Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

ČSSD utratila stamiliony za kampaň. Finanční stropy chce zavést všem

Česko

  11:08
PRAHA - ČSSD navrhuje zavést strop nákladů na předvolební kampaně. Omezena by měla být také výše sponzorských příspěvků stranám a počet billboardů.

Zleva Lubomír Zaorálek, Bohuslav Sobotka a Michal Hašek. foto: ČTK

Sociální demokraté seznámí s předlohou další parlamentní politické strany a nejpozději o prázdninách chtějí podat v Senátu novelu příslušného zákona, řekl novinářům po zasedání stranického grémia předseda ČSSD Bohuslav Sobotka.

Kolik stály předvolební kampaně

Strany by mohly podle sociálních demokratů spotřebovat v roce sněmovních voleb nejvýše 80 milionů korun, do nichž by se nezapočítávaly například platy zaměstnanců a pronájmy. Podle Sobotky jde o to, aby strany částku neobcházely. Pro platby kampaně by strany musely používat transparentní účet a při nákupu inzerce využívat ceníkové nebo průměrné ceny.

Bigboardy a billboardy by sociální demokraté zakázali buď úplně, nebo by jich povolili využít omezený počet. Strany by musely zveřejnit seznam míst, na kterých je mají. Do dvou měsíců od voleb by strany musely předložit sněmovními kontrolnímu výboru zprávu s náklady na kampaň.

Předvolební kampaň ČSSD

Jednotliví dárci by mohli dávat stranám podle představ ČSSD ročně celkem nejvýše dva miliony korun a firmy čtyři miliony korun. Podle Sobotky je cílem omezení to, aby strana nebyla závislá jen například na jedné společnosti. "Strany by se neměly dostávat do závislosti na donátorech," zdůraznil. Pokud by chtěl někdo přispět více, peníze by putovaly na účet ministerstva financí, které by potom peníze dělilo mezi strany poměrně podle výše státního příspěvku na činnost.

Kdo sponzoruje strany

Hospodaření dvou nejsilnějších politických stran ČSSD a ODS skončilo loni vysokými ztrátami, obě se také po nákladních předvolebních kampaních potýkají s dluhy. ČSSD vydala loni na předvolební kampaně podle výroční finanční zprávy zhruba 270 milionů a ODS asi 542 milionů korun. Podle analytiků však musela být propagace ČSSD přibližně stejně nákladná jako ODS. Ve ztrátě byly loni i Věci veřejné. V plusu naopak skončily TOP 09 a KSČM.

Autoři: ,