Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Děláme to jinak. Jako v Americe

Česko

V Česku není mnoho škol, kde lze získat americký vysokoškolský diplom.

Jednou z nich je Anglo-americká vysoká škola sídlící v paláci maltézských rytířů nedaleko Karlova mostu. Hovořili jsme s jejím rektorem Alanem Krautstenglem.

* LN Minulý týden jste s Chapmanovou univerzitou podepsali smlouvu o zahájení studijního programu, v němž budou moci zde v Praze studenti získat titul MBA z americké vysoké školy. Čím bude u vás studium ekonomie a managementu výjimečné?

Programů MBA je v České republice asi dvacet. Liší se úrovní. Od úrovně musím říct nevalné až po velice, velice slušnou. Rozhodnutí nabízet u nás program MBA pro mě tedy nebylo vůbec lehké.

* LN Proč jste tedy do toho šel?

Její program MBA má nejvyšší světovou akreditaci AACSB. Což má na světě pouze pět set škol. Jejich vyučující jsou velice kvalitní. Mají velkou praxi, doktoráty z nejlepších univerzit na světě, vysoké stupně profesury, hodně publikují, spolupracují s praxí, účastní se špičkových konferencí. Na obchodní fakultě Chapmanovy univerzity působí nositel Nobelovy ceny za ekonomii z roku 2002 Vernon L. Smith.

* LN Koho vlastně považujete za konkurenci?

Pouze velice úzkou skupinu škol, možná dvě tři, které tady nabízejí podobně kvalitní program. Nicméně, oni nabízejí program MBA za částku blížící se milionu korun. My jsme schopni program nabízet za 400 tisíc.

* LN Jak je to možné?

Chapmanova univerzita je elitní, soukromá univerzita, která sídlí v jižní Kalifornii, v městečku Orange. Má strategický plán expandovat do Evropy a světa. Právě proto jsme byli schopni vymyslet obchodní model a přijít se špičkovým produktem za bezkonkurenční cenu.

* LN Kdy začne studium?

Studium MBA začne v září jako víkendový formát, potrvá zhruba šestnáct měsíců.

* LN Jaké je postavení vaší školy na zdejším trhu?

Jsme nejlepší soukromá vysoká škola v této zemi.

* LN Proč si to myslíte?

Jsme finančně stabilní. Už tři roky vykazujeme zisk, který investujeme zpět do rozvoje školy. S naší vysokou školou jsou spojení špičkoví akademici. Zaměstnáváme nositele doktorátů z nejlepších univerzit světa. Z Harvardu, Yale i Stanfordu. Naši absolventi patří ke špičce v této zemi.

* LN Jaký je rozdíl v průběhu studia u vás a na jiných školách?

Děláme to jinak než veřejné vysoké v Česku, děláme to jinak než soukromé vysoké školy v Česku. Rád říkám, že jsme americká vysoká škola, která shodou okolností sídlí u Karlova mostu. Svou filozofii jsme si nevymysleli, je prověřená léty ve Spojených státech, je to filozofie inspirovaná Harvardem, Stanfordem či Yale.

* LN A v čem spočívá?

Studenti si u nás spoluvytvářejí své curriculum, nejsou pasivními příjemci vzdělání. Bakalářský i magisterský program si u nás student složí jako stavebnici. Musí absolvovat určité penzum kurzů, získat určité množství kreditů a absolvovat státní zkoušky. Pak je jim udělen diplom. Souvisí to i s platbou za studium: ta nezávisí na době studia, ale na tom, které kurzy absolvujete. Tím se lišíme od většiny zdejších soukromých vysokých škol. Přirovnal bych to k restauraci, kde také platíte za to, co sníte a vypijete, a nikoli za to, jak dlouho v té restauraci sedíte. Polovina studentů k nám nastupuje ze škol, polovina z praxe. A každému vyhovuje jiné tempo.

* LN A kolik to školné činí?

Při obvyklém tempu studia vyjde rok bakalářského programu na zhruba sto tisíc korun, rok magisterského studia je o nějakých deset patnáct procent dražší.

* LN Poskytujete slevy, stipendia?

Slevy ne, ale poskytujeme celou řadu stipendií. Prospěchová stipendia, stipendia v sociální nouzi...

* LN V sociální nouzi?

Pokud se někdo opravdu dostane do prokazatelně velice složité životní situace, máme mechanismus, jak mu pomoci. Máme také unikátní stipendia pro uprchlíky, pro romské studenty, pro studenty se zdravotním omezením.

* LN Jakou část školného může představovat třeba prospěchové stipendium?

Je to různé. Máme na to určitý balík peněz. O jeho rozdělení se rozhodujeme na základě kvality uchazečů. Nikdy by ale nemělo překročit padesát procent školného.

* LN Takže školné činí zhruba sto tisíc za rok. Jaká je to cena ve srovnání s konkurencí?

Některé soukromé vysoké školy jsou dražší, většina je levnější. Z těch, které - jako my - vyučují v angličtině, je jedna dražší, druhá srovnatelná. Když ale porovnáme naši kvalitu s evropským, světovým formátem, tak je naše cena velmi dobrá a velmi přijatelná.

* LN Odbočili jsme od rozdílů mezi studiem u vás a jinde...

Naši studenti jsou hodnoceni už v průběhu semestru. U nás neexistuje zkouškové období. Nemáme indexy. Náš systém donutí studenty pracovat průběžně. V průběhu semestru absolvují několik zkoušek, mají domácí úkoly, praxi, případové studie. Závěrečná zkouška představuje jen asi třicet procent hodnocení.

