Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

CO2: nemilý dárek z Bruselu

Česko

Automobilkám hrozí miliardové pokuty kvůli zavedení nových emisních limitů

BRUSEL Evropské automobilky a jejich lobbisté prožili perný rok. Do posledních chvil bojovali proti zavedení tvrdých limitů na zplodiny z motorů a miliardových pokut za jejich překročení. Neuspěli. Evropská komise představí ve středu návrh zákona na omezení emisí CO2, v němž se drží na jaře zveřejněného záměru povolit do pěti let maximálně 130 gramů zplodin na jeden kilometr. Evropská auta v současné době vypouštějí průměrně 160 gramů CO2 na kilometr a snížení podle představ Bruselu firmy už dříve označily za „smrtící.“

Přes tlak automobilové lobby počítá unijní úřadovna jak s limity, tak s jejich tvrdou penalizací: za každý gram nad povolenou hranici se výrobcům navrhuje pokuta 90 eur. Podle analýzy komise, již mají LN k dispozici, by to evropský automobilový průmysl mohlo stát až třináct miliard eur ročně.

„Devadesát eur na gram průmysl zabije,“ tvrdí šéf asociace hlavních evropských automobilek ACEA Ivan Hodač. Návrh zákona považuje za „nesplnitelný“. „Výrobní cyklus automobilek je pět až sedm let. I kdyby zákon začal platit zítra, nestihneme upravit všechna auta, která půjdou na trh v roce 2012. Museli bychom stáhnout vozy z trhu, nebo platit pokuty,“ dodává.

Evropská komise nechce svůj návrh do středy komentovat. Z neoficiálních zdrojů nicméně vyplývá, že limit 130 gramů v roce 2012 je neotřesitelný. Spory panují jen okolo výše pokut. Zatímco eurokomisař pro průmysl Günter Verheugen navrhuje 25 eur za každý gram navíc, většina členů včetně předsedy Josého Barrosa je pro 95 eur. Brusel argumentuje tím, že firmy dostaly čas na dobrovolné snížení emisí a nevyužily ho, proto je nutná „pevná ruka“.

O výslednou podobu zákona se čeká ostrý boj. Evropští výrobci sice šmahem odmítají komisí nastavené limity, už ale nejsou zajedno, jak má vypadat kompromis. Francouzské a italské automobilky, které živí hlavně menší, lehčí, a tudíž méně „škodlivé“ vozy, tlačí Brusel k plošnému limitu a jeho postupnému náběhu do roku 2015.

Hledání kompromisu Němci, které živí hlavně větší a těžší vozy a pod něž spadá i česká Škodovka, chtějí stanovení stropů pro jednotlivé typy vozů podle váhy, a také postupný náběh. Barrosovi to připomněla sama německá kancléřka Angela Merkelová nyní na summitu unie. Pokud nebude zohledněna váha, Němci zákon chtějí blokovat. Zatímco totiž francouzské vozy dosáhly loni průměru 144 gramů CO2 na km, německá auta skončila u 173 gramů.

Pokud nebude kompromis přijatelný, hrozí automobilky, odnesou to lidé a i životní prostředí. Zdražení jednoho vozu kvůli čistější technologii odhaduje studie komise v průměru na 1250 eur. „Auta budou dražší a spotřebitelé si tím pádem déle nechají svoje stará, více znečišťující auta. Zelený cíl se mine účinkem,“ varuje Hodač.

O autorovi| KATEŘINA ŠAFAŘÍKOVÁ, (od stálé zpravodajky LN)

Autor:

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...