Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Dálnice na Vídeň povede přes Mikulov i Břeclav

Česko

PRAHA Ekologové na jihu Moravy prohráli. Dálnice z Brna do Vídně totiž povede přes Novomlýnské nádrže a Mikulov. Tedy po trase, proti níž dlouhá léta brojili a kterou již od počátku prosazovalo Ředitelství silnic a dálnic. Včera o tom rozhodla vláda.

Ministerstvo dopravy si rozhodnutí chválí.

„My to vítáme, ta trasa je nejdál z hlediska územního plánování a počítá s ní i rakouská strana,“ říká mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Vláda rozhodla šalamounsky. Včera se totiž usnesla, že kromě silnice přes Mikulov postaví i propojku mezi dálnicí D2 a státní hranicí u Břeclavi, po níž volali ekologové. Propojku, která je vlastně pokračováním rychlostní silnice R55 podél řeky Moravy, protlačili do vládního usnesení zelení.

„Vítám dohodu o prodloužení R55, neboť ta odlehčí Brnu od tranzitních kamionů z Polska a pomůže ochránit cennou část Lednickovaltického areálu v okolí Valtic,“ uvedl ministr školství a poslanec za jihomoravskou Stranu zelených Ondřej Liška.

Zelení však svou intervencí ekology příliš nepotěšili. „Vše nasvědčovalo tomu, že pro kamionovou dopravu je právě podstatnější ta dálnice přes Břeclav. Dvě jsou na nic. Jedna z nich se určitě nevyplatí, protože si budou ubírat kapacitu. Bude to ještě horší, než kdyby se stavěla jen jedna,“ říká Pavel Přibyl z Hnutí Duha.

Pokračování na straně 4

Nová dálnice: přes Mikulov

Vláda ukončila spor ministerstva dopravy a ekologů. Dala zelenou dálnici přes Pálavu PRAHA Dlouholetý spor ministerstva dopravy, Jihomoravského kraje a ekologů o dálniční spojení Brna a Vídně je u konce.

Vláda totiž včera definitivně rozhodla o tom, že dálnice do hlavního města Rakouska povede na českém území přes Novomlýnské nádrže a Mikulov. Tedy v původní trase, kterou prosazovalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Stavět se však bude i spojení dálnice D2 a státní hranice u Břeclavi, tedy prodloužení rychlostní silnice R55, po které by měly Českou republiku opouštět kamiony. Výstavbu této silnice prosadila Strana zelených. „Mrzí mne, že se nám nepodařilo přesvědčit naše koaliční partnery, že rozhodnutí spojit Brno s Vídní trasou přes Mikulov je pro Českou republiku ekonomicky i ekologicky méně výhodné než trasa přes Břeclav. Vítám však dohodu o prodloužení R55, neboť ta umožní odlehčit Brnu od tranzitních kamionů z Polska a ochránit cennou část Lednicko-valtického areálu v okolí Valtic,“ uvedl ministr školství a poslanec za jihomoravskou Stranu zelených Ondřej Liška.

Ekologové, kteří od počátku prosazovali trasu po dálnici D2 a kolem Břeclavi, nad včerejším rozhodnutím vlády kroutí hlavou. Z jejich pohledu se budou na jihu Moravy stavět dálnice dvě. „Dálnice přes Mikulov se podle analýz, které si nechalo vypracovat ŘSD, neukazuje jako rentabilní. Pokud se nevyplatí jedna dálnice, tak se logicky nevyplatí ani dvě. Budou si ubírat kapacitu. Bude to ještě horší, než kdyby se stavěla jen jedna,“ říká Pavel Přibyl z Hnutí Duha, které proti rychlostní silnici R52 dlouhodobě brojí.

Podle Přibyla by měla tedy smysl jen propojka přes Břeclav. Pokud se ale postaví souběžně se silnicí R52, svůj smysl ztratí. „Připadá mi, že se chce prolít co nejvíc miliard v investicích do dopravy.“

Silnice R52 patří k nejkontroverznějším dopravním stavbám na jihu Moravy, mezi ministerstvem dopravy a ekology se o ni vedou dlouhodobé spory. Obě strany tvrdí, že jejich řešení je ekologicky příznivější.

Trasa na Mikulov počítá s tím, že se až k rakouským hranicím prodlouží čtyřproudová R52 vedoucí z Brna. Ta nyní končí u Pohořelic, odkud pokračuje v každém směru jen jeden pruh.

Ekologům se nelíbí, že trasa protíná vodní dílo Nové Mlýny a těsně míjí Chráněnou krajinnou oblast Pálava u Mikulova. Moravská část silnice by měla stát asi deset miliard korun.

***

„Dvě dálnice jsou na nic. Jedna z nich se určitě nevyplatí, budou si ubírat kapacitu.“

Jak se má jezdit na Vídeň od roku 2014

Trasa na Mikulov počítá s tím, že se až k rakouským hranicím prodlouží čtyřproudová R52 vedoucí z Brna. Ta nyní končí u Pohořelic, odkud pokračuje v každém směru jen jeden pruh. Ekologům se ale stále nelíbí, že trasa protíná vodní dílo Nové p Mlýny a těsně míjí Chráněnou krajinnou oblast Pálava u Mikulova. A cena za moravskou část silnice? Až deset miliard korun.

Autor: