Úderem 21. hodiny se nablýskané veterány projedou večerní Prahou. Spanilá jízda bude odstartována z Valdštejnského náměstí.
Pražskými ulicemi se tak projede například historický kabriolet z roku 1939 značky BMW. K vidění budou také retrovozy slavných značek Rolls-Royce, Bugatti či Renault. Zblízka si je Pražané mohou prohlédnout zítra kolem půl páté odpoledne na Staroměstském náměstí, kde budou mít všechna auta přehlídky hodinovou pauzu.
Historické automobily čekají projížďky i v dalších dvou dnech, kdy pojedou na hrad Karlštejn či zámek Mělník. Celkem bude třídenní trasa dlouhá téměř 300 kilometrů.
Vzhledem ke stáří vozů organizátoři nepočítají s tím, že všechna auta dorazí do cíle. Nejstarším vozem přehlídky bude Renault VI z roku 1905. Nejmladší vůz, Maserati Mexiko, byl vyroben v roce 1970 a vlastní ho řecký majitel.
„U těch starších vozů samozřejmě nemůžeme vyloučit, že nevydrží tu dlouhou a náročnou trať,“ prohlásila Andrea Zoulová z firmy Auto Štangl, která závod pořádá.
Majitelé aut s tím počítají a většina z nich si umí vozy opravit. Mezi milovníky veteránů, kteří se přehlídky zúčastní, převažují Češi, ale přijedou i řidiči z Řecka, Slovenska nebo Německa. „Trasa je pokaždé jiná. Vybíráme krásná místa. Je to sice soutěžní závod, ale především společenská událost,“ zdůraznil Josef Štangl, majitel rodinné automobilové firmy a několika veteránů.
Součástí Retro Prague bude také výstava historických vozidel Veteran salon, jež bude dnes zahájena na holešovickém Výstavišti. Doplní ji přehlídka výtvarných děl dopravních prostředků. V sobotu a v neděli akce vyvrcholí burzou veteránů, náhradních dílů a příslušenství. Milovníci veteránů jsou různého věku i povolání, ale platí, že nemohou být chudí. Za Modrého Mauritia mezi retroauty je považován Bugatti Royal, jehož cena se odhaduje na desítky milionů korun. V Česku existuje asi 2500 majitelů automobilových dědečků. Zájem o stará auta podle Štangla roste.