Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Dálnice má problémy se zvěří

Česko

Nejvíce nehod na D47 způsobují srnci a divočáci, kteří si na stavbu nezvykli

OSTRAVA Nejčastější příčinou nehod na nové ostravské dálnici D47 nejsou jako jinde stav vozovky, dopravní značky a řidiči. Je to zvěř. Srnci, divočáci a další živočichové si na novou silnici stále nezvykli a v některých místech už jsou správci okolních pozemků tak zoufalí, že začínají stavět ploty.

To je například úsek u Klimkovic. Tamní myslivci uvádějí, že v okolí dálnice u Klimkovic žije až sto kusů srnčí zvěře a někdy i divočáci a dálnice přeťala jejich přirozenou migrační cestu. Srážky se zvěří, byť zatím bez vážnějších následků, označují za nejčastější příčinu nehod i policisté z nového dálničního oddělení v Ostravě.

Podle vedoucího oddělení Jiřího Pátry si ale na novou dálnici nezvykla nejen zvířata, ale ani lidé. Denně podle něho zastaví na dálnici zejména v úseku vedoucím přes Ostravu v průměru tři až čtyři chodce a dva až tři cyklisty: „Jsou tudy zvyklí chodit do práce a neuvědomují si smrtelné nebezpečí, které jim hrozí.“ Policisté riskující chodce i cyklisty pokutují až dvoutisícovými částkami. Některé z nich policie chytila na dálnici už několikrát.

První osmnáctikilometrová část dálnice D47 byla dána do provozu loni v prosinci, druhá, jedenáctikilometrová, letos v květnu. Dálnici D47, jejíž pojmenování se automaticky otevřením mění na D1, zatím řidiči i samotní policisté nazývají cestou odnikud nikam. Začíná v Bohumíně a po průjezdu Ostravou končí v Bravanticích u Bílovce. Nejčastěji a také nejraději ji asi využívají Bohumínští, kteří jezdí nakupovat do největšího ostravského nákupního centra právě v blízkosti dálnice.

Bohumín vytlačuje kamiony z ulic na novou dálnici Po dálnici musí od poloviny července jezdit kamiony, které dříve projížděly právě Bohumínem. Vedení radnice prosadilo zákaz vjezdu kamionů do města a vytlačilo je tak na zatím téměř prázdnou dálnici. Dodnes ale bohumínská městská policie pokutuje desítky řidičů kamionů, kteří na dálnici neodbočí a dál volí cestu přes Bohumín. Jde především o polské řidiče, kteří stejnou trasu jezdí už léta a posledních změn si ani nevšimli.

Na celé třicetikilometrové dálnici se zatím stalo jen třináct nehod. Řidiči buď bourali kvůli zvěři, nebo najeli do svodidel. Jedinou výjimkou je případ z této soboty, kdy polský motocyklista nezvládl řízení na kruhovém objezdu ústícím do ostravského Přívozu. S vážnými zraněními nyní leží v ostravské nemocnici, jeho nabouraná motorka je za plotem policejního dálničního oddělení, které je od místa nehody prakticky na dohled. V polovině července rovněž policisté zaznamenali u Bohumína auto, které jelo po dálnici v protisměru. Podařilo se ho zastavit. Řidičem byl polonahý a notně opilý muž.

Policisté začínají motoristy učit jezdit v tunelu Zvláštní pozornost stále vzbuzuje déle než kilometr dlouhý tunel u Klimkovic. Druhý nejdelší silniční tunel v Česku byl otevřen letos v květnu. Policisté jej nepřetržitě monitorují a měří v něm rychlost. Tvrdí, že řidiči na Ostravsku takovými tunely většinou neumí jezdit. Speciální leták vysvětlující nejrůznější značení v tunelu proto vydali také silničáři, varování pro jízdu tunelem zveřejňují i ostravští hasiči. Řidiče upozorňují, ať v tunelu nezastavují a v žádném případě neotáčejí svá vozidla. I když je pod zemí povolena maximální osmdesátikilometrová rychlost, našli se už i takoví, kteří při průjezdu měli na tachometru číslo sto třicet.

Při květnovém otevření projelo klimkovickým tunelem zhruba sedm a půl tisíce aut za čtyřiadvacet hodin. V době prázdnin provoz stoupá. Nyní volí tuto cestu kolem devíti a půl tisíce řidičů denně. Až bude dálnice celá průjezdná, počítají odborníci s denním provozem překračujícím dvacet tisíc aut.

Další díl dálnice D47 má být otevřen letos na podzim. Půjde o úsek mezi Lipníkem nad Bečvou a Bělotínem. Na dálnici mezi Bělotínem na jihu a Bravanticemi na severu tak vznikne zhruba třicetikilometrová nedostavěná mezera. Ta má být zaplněna do konce roku 2009, kdy by měli poprvé řidiči z Ostravy dojet po dálnici až do Prahy a naopak. Poslední úsek rozestavěné D47 vedoucí na polské hranice slibují stavbaři dokončit v roce 2010.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor: