Úterý 14. května 2024, svátek má Bonifác
130 let

Lidovky.cz

Dálnice zadarmo i v Brně končí

Česko

Nezaplatíte známku, zaplatíte pokutu. Dálnice D1 je už i v brněnském úseku placená. Už nebude rychlým spojením pro ty, kdo šetří za známku. Ti ze svých výfuků zamoří vzduch v centru.

BRNO Poničenější silnice, černější plíce a rozčilenější lidé. To vše postihne většinu Brna kvůli ministerstvu dopravy. To totiž od letoška rozhodlo, že auta potřebují dálniční známky po celé dálnici D1 včetně brněnského úseku.

Tisíce motoristů, kteří šetří za známky, tak budou raději jezdit brněnskými ulicemi, než by si je kvůli několika kilometrům rychlého spojení kupovali.

Přesnou statistiku však žádný úřad nemá. Starosta městské části Brno-Bosonohy Anastazios Jiaxis (SZ) odhaduje, že denně přes jejich čtvrť projede až o sedmnáct tisíc aut více než dosud. Leží totiž na spojnici Brna a silnice směrem na Třebíč, Rosice a Ivančice. Motoristé mohli po několik let využívat bezplatné dálnice už od křižovatky na Kývalce až po dálniční sjezd Slatina. A to nyní skončilo. Zpoplatnění označil za katastrofu.

Dálnici už nebudou využívat ani ti, kdo jeli ze severu přes tunely Pražské radiály a pokračovali pak přes dálnici na jih od metropole. Ti nyní pravděpodobně raději pojedou přes město.

Brněnští policisté zatím speciální kontroly na řidiče neplánují. Pokud ale hlídka auto bez dálniční známky zastaví, motorista pokutě neujde. „Na dálnici je ze zákona známka nutná a my nemůžeme zákony obcházet,“ podotkl policejní mluvčí Pavel Šváb.

Politici se pokusili na ministerstvu dopravy intervenovat, ale marně. Ministr Vít Bárta ve vyhlášce zrušil drtivou většinu výjimek. Připustil je pouze v případě malých kousků dálnic a rychlostních silnic nenavazujících na zbytek jejich sítě, u začátku výpadovek a u části silnice R52 u Rajhradu na Brněnsku, kde je do obce Popovice přístup jen po dálnici. A bezplatná zůstane i dálnice D2 z Brna až po chrlickou křižovatku u Olympie.

Brněnští politici nemají příliš možností, jak situaci vyřešit. Mohou sice navrhnout například omezení průjezdu aut do centra, ale to je vzhledem k velikosti Brna velice obtížné. A nepravděpodobné je i řešení, že by dálnici jako bezplatnou „vyplatili“.

Když bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL) zaváděl výjimku od Kývalky, zdůrazňoval právě význam dopravní úlevy čtvrtím (za něž také kandidoval i do Senátu). Jeho nástupci zase vysvětlovali, že výjimka padne ve chvíli, kdy bude v Brně hotový Velký městský okruh, jehož jižní část zatím dálnice nahrazuje. Bárta na argumenty nepřistoupil.

***

Smog ruší známky Ministerstvo dopravy sice radikálně seškrtalo seznam dálnic a rychlostních silnic, kde není nutné mít dálniční známku, jinou změnu ale připravila skupina poslanců. Ti navrhli novelu zákona o ochraně ovzduší a zanesli do ní výjimku, aby v případě vyhlášení smogové situace či upozornění na ni mohli lidé po dálnicích v problémovém úseku jezdit bez známek. Možnost se má týkat celého státu, využívána by zřejmě byla hlavně na Ostravsku. Návrh čeká závěrečné projednání ve sněmovně.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor: