Úterý 7. května 2024, svátek má Stanislav
130 let

Lidovky.cz

ČSA jsou opět ziskové, míří k prodeji

Česko

Roční hospodaření Českých aerolinií za loňský rok skončí ziskem ve výši 111 miliard korun. Privatizace společnosti by se mohla uskutečnit již letos.

PRAHA Národní letecký dopravce České aerolinie (ČSA) se s velkou pravděpodobností ještě letos stane první z významných státem kontrolovaných společností, která bude privatizována.

„Hospodářské výsledky ČSA indikují, že nastal vhodný okamžik přistoupit k privatizaci,“ uvedl včera pro LN náměstek ministra financí Ivan Fuksa. Reagoval tak na zveřejněné předběžné hospodářské výsledky společnosti, podle kterých po letech ztrát ČSA v loňském roce vykázaly zisk 111 milionů korun. Vysoká ztrátovost v minulých letech byla jednou z nejvýznamnějších překážek, které bránily dřívějšímu prodeji společnosti.

Připravenost ČSA k privatizaci včera potvrdil i prezident společnosti Radomír Lašák: „Firma je dnes stabilizovaná a připravená na privatizaci. Oproti minulým letům navíc již společnost neprojídá vlastní zdroje, ale investuje do majetku.“ Privatizací ČSA se bude zabývat vláda v průběhu března. V současnosti ministerstvo financí vyhodnocuje alternativy privatizačních postupů vypracované poradenskou firmou Deloitte Advisory.

„Jedná se o prodeji 66 až 100 procent akciového podílu státu, který v ČSA drží zhruba 90procentní podíl,“ prozradil Fuksa. Zároveň připustil, že dříve diskutovaná možnost uvedení části akcií ČSA na burzu není aktuální.

„Zkušenosti z celého světa ukazují, že prodejem přes kapitálový trh nelze dosáhnout maximálního výnosu,“ vysvětlil Fuksa.

Návratu ČSA do zisku nezabránila ani drahá ropa Ačkoliv Fuksa odmítl předjímat rozhodnutí ministrů, připustil, že je velmi pravděpodobné, že privatizace ČSA začne v letošním roce, a stát se tak zbaví aerolinek dříve než dalších zbývajících významných firem, kterými jsou Letiště Praha, Česká pošta nebo Budějovický Budvar. „ČSA jsou nyní v dobrém stavu a mají optimistický výhled vývoje i na příští rok. Stabilita leteckého trhu je však nevyzpytatelná, a proto není důvod s privatizací otálet,“ řekl Fuksa.

Vrátit ČSA do černých čísel se Lašákovu managementu podařilo i přes rostoucí ceny paliv na světových trzích. Negativní cenový vývoj paliv byl přitom jedním z argumentů bývalého prezidenta ČSA Jaroslava Tvrdíka k ospravedlnění stamilionových ztrát.

Nepříznivý dopad drahé ropy se podle finančního ředitele ČSA Luboše Černého podařilo zmírnit jednak vlivem posilující koruny vůči americkému dolaru, jednak nákupem nových, úspornějších letadel Airbus A319 a A320, která nahrazují stárnoucí Boeingy 737. Do flotily budou během letošního roku zařazeny čtyři nové Airbusy A319, každý pro 135 cestujících.

V letošním roce počítá byznys plán se ziskem 391 milionů korun, další zvýšení se očekává v následujících letech. Do roku 2010 by měl hospodářský výsledek firmy vyšplhat až na částku 469 milionů korun. „Do roku 2010 by ČSA měly také uhradit veškeré neuhrazené ztráty, které vznikly v minulých letech,“ řekl Lašák.

Autor: