Pátek 10. května 2024, svátek má Blažena
130 let

Lidovky.cz

Dělníci rozkopou i nábřeží

Česko

V Praze už startují velké opravy páteřních tramvajových tras i nejvíce využívaných silnic

PRAHA Některé pražské dopravní tepny a páteřní tramvajové tratě se letos promění ve staveniště. První dělníky a těžké stroje mohou obyvatelé metropole vídat už teď. Opravuje se jedna z nejdelších tramvajových tras, ulice Zenklova v Praze 8, na níž řada starých maďarských panelů tvoří nesouvislé „schody“. Až do konce dubna cestujícím nezbude než se smířit se změněnými jízdními řády. Týkají se třeba linky 10, která je teď v úseku mezi Palmovkou a ulicí Ke Stírce odkloněna přes Maniny.

Tunely mají narušenou statiku Zhruba na konci dubna se stavební ruch posune i do centra města. Přibližně měsíční uzavírka čeká řidiče na Masarykově nábřeží, poblíž Národního divadla.

„Musíme opravit technologické tunely, které v budově zajišťují klimatizaci a přítok vody na chlazení a vytápění. Pro divadlo jsou životně důležité, teď mají narušenou statiku,“ říká zástupce technického ředitele Národního divadla Miroslav Růžička. Ve směru do centra povede náhradní trasa přes Divadelní ulici, v opačném směru přes most Legií na Smíchov.

V červenci se práce na divadelních tunelech rozšíří ještě o rekonstrukci trati na nábřeží, v pokládání nového povrchu poté budou dělníci pokračovat až do Podolí. Omezení, která z prací poplynou, nejvíce pocítí lidé zvyklí cestovat tramvají číslo 17. Linka bude jezdit přes ulice Myslíkova, Spálená a Národní. „Opravu trati na Podolském nábřeží považujeme za stěžejní. Kvůli nevhodným velkoplošným panelům z 80. let je velmi hlučná, navíc nesjízdná pro nejnovější typ tramvají,“ vysvětluje náměstek primátora Karel Březina (ČSSD). Na rekonstrukci tras v Podolí a v úseku mezi Mánesem a Staroměstskou chce magistrát získat dotaci z evropských fondů. Počítá s náklady zhruba půl miliardy korun.

Opravami tramvajových kolejí dopravní omezení neskončí. Od května řidiči zřejmě začnou zápasit s kolonami na Nuselském mostě. Dělníci tu budou opravovat spáry, kterými v prosinci do mostu natekla voda z tajícího sněhu. Práce si vyžádají 35 milionů korun.

„Během oprav zůstanou v obou směrech zachovány vždy dva jízdní pruhy ze tří. Práce by měly trvat do listopadu,“ poukazuje Březina. Řidiči, kteří mají s cestováním touto částí města své zkušenosti, se jízdy po zúženém mostě děsí už teď.

„I normálně se tu často štosují auta. Jsem zvědavý na ta zpoždění,“ říká Martin Chaloupka, který po mostě jezdí denně do práce.

***

Pražané i návštěvníci hlavního města se i letos, zejména v létě, musí obrnit trpělivostí, protože na ně budou číhat uzávěry.

Oprava Nuselského mostu 1. 5 - 31. 11. Oprava ulice Milady Horákové v úseku Letenský tunel - U Sparty 1. 6. - 31. 8. Oprava tramvajové trati v Zenklově ulici první etapa od 22. března Oprava tramvajové trati Podolské nábřeží začátek prací červenec/srpen Oprava tramvajové trati Smetanovo nábřeží - Křižovnická 1. 7. - 1. 9. Rekonstrukce tramvajové trati Masarykovo náb. (Mánes - Staroměstská) 1. 9. - 30. 9.

Autor: