Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Česko

Na dálnici D10 se brzy bude opravovat několik úseků, řidiče čekají dlouhé kolony

Dálnice D10, ilustrační snímek foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Tisíce řidičů jezdících pravidelně po D10 čeká krušný rok. Frekventovaná spojnice mezi Mladou Boleslaví a Prahou se totiž brzy stane patrně nejrozkopanější středočeskou dálnicí. Při ranních a odpoledních špičkách se tam řidiči musejí připravit na zdržení a dlouhé kolony.
  9:28

Zatímco v minulých letech se pracovalo ve směru na Mladou Boleslav, letos se stavaři přesunou na směr do Prahy. Pro řidiče to sice bude znamenat výraznou komplikaci, obyvatelé Kbelu, městské části Benátek nad Jizerou, však práce vyhlížejí s nadějí. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) totiž začne v blízkosti Kbelu s kompletní rekonstrukcí a prodloužení protihlukové stěny. 

Plánované opravy na D10 ve Středočeském kraji

„Společně s tím zrekonstruujeme dva mosty estakády v Kbelu a opravíme opěrné stěny v dotčeném úseku,“ uvádí Martin Buček z ŘSD s tím, že vozovka zároveň dostane nový povrch v délce 850 metrů. Investice se vyšplhá na 113 milionů korun.

Starosta Benátek nad Jizerou a budoucí krajský radní za oblast silniční dopravy Karel Bendl (ODS) uvedl, že úpravu protihlukových stěn obyvatelé Kbelu žádali dlouhodobě, i prostřednictvím petice.

„Stávající stěny už neplní svou funkci a hluk z dálnice byl příliš vysoký. Kromě toho, že jsou v dezolátním stavu, tak navíc nestačí svou délkou, protože Kbel se rozšiřuje, stěhují se tam mladé rodiny, kterým hluk pochopitelně vadí,“ říká Bendl.

Zhruba ve stejné době začne u Benátek nad Jizerou rekonstrukce asfaltobetonového povrchu dálnice, pracovat se bude v úseku od 21,5. do téměř 29. kilometru ve směru na Prahu. Silničáři tam zároveň provedou dílčí opravy čtyř mostů.

„Také prodloužíme a rozšíříme připojovací a odbočovací pruhy, které obsluhují levý jízdní pás mimoúrovňové křižovatky u Benátek nad Jizerou,“ doplňuje Buček.

Optický kabel a křižovatka u Bezděčína

Hlavně u Benátek nad Jizerou se tak řidiči musejí zřejmě už od dubna obrnit mimořádnou trpělivostí. Práce by mohly začít hned, jak to klimatické podmínky umožní, smlouvy s dodavatelem jsou uzavřené.

„Bezesporu to bude komplikace pro průjezd po dálnici, hlavně v pátek odpoledne, kdy lidé vyjíždí z Prahy, a v neděli, kdy se například vrací z hor. Budou se tvořit kolony,“ očekává komplikace starosta Bendl.

Zároveň připomíná i jedno pozitivum. V nedávné době se totiž podařilo opravit důležité úseky silnice 610, která je souběžná s D10 a v případě, že se na dálnici stane něco nečekaného, může posloužit jako objízdná trasa nejen skrz Benátky.

Komplikací naopak bude plánovaná rekonstrukce hlavního mostu přes Jizeru přímo v Benátkách. „To je dlouhodobě připravovaný projekt, most je v havarijním stavu,“ dodává Bendl.

O kus dál u Bezděčína chce ŘSD začít s úpravou mimoúrovňové křižovatky, kde má přibýt nová jednosměrná větev ve směru z pravého jízdního pásu dálnice ke stávajícím silnicím I/16 směr Mělník a I/38 směr Nymburk.

Ve druhé polovině roku je pak v plánu také zahájení příprav opravy povrchu vozovky na více než třech kilometrech mezi Bezděčínem a Pískovou Lhotou a na zhruba šesti kilometrech mezi Starou Boleslaví a Svémyslicemi.

K tomu plánuje ŘSD osadit „desítku“ telematickým, bezpečnostním a informačním zařízením, které tam chybí. To si vyžádá pokládku komunikační optické sítě a napájecí soustavy v celé délce 74 kilometrů dálnice. Momentálně probíhá výběrové řízení na zhotovitele, zakázka vyjde na skoro miliardu korun.

„Zahájení prací plánujeme v tomto roce a pokračovat se bude i příští rok,“ uvádí Buček.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!