru přibyl jeden kůň. Edition 30 jich proto má 230, na rozdíl od 200 standardní verze. Současně s tím došlo také ke zvýšení točivého momentu z 280 na 300 N.m.

Znamená rychlejší také lepší?

Díky tomu se samozřejmě o několik desetin zkrátil čas potřebný ke zrychlení z klidu na 100 km/h a automobil překvapivě citelně ožil. Při sportovní jízdě na zatáčkovitých silnicích je ale s motorem v některých okamžicích těžší spolupráce. Vyššího výkonu je totiž dosaženo větším plnícím tlakem a to má vliv na rychlost reakcí a projev motoru. Stále se jedná o povedenou pohonnou jednotku své velikosti a koncepce, nicméně proti verzi s výkonem 200 koní jsou v tomto případě znát pomalejší reakce na sešlápnutí plynového pedálu. Stisknete jej a motoru chvíli trvá, než začne reagovat. Současně s tím je o něco strmější také nárůst točivého momentu. To vše ve spojení s převodovkou DSG po řidiči vyžaduje mnohem více přizpůsobivosti chování tohoto vozu, než je tomu u přirozeněji působícího základního GTI s manuální převodovkou. Na druhou stranu není pochyb o tom, že GTI Edition 30 je se samočinnou převodovkou s dvojicí spojek DSG zejména na kvalitních silnicích rychlejší než výchozí verze. Svůj podíl na tom mají také větší 18 palcová kola s pneumatikami o rozměru 225/40, které nahradily stejně široké pneumatiky, ovšem s vyššími bočnicemi, a obouvající ráfky s průměrem 17 palců. Na méně kvalitních silnicích je proto znát menší klid sportovního provedení ve srovnání se standardním GTI.

GTI Edition 30 byla i přes zmiňované odlišnosti ve srovnání s výchozí verzí radost řídit. Automobil potěšil jak zpětnou vazbou v řízení, tak celkovým sladěním. Snad jedinou vlastností, která vyčnívala nad ostatními, byl silný motor, který při každé akceleraci dokázal mile překvapit.

Zejména když si na zatáčkovitých silnicích s dobrým povrchem přepnete převodovku DSG do manuálního režimu řazení, který ovládáte pomocí tlačítek na volantu, budete přeneseni do světa motorsportu. A to nejen díky tomu, že nemusíte sundávat ruce z volantu, ale také díky podmanivému zvuku, který toto GTI při každé akceleraci vydává.

Poznáte ho na první pohled

Volkswagen toto provedení poprvé představil ve formě prototypu již na celosvětovém srazu „golfistů“ v květnu 2006. Až kladné reakce návštěvníků tohoto setkání přiměly výrobce k vývoji sériové verze. Ta má kromě zmiňovaných změn technického rázu také upravenou fasádu. Na první pohled je tato verze poznat podle spodních částí nárazníků a prahů lakovaných v barvě vozu. Typická jsou také matně černá kola, ta ale mohou být nahrazena konvenčními s povrchovou úpravou v barvě titanu. Proměny je vidět také uvnitř. Výrazně tvarovaná sedadla jsou čalouněná kombinací látky a kůže, potěší také hlavice voliče převodovky DSG vtipně imitující golfový míček.

Během testu vyvolával Golf GTI Edition 30 postavený na černých kolech značný rozruch, kdekoli se objevil. Tím jen potvrdil, jak dobrou pověst toto sportovně laděné provedení golfu mezi českými řidiči má.

Na závěr nezbývá než zhodnotit speciální edici tohoto golfu z pohledu ceny. Ve srovnání s o něco pomalejším, ale pohodlnějším a více kompromisním standardním GTI činí cenový nárůst 95 tisíc korun. Jedná se sice o značný cenový skok, nicméně zdá se, že skutečného nadšence do tohoto modelu by nemusel odradit. Získá totiž skutečné GTI, ovšem zaměřené více sportovně, čímž ušetří za případné úpravy, které tato auta často podstupují.

***

Volkswagen Golf GTI Edition 30

Koncepce: třídveřový hatchback s motorem vpředu a pohonem předních kol, rozměry 4216x1759x1466 mm, rozvor 2578 mm, pohot. hmotnost 1376 kg, zav. prostor 350 l

Motor zážehový přeplňovaný čtyřválec, 1984 cm3

Výkon 169 kW (230 k) při 5500 min-1

Toč. moment 300 N.m při 2200-5500 min-1

Převodovka DSG Zrychlení 0-100 km/h 6,6 s Nej. rychlost 243 km/h

Komb. spotřeba 7,9 l/100 km

Cena 916 900 Kč

Klady: efektní vzhled, jízdní vlastnosti, dynamika, solidní pověst

Zápory: spotřeba při sportovní jízdě, cena, možná až přílišná nekompromisnost

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!