* LN To je americká inspirace?

Ano, tento systém je v Americe běžný. Nepředstíráme, že jsme vynalezli kolo.

* LN Zaujalo mě, že u vás není rozdíl mezi přednáškou a cvičením, seminářem...

Není. V Americe ten rozdíl také neexistuje. U nás vyučující organizuje své hodiny, jak uzná za vhodné. Všemu říkáme přednášky. Ale nechápeme je jako monolog. Jde vlastně o spojení přednášky a cvičení. Je to i dané tím, že studenti musí pracovat už během semestru, interaktivita je nutná od začátku. Vyučujeme formou dialogu, konverzace.

* LN Narážejí vaši absolventi na nedůvěru k soukromým školám?

Obvykle se to nestává, protože mají mezinárodní aspirace, nemají aspirace lokální. Chtějí vyniknout v Evropě, ve světě. Projevuje se to i tím, že absolventi odcházejí do nadnárodních firem. Velice zřídka se uplatňují v českých firmách nebo na českých úřadech. Pro mezinárodní firmy je dokonce zajímavější vzdělání amerického typu. Takže mnohdy upřednostňují naše absolventy před absolventy některých - byť i velmi slušných - českých veřejných vysokých škol. U většiny ostatních českých soukromých vysokých škol ale bezpochyby máte pravdu.

* LN Proč je pro studenta s mezinárodními ambicemi lepší vystudovat bakaláře u vás, a pak pokračovat na americké univerzitě. Není lepší studovat rovnou tam?

Bakalářské vzdělání je obecně lepší v Evropě. Magisterské a obzvláště doktorské studium je ve Spojených státech obecně zdaleka nejlepší.

* LN V čem je bakalářské studium na evropských školách lepší?

Je solidnější. Na studenty jsou zde kladeny vyšší nároky - což jim pak otvírá cestu do Spojených států. Jsou lépe připraveni.

* LN Doporučil byste svou školu svým dětem?

Určitě - pokud nebudou mít zájem třeba o studium neurochirurgie. Tu zatím nenabízíme. Je tu ještě jeden čistě pragmatický důvod pro bakalářské studium na naší škole. Je mnohem jednodušší získat stipendium na vyšší úrovně studia v Americe - na magisterské či doktorské studium. A platit velké peníze za bakalářské studium ve Spojených státech není výhodné. Je mnohem lepší zaplatit mnohem méně peněz třeba u nás.

* LN Vybíráte si uchazeče o bakalářské studium? Obecně se přece má za to, že na soukromých vysokých školách studují především ti, kdo se nedostali na veřejné.

Toto povědomí je zcela logické a do určité míry i pravdivé. Začal bych ale obecněji. Nejlepší vysoké školy ve světě jsou soukromé. U nás je tomu - také z historických důvodů - naopak. Veřejné vysoké školy jsou u nás lepší než soukromé. To je fakt, který lze doložit.

* LN A jak tedy vybíráte studenty?

Zhruba třetinu uchazečů odmítáme. Někdy i víc. Což bohužel není v mnoha statistikách vidět, protože ty zohledňují pouze české studenty, respektive studenty s trvalým pobytem v Česku.

* LN A podmínky pro přijetí?

Především pochopitelně doložitelná znalost angličtiny. Každý uchazeč musí dále přijít k osobnímu pohovoru, napsat esej, musí mít doporučující dopisy a ukončené odpovídající vzdělání.

* LN Kdy se dá hlásit na vaši školu?

Pořád a průběžně.

* LN Vaše škola je „obecně prospěšná společnost“, některé jiné jsou eseróčka. Plyne z toho pro studenty nějaký rozdíl?

Soukromá vysoká škola by měla mít právní formu obecně prospěšné společnosti. Nikdy bych nenechal studovat své děti na škole, která je s. r. o., nedoporučil bych to ani přátelům, ani vašim čtenářům. Nikoli z důvodu, že taková škola nutně musí být špatná, ale proto, že u s. r. o. systém nebrání tomu, aby špatná být mohla. Máte-li formu o. p. s., tak jste ze zákona povinni veškerý zisk investovat do rozvoje školy. Pokud jste s. r. o., tak nemusíte. Se ziskem si můžete dělat, co chcete. Další věcí je řízení školy. Rektor je u nás odpovědný správní radě, která dělá zásadní a strategická rozhodnutí. Když jste s. r. o., tak správní radu mít nemusíte. Myslím, že by naše legislativa ani neměla umožňovat, aby vysoká škola měla formu s. r. o.

* LN Chystáte nové obory studia?

Ve spolupráci s Chapmanovou univerzitou připravujeme magisterské studium práva (LL. M). Chtěli bychom dále otevřít přípravný kurz pro advokátní zkoušky ve státě New York. Rádi bychom vytvořili speciální školu žurnalistiky. Pracujeme na magisterském programu v oboru filmové umění (MFA). Také bychom chtěli nabídnout bakalářské studium pro zdravotní sestry. Vážně uvažujeme o otevření bakalářského programu v oboru marketing, který studenty vybaví také matematickými znalostmi.

Anglo-americká vysoká škola, o. p. s. Nabízí studium ekonomie a managementu, mezinárodních vztahů a diplomacie, humanitních a sociálních věd. Kromě bakalářských a magisterských oborů akreditovaných v Česku, lze studovat komparativního právo -absolventi získají bakalářský titul z britské University of Wales. V novém studijním programu lze získat mezinárodně uznávaný magisterský titul MBA z Chapmanovy univerzity.

Autor: