„Na to, aby byla cyklistická síť v Praze ideální, by byla podle našich propočtů potřeba asi miliarda korun - tedy zhruba 600 kilometrů cyklostezek. Není to tak moc, když člověk uváží, kolik teď pravděpodobně spolkne prodražení tunelu Blanka,“ říká Michal Křivohlávek ze sdružení Auto*Mat.
Velmi podobné výtky k rozpočtu na cyklistiku mají i pražští zastupitelé za Stranu zelených. „Fakticky se jedná o návrat před rok 2006, kdy rozpočet pokryl sotva údržbu stávající sítě. Přitom cyklisté dojíždějící v Praze za prací a do školy šetří veřejné prostředky,“ namítá jeden z členů vedení pražských zelených Petr Vilgus.
Ještě více než nedostatek peněz však podle Křivohlávka rozvoji cyklostezek brání samotní politici.
„Cyklotrasám v Praze chybí hlavně celistvost. Té by mohlo pomoci i oněch třicet milionů korun. Chybí však politická odvaha dát cyklopruhy třeba i na křižovatky, kde projíždí tisíce aut. Cyklisté by průjezd zpomalili,“ dodává Křivohlávek. I kvůli tomu podle něj v metropoli stále zůstávají desítky nebezpečných úseků. Vedení města považuje rozvoj cyklotras za dostačující. „Praha má jako region nejbohatší cyklistickou infrastrukturu ve srovnání s ostatními kraji,“ říká náměstek primátora Karel Březina (ČSSD). Město pro letošní rok plánuje několik velkých investic, s nimiž by mu měla pomoci stomilionová dotace z evropských fondů.
„Jedná se například o cyklostezku Zbraslav-Jarov za zhruba 26 milionů korun,“ upozorňuje magistrátní koordinátor pro cyklistiku Pavel Polák. Evropská peněžní injekce by podle něj měla minimálně částečně vyřešit i dlouholetý problém s nebezpečným úsekem mezi Zbraslaví a Lipenci - cyklisté tu musí projíždět místem, kde se kříží nájezd a sjezd na Strakonickou ulici. Lávka, která by jim nejen ušetřila cestu přes Zbraslav, ale zároveň je bezpečně převezla přes Vltavu, už existuje. Není však dokončená. „Chybí jí kolaudace, navíc k ní potřebujeme vybudovat dvě nájezdové rampy, což je dost nákladná záležitost,“ říká Polák.
Na zkolaudování zatím marně čeká i cyklostezka u pražského Vítkova. A to přesto, že je dokončená už několik měsíců. Potřebná povolení nemá podle Poláka příjezdová cesta od Seifertovy ulice k tunelu. Podle Správy železniční dopravní cesty, která má úsek na starosti, je však problém v tom, že si stezku město nepřevzalo do své správy. Vjezd do tunelu tak nadále blokují betonové panely.
***
Cyklistika v Praze * V současnosti je v metropoli 433 kilometrů cyklotras a téměř 141 kilometrů cyklostezek a společných komunikací pro chodce a cyklisty. * Dále mohou cyklisté využívat 57 vyhrazených jízdních pruhů. Praha pro letošní rok vyčlenila 30 milionů korun na nové cyklostezky a dalších 35 milionů korun na úpravy sjezdů a nové dopravní značení. * Cyklistů rok od roku přibývá. Alespoň občas usedne na kolo asi 424 tisíc Pražanů.