Středa 26. ledna 2022, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Dálnice je dražší o 600 milionů

Česko

ŘSD šachuje s cenou dálnic.

Čtyřkilometrový úsek rychlostní silnice R6 mezi Lubencem a Bošovem na Žatecku se od první zmínky o ceně po konečnou kalkulaci prodražil o více než 600 milionů.

PRAHA Šest set milionů sem, šest set milionů tam. Při stavbě dálnice v Česku to nejsou žádné peníze. Ukazuje to přístup Ředitelství silnic a dálnic při výstavbě čtyřkilometrového úseku rychlostní silnice z Lubence do Bošova na Žatecku.

Tato relativně malá stavba, která bude součástí hlavního tahu R6 z Prahy do Karlových Varů, měla ještě v roce 2008 stát podle oficiálních údajů ŘSD 980 milionů korun. O dva roky později je ale všechno jinak a v registru veřejných zakázek už figuruje stejná stavba, ale o více než 600 milionů dražší. Její nová celková cena je 1647 milionů korun. Od první zmínky o ceně po konečnou kalkulaci se tak úsek prodražil téměř o sedmdesát procent.

Jak je to možné? Mluvčí ŘSD Martině Vápeníkové trvá odpověď na dotaz LN tři dny, načež přichází s dost zvláštním vysvětlením – projektant prý zapomněl započítat do celkové ceny například stavbu mostů a dalších souvisejících objektů. „Původní náklady na stavbu byly projektantem odhadnuty na 980 milionů korun. To se ukázalo jako nedostatečné. Proto byly náklady doplněny o silniční objekty. Konečná suma, která je již podkladem pro stavební povolení, se vyšplhala na 1413 milionů korun. V inzerátu k zahajovanému výběrovému řízení byla z naší strany ještě vytištěna ta původní nepřesná projektantská cena,“ říká mluvčí ŘSD.

Suma 1413 milionů korun posloužila jako takzvaná návrhová cena zakázky.

Skutečná cena dálnice bude ale ještě o více než 200 milionů vyšší. Vítěz výběrového řízení sdružení firem Eurovia, Geosan group a AZ sanace totiž vyhrál tendr s nabídkou 1647 milionů korun.

Cenu prý zvedly zemní práce

Vysvětlení ŘSD, že v původním projektu chyběly silniční objekty, projektant stavby, firma Sudop Praha, rázně odmítá. „U každé silniční stavby ty náklady postupně přibývají. To je normální. Nikdy to ale není o tom, že by tam chyběly silnice či mosty, to je nesmysl,“ říká projektantka Sudopu Hana Staňková. Podle ní se mohla stavba prodražit rozsáhlými zemními pracemi, které u Lubence proběhnou.

„Byly tam obrovské problémy v geologii. Našla se tam nevhodná zemina, která se musí odvážet pryč, a musí se tam navážet nová půda. Tam je opravdu nárůst ve stovkách milionů korun,“ vysvětluje Staňková.

Nezávislí odborníci nárůst ceny dálnice o 70 procent nedokážou pochopit. Kroutí nad ním hlavou například David Ondráčka ze společnosti Transparency International. „Je to neuvěřitelné, cena měla být o polovinu nižší,“ řekl LN. Podobně mluví i dopravní expert Věcí veřejných Viktor Paggio. „Ten nárůst ceny se měl pohybovat v jednotkách procent. Toto je šílené. Do budoucna právě plánujeme, aby byly zakázky více průhledné. Aby bylo na první pohled zřejmé, co stavbu prodražilo,“ tvrdí Paggio.

***

BĚHEM DVOU LET CENA NAROSTLA O 70 PROCENT Úsek rychlostní silnice R6 z Lubence do Bošova na Žatecku měří čtyři kilometry. V budoucnu bude součástí hlavního silničního tahu R6 z Prahy do Karlových Varů. Když byla zakázka v roce 2008 poprvé zveřejněna, její cena byla odhadnuta na 980 milionů korun. O dva roky později je skutečná vysoutěžená cena téměř o 70 procent vyšší - činí 1 647 000 000 korun. Podle ŘSD byl původní projekt podhodnocený a tudíž nereálný. Chyběly tu prý silniční stavby, kupříkladu mosty. Projektant stavby, společnost Sudop, to odmítá. Navýšení ceny prý způsobily rozsáhlé zemní práce.

Autor:

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

V obchodním centru Galerie Butovice vyřídíte vše, od pestrého nakupování až po vyzvednutí zásilky na poště
V obchodním centru Galerie Butovice vyřídíte vše, od pestrého nakupování až po vyzvednutí zásilky na poště

Navzdory nepříznivé situaci dnešní doby, otevřelo obchodní centrum Galerie Butovice několik dalších obchodů a rozšířilo svou pestrou nabídku o...