Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Dálnice je dražší o 600 milionů

Česko

ŘSD šachuje s cenou dálnic.

Čtyřkilometrový úsek rychlostní silnice R6 mezi Lubencem a Bošovem na Žatecku se od první zmínky o ceně po konečnou kalkulaci prodražil o více než 600 milionů.

PRAHA Šest set milionů sem, šest set milionů tam. Při stavbě dálnice v Česku to nejsou žádné peníze. Ukazuje to přístup Ředitelství silnic a dálnic při výstavbě čtyřkilometrového úseku rychlostní silnice z Lubence do Bošova na Žatecku.

Tato relativně malá stavba, která bude součástí hlavního tahu R6 z Prahy do Karlových Varů, měla ještě v roce 2008 stát podle oficiálních údajů ŘSD 980 milionů korun. O dva roky později je ale všechno jinak a v registru veřejných zakázek už figuruje stejná stavba, ale o více než 600 milionů dražší. Její nová celková cena je 1647 milionů korun. Od první zmínky o ceně po konečnou kalkulaci se tak úsek prodražil téměř o sedmdesát procent.

Jak je to možné? Mluvčí ŘSD Martině Vápeníkové trvá odpověď na dotaz LN tři dny, načež přichází s dost zvláštním vysvětlením – projektant prý zapomněl započítat do celkové ceny například stavbu mostů a dalších souvisejících objektů. „Původní náklady na stavbu byly projektantem odhadnuty na 980 milionů korun. To se ukázalo jako nedostatečné. Proto byly náklady doplněny o silniční objekty. Konečná suma, která je již podkladem pro stavební povolení, se vyšplhala na 1413 milionů korun. V inzerátu k zahajovanému výběrovému řízení byla z naší strany ještě vytištěna ta původní nepřesná projektantská cena,“ říká mluvčí ŘSD.

Suma 1413 milionů korun posloužila jako takzvaná návrhová cena zakázky.

Skutečná cena dálnice bude ale ještě o více než 200 milionů vyšší. Vítěz výběrového řízení sdružení firem Eurovia, Geosan group a AZ sanace totiž vyhrál tendr s nabídkou 1647 milionů korun.

Cenu prý zvedly zemní práce

Vysvětlení ŘSD, že v původním projektu chyběly silniční objekty, projektant stavby, firma Sudop Praha, rázně odmítá. „U každé silniční stavby ty náklady postupně přibývají. To je normální. Nikdy to ale není o tom, že by tam chyběly silnice či mosty, to je nesmysl,“ říká projektantka Sudopu Hana Staňková. Podle ní se mohla stavba prodražit rozsáhlými zemními pracemi, které u Lubence proběhnou.

„Byly tam obrovské problémy v geologii. Našla se tam nevhodná zemina, která se musí odvážet pryč, a musí se tam navážet nová půda. Tam je opravdu nárůst ve stovkách milionů korun,“ vysvětluje Staňková.

Nezávislí odborníci nárůst ceny dálnice o 70 procent nedokážou pochopit. Kroutí nad ním hlavou například David Ondráčka ze společnosti Transparency International. „Je to neuvěřitelné, cena měla být o polovinu nižší,“ řekl LN. Podobně mluví i dopravní expert Věcí veřejných Viktor Paggio. „Ten nárůst ceny se měl pohybovat v jednotkách procent. Toto je šílené. Do budoucna právě plánujeme, aby byly zakázky více průhledné. Aby bylo na první pohled zřejmé, co stavbu prodražilo,“ tvrdí Paggio.

***

BĚHEM DVOU LET CENA NAROSTLA O 70 PROCENT Úsek rychlostní silnice R6 z Lubence do Bošova na Žatecku měří čtyři kilometry. V budoucnu bude součástí hlavního silničního tahu R6 z Prahy do Karlových Varů. Když byla zakázka v roce 2008 poprvé zveřejněna, její cena byla odhadnuta na 980 milionů korun. O dva roky později je skutečná vysoutěžená cena téměř o 70 procent vyšší - činí 1 647 000 000 korun. Podle ŘSD byl původní projekt podhodnocený a tudíž nereálný. Chyběly tu prý silniční stavby, kupříkladu mosty. Projektant stavby, společnost Sudop, to odmítá. Navýšení ceny prý způsobily rozsáhlé zemní práce.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!