Úterý 7. května 2024, svátek má Stanislav
130 let

Lidovky.cz

Cyklisté dostali šest značek

Česko

Ministerstvo dopravy schválilo novinky pro cyklisty. Mimo jiné jim chce pomoci na přejezdu a upozornit na ně auta v jednosměrce.

PRAHA Jejich vztah byl vždy spíše nepřátelský - cyklisté a ministerstvo dopravy se nikdy příliš nemuseli. Důvod byl prostý. Ministerstvo dávalo vždy jasně najevo, že je pro něj naprostou prioritou automobilová doprava a cyklisté jsou na zcela vedlejší koleji. Pod vedením vášnivého cyklisty Gustava Slamečky se ale tento přístup úřadu zvolna mění.

Ukázalo se to i včera, kdy dopravní resort představil jakýsi cyklistický balíček změn, který by měl českým příznivcům kol ulehčit cestování po silnicích.

Nejviditelnější novinkou je šest nových dopravních značek. V ulicích měst se tak už zanedlouho objeví například značka Jízda cyklistů v protisměru povolena. Jak už název naznačuje, řidiči se s ní setkají v jednosměrkách, kde budou cyklisté narozdíl od aut moci jezdit i v opačném směru. Další novou značkou je Povolený směr jízdy cyklistů. Nejde o nic jiného než o směrovou značku na křižovatce, která označuje, kam mohou cyklisté odbočit. Mezi novinkami je také vodorovná značka Piktogramový koridor, která je už nyní k vidění na několika místech v Praze. Obrázek cyklisty a dvou šipek k němu směřujících má cyklistům vytyčit cestu na ulicích, kde není místo na namalování klasického cyklopruhu. Kromě toho slouží i motoristům, kteří si mají uvědomit, že jedou po ulici, která je mezi cyklisty oblíbena a hojně používána. Sami cyklisté si ale nejvíce váží jiné věci. Do novely silničního zákona totiž ministerstvo prosadilo novou definici přejezdu pro cyklisty. Na něm by měla nově platit stejná pravidla jako na přechodu pro chodce. Cyklisti tu budou mít přednost před auty. „Nevyjasněné podmínky na přejezdech pro cyklisty nyní často brzdily jejich zřizování. Od novinky si tak slibujeme, že se už města nebudou bát a počet přejezdů tak bude čím dál vyšší,“ říká Michal Křivohlávek z cyklistického sdružení Auto*Mat. Ten považuje ministerské novinky za první ucelenější novelu, která v Česku na podporu cyklistiky vznikla. „Jsme rádi, že je něco takového na světě a přejeme si, aby to i bylo schváleno. Abychom se vyrovnali západní a severní Evropě, musíme ale takových novel udělat ještě celou řadu,“ vysvětluje propagátor cyklistiky. Ministerstvo nechce skončit jen u značek. Výstavbu cyklostezek chce do budoucna i více finančně podporovat. „Cílem je dostat cyklostezky do legislativy. Dnes například není stezka za žádných okolností součástí stavby nové silnice,“ postěžoval si ministr Slamečka. Současný zákon o fondu dopravy totiž umožňuje financovat pouze to, co je součástí dopravní infrastruktury. Po změně tohoto zákona by bylo možné financovat výstavbu cyklostezky v rámci stavby nové silnice nebo rekonstrukce té stávající. Výdaje státu na budování cyklostezek se každým rokem zvyšují. Zatímco v roce 2001 to bylo 11 milionů korun, loni už 266 milionů. Cyklistika má na ministerstvu zelenou i kvůli současnému ministrovi. Gustav Slamečka svou slabost pro cyklistiku nezapře. V říjnu loňského roku se zasadil o to, aby byla k jeho úřadu zavedena speciální odbočka z nábřežní cyklostezky. Z ministerských peněz poté zaplatil zhruba desítku žlutých stojanů na kola.

***

Novinky pro cyklisty

Ministerstvo dopravy představilo novinky, které by měly pomoci cyklistické dopravě v Česku. Pro cyklisty chce zavést šest nových dopravních značek. Kromě toho chce více podporovat výstavbu cyklostezek i stojanů na kola. Sami cyklisté berou jako nejužitečnější novinku to, že budou na cyklistických přejezdech přes silnice platit stejná pravidla jako na přechodech pro chodce.

Kola tam budou mít před auty přednost.

Vjezd cyklistů v protisměru povolen: značka bude umístěná v jednosměrkách, kde bude řidiče varovat, že cyklisté mohou danou ulicí projíždět i v opačném směru Povolený směr jízdy cyklistů: značka bude zejména na křižovatkách, kde bude cyklistům napovídat, do jakých směrů mohou zabočit Návěst doporučeného způsobu odbočení cyklistů vlevo: říká cyklistovi, že se může na levou stranu víceproudé silnice dostat bezpečně po přechodu či po přejezdu Piktogramový koridor pro cyklisty: na silnici, kde bude tato značka namalována, by měli řidič očekávat větší provoz cyklistů, samotným cyklistům tento falešný vyhrazený pruh žádný velký pocit bezpečí nedává - auta totiž do něj mohou beztrestně vjíždět Konec cyklistické trasy: značka by měla cyklistům usnadnit orientaci především ve městech Přejezd pro cyklisty přimknutý k přechodu: jde o kombinovaný přechod pro chodce a přejezd pro cyklisty. Využije se tam, kde není dostatek místa, aby byl přechod a přejezd vedle sebe

V ulicích měst se už zanedlouho objeví například značka Jízda cyklistů v protisměru povolena. Řidiči se s ní setkají v jednosměrkách.

Cyklistika má na ministerstvu zelenou i kvůli současnému ministrovi. Gustav Slamečka svou slabost pro kolo nezapře.

Autor:

Arcon Personalservice GmbH
Elektrikář do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